Vyhledávání

Když se z Tatry stane horská koza aneb etapa a posádka Tomáše Vrátného ve velehorách

Když se z Tatry stane horská koza aneb etapa a posádka Tomáše Vrátného ve velehorách

Když se z Tatry stane horská koza aneb etapa ve velehorách3. etapa Rallye Dakar 2012 přinesla vysokohorskou turistiku. Samozřejmě v závodním tempu! Nováček nejtěžší soutěže světa Tomáš Vrátný krkolomný příběh mezi argentinskými městy San Rafael a San Juan zvládl a podařilo se mu postoupit v průběžném pořadí.

Erzetu s délkou 208 km zvládl s Bonverkou jako sedmadvacátý a celkově poskočil ze čtyřicátého na pětatřicátou příčku. Polepšil si také Aleš Loprais, se kterým Vrátného posádka úzce spolupracuje – po čtvrtém místě v etapě je žlutá Tatra Jamal průběžně pátá.

Jen co jsme zvládli dodělat opravy z druhé etapy, už se zase závodilo,“ líčí z Argentiny Tomáš Vrátný. „Hned po startu se z nás staly horské kozy. Stoupali jsme do 3100 metrů nad mořem, prostě Gerlach je proti Andám jen odvar.“ Ještě než trio ostravského týmu Bonver Dakar Team vyrazilo, zažilo v kabině horkou chvíli. Porouchal se interkom v přilbě Tomáše Vrátného. „Rychle jsem si helmu vyměnil s mechanikem Radimem Pustějovským, jenže ona mi jaksi lítala. Ale dalo se to zvládnout,“ vypráví Tomáš.
„K tomu jsme museli uzavřít dofoukávání pravého předního kola a to vše dohromady se událo asi minutu před startem…“

Šestatřicetiletý závodník dobře ví, že na svou třetí dakarskou etapu nezapomene. Především pro onu neuvěřitelnou horskou turistiku. Jakmile se s Tatrou 815 smýkal mezi vrcholky And, stihl si uložit strohou vzpomínku: „I ta horská koza by se tady bála!“ Jen co se rozkoukal, přidal další popis: „Ale nějak jsme to na těch kamenech zvládli. S mýma zavřenýma očima (smích). Brutální byly také sjezdy z hor dolů, přiznávám, že mi moc nejdou, ale ustáli jsme i tohle. Jakkoli jsem měl strach, abych neuvařil brzdy.“ Ve druhé části jízdy do San Juanu následovaly hlavně řečiště a velmi úzké průjezdy. V jednom z nich na posádku černozlaté Tatry 815 čekalo jedno z dakarských nebezpečí.

„Právě někde tam jsme štípli pravou přední gumu,“ líčí Tomáš. Posledních pětačtyřicet kilometrů tak musel být s Radimem Pustějovským a Otou Měřínským hodně opatrný. Vyplatilo se jim to. „Museli jsme jet pomalu, abychom se vyhnuli výměně kola na trati. V cíli jsme navíc zjistili, že pravý zadní tlumič je pryč. Ale to je v relaci! Máme za sebou třetí dakarský den a těšíme se na další,“ dodal Tomáš Vrátný.

Čvrtá etapa povede Argentinou, do Chile se konvoj dostane až v pátek. Dnes je na pořadu dosud nejdelší rychlostní zkouška San Juan - Chilecito, má 326 km při celkové délce etapy 424 km. I v této etapě se bude bojovat mezi třítisícovkami…

Bonverka je opět výš, postoupila o dvě příčky

Nováček Rallye Dakar Tomáš Vrátný si ve čtvrté etapě připsal nejlepší dosavadní výsledek. Výjimečně technickou trať o délce 424 km a s erzetou s 326 km zvládl mezi soutěžními řidiči nákladních vozů jako dvacátý.

Průběžně tak patří jeho posádce, v níž jsou ještě navigátor Ota Měřínský a mechanik Radim Pustějovský, 33. pozice.



Aleš Loprais, se kterým Vrátného ekipa spolupracuje, potvrzuje roli zkušeného pilota a třetího muže Rallye Dakar 2007 – po šestém místě v etapě poskočil s Tatrou Jamal na čtvrtou průběžnou příčku. Dnešní, pátá etapa z patnácti, čeká Bonver Dakar Team a všechny jeho soupeře ještě celá v Argentině. Zítra se boj přesune do Chile.

Čtvrteční část závodu začne v Chilecitu a skončí ve Fiambale. Rychlostka má jen 177 kilometrů, ale bude to velice náročná zkouška. Povede totiž přes takzvané měkké písky, posádky okusí, co to je jízda zrádnými dunami 


Tomáš Vrátný telefonuje z Rallye Dakar

Za nejlepší průběžný úspěch považuje Tomáš Vrátný výkon své posádky v Tatře 815 zvané Bonverka ve čtvrté etapě Rallye Dakar 2012. Trio skončilo dvacáté, což ovšem z pohledu konkurence vyznívá poněkud jinak.

„Je tu pět mocných vozů Iveco, stejný počet strojů MAN i Kamazů a k tomu samozřejmě Aleš Loprais. Všechno suprkvalitní a zkušené posádky i technika,“ přemítá ostravských závodník. „Takže z pohledu takzvaného zbytku světa to snad na nováčka tak špatné není.“

„Čtvrtá etapa byla hodně technicky náročná. Zkraje rychlá, pak podobně jako předchozí den šplhání do hor. Bylo hodně průjezdů řek. V nich má Tatrovka trošku problém, protože voda jde hodně na přední sklo. Ale šlo to.“ „Dojezd, asi posledních třicet kilometrů, stál také za to. Jelo se v jemném písku. Prachopísku. Postupně se před námi objevilo asi třicet rozbitých osobních aut. Ale všem jsme se vyhnuli. Myslím, že nás asi stihne penalizace, protože jsme se zdrželi při tankování „do plné“ a nestihli jsme spojovačku.“

„Můj velký díky patří oběma kolegům v posádce. Navigátor Ota Měřínský, dakarský veterán, skvěle snáší všechny ty obrovské rány a mechanik Radim Pustějovský? Ten vlastně vůbec nespí, protože v cíli vždy opravuje vše rozbité a pak se už zase jede.“ 




Podrobnosti k Rallye Dakar na www.dakar.com
Ve o Bonver Dakar Teamu na www.bonverdakarteam.cz



Media Bonver Dakar Team

 

Fotogalerie

Tatry Lopraise i Vrátného ve druhé etapě Dakaru 2012

foto týmu

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu