Vyhledávání

Pohromy řady favorizovaných zástupců země tulipánů hned na úvod Dakaru…

Pohromy řady favorizovaných zástupců země tulipánů hned na úvod Dakaru…

Pohromy tulipánů na úvod Dakaru…

Tak skvělou účast kategorie kamionů na Dakaru nikdy neměla a už po první etapě jsou tu první ztráty, s nimi i lehounký propad sportovní úrovně soupeření o čelo soutěže. Děje se tak i přesto, že každý ví, že v prvních dvou etapách se dá Dakar jen prohrát, ale skoro nic se na nich nedá získat. Jenže smůla na straně jedné a natěšenost do závodění na straně druhé dělají své. Letos se kupodivu postavily i proti zkušeným postavám slavného závodu.

Vezmeme-li to chronologicky, už na přejezdu ke startu úvodní speciálky havaroval na dálnici obří Ginaf týmové jedničky Holanďanů Wufa Van Ginkela. Šlo o jednoho ze spolufavoritů širší špičky, který na Dakaru rozhodně pomýšlel na umístění v první pětici. Tak jako vloni, kdy kolidoval jeho krajan Martin van den Brink s Tomášem Tomečkem, si smůla vyčíhl právě Ginaf, a zrovna jejich elitního pilota. Van Ginkel, startující hned za Alešem Lopraisem, se vyhýbal náhlé překážce, poslal kamion do svodiel, která „hobloval“ v délce sta metrů a vysoký stroj pak padl na bok. Vůz zůstal zdemolovaný, posádka naštěstí nezraněna. Situace byla o to nepříjemnější, žese rychle blížil limit startu do speciálky (během ní by totiž posádka měla na případnou opravu mnohem víc času, byť by jí ubíhaly stopky) a navíc všechny doprovodné kamiony, kterých má Ginaf na Dakaru požehnaně, už byly daleko vpředu na cestě do cíle, aby zabraly dostatek místa v novém bivaku. Ten v Cordobě je totiž poměrně stísněný.

Van Ginkel tak musel vzít zavděk pomoci týmových kolegů a také svého bratra Edwina, který je v soutěži sprintujícím servismanem Ginafu. Pomoc už nebyla nic platná…

Hned v úvodu etapy položil svůj DAF na bok populární Hans Bekx. Muž mnoha nevyrovnaných výkonů tentokrát předvedl horší z obou polarit. Na Dakaru si i se starším, ale repasovaným vozem troufal vysoko. Viděl jsem Bekxe na holandském Pre-Proloogu ve Valkenswaardu v říjnu tohoto roku, kde byla radost sledovat, jak mistrovsky vůz ovládá, o to větší je zklamání, že už nebude pokračovat. Mohla se projevit chvilková ztráta koncentrace spojená s absencí závodnické praxe ve vyšších rychlostech v poslední době, ale úhledného Bekxova kamionu i výkonů vousatého Holanďana v dunách bude škoda…

Největší ztrátou pro kategorii kamionů je však odstoupení Gerarda de Rooye. Záda zraněná při Silk Way Rally 2009 se opět ozvala po jezdecké chybě a dlouhém skoku. Přitom de Rooy záměrně vynechal letošní zářijovou Silk Way, aby pro Dakar neponechal nic náhodě. Vyvinul trojici nových speciálů Iveco, které jsou technicky nejpropracovanější ze všech kamionů holandských týmů, z vozů klasické koncepce s nimi snese srovnání jen Kamaz. De Rooy začal zostra, na prvním waypointu vedl, ale to bylo všechno.

Právě vytáhlý syn Jana de Rooye měl být tím, kdo vyvine největší tlak na sehranou ruskou „sbornou“. Týmová dvojka, zkušený Španěl Vila Roca, měl „tlačit na pilu“ spíše v soboji s tatrami a rudými Many týmu Veka. Co naplat. Situace je však o to nepříjemnější, že posouvá další závodnickou kariéru de Rooye kamsi do neznáma, bude-li vůbec nějaká. S nemocnými zády totiž nelze tento sport vůbec provozovat. Ve velkém kamionu sice podvozek a kola odfiltrují nejvíce nerovností, ale dnešní těžká vozba má skutečně tvrdé závodní naladění a každý ráz na posádku, sedící vysoko nad zemí, působí po podstatně delší páce, a tedy citelněji, než na posádky osobních vozů. De Rooy navíc fungoval jako bóje pro ostatní holandské týmy a vynikal inovační aktivitou. Není to dobrá zpráva pro Dakar 2011 ani pro kategorii kamionů obecně.

Holandskou katastrofu v první etapě dokonal Johan Elfrink, jinak nadějný borec s malým, ale lehkým a hbitým Mercedesem Axor, rozhodně kandidát na nakouknutí do první desítky. V loňském Dakaru si alespoň zpočátku vedl znamenitě. I on položil kamion na bok, ale do cíle dorazil na 32. místě. Stejně tak Martin van den Brink (jenž vloni odstoupil v první etapě po kolizi s havarovaným vozem Tomáše Tomečka), který se celou etapu pohyboval na pomezí první desítky, dokončil s velkým Ginafem speciálku až na 52. místě s velkou ztrátou. I pro něj to je podruhé v řadě studená sprcha hned zkraje soutěže.

Kamaz naproti tomu rozjel rallye ve velkém stylu a bezchybně: první, třetí a čtvrté místo v etapě, k tomu vše jistí domestik Mardějev na hranici první desítky. Příjemně se v první dakarský den dívalo na vystoupení tatrováckých posádek. Jen doufejme, že pomyslnou štafetu nepřeberou od Holanďanů, zdravé obavy jsou vždy na místě. Situaci z první etapy ostatně v lecčems předpověděl už pouštní bard Josef Kalina na tiskové konferenci v Praze: „Ten zástup soupeřů je enormní. Jenže v prvních etapách budou všichni natěšení a někteří z nich se hned v úvodu vystřílí. Teď jde o to, abychom byli my ti chytří, kdo sice zůstane v kontaktu, ale přitom nás tyhle problémy minou.“

Holanďané však nejsou sami. Takový Alain Duclos, jeden z favoritů soutěže motocyklů, dokončil etapu až se ztrátou pěti hodin, protože mu jeden z mechaniků špatně přimontoval součástku v zadním náboji v hodnotě dvou eur. Etapa samotná se mu líbila…



Jiří Vintr

PS - pozn. red : Z našich už kromě Spáčila a Sládka havaroval a odstoupil také Kolomý ....

 

Fotogalerie

Dakar pre-Proloog ve Valkenswaardu 2010 objektivem Jirky Vintra

Další fotografie 1 2 3 4 5 6

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu