Vyhledávání

S Liazem na cestě do Dakaru. Rok 1985 je počátkem oficiální české účasti na Dakaru

S Liazem na cestě do Dakaru. Rok 1985 je počátkem oficiální české účasti na Dakaru

S Liazem na cestě do Dakaru – 1985

Rok 1985 je počátkem oficiální české účasti na Dakaru, jakousi legendární prehistorií. V jabloneckém Liazu začali pracovat na realizaci velkého snu v roce 1984. Parta techniků okolo Radka Fencla, Jiřího Moskala nebo docenta Zdeňka Kováře, pozdějšího rektora Technické univerzity v Liberci, rozpracovala projekt vozidel LIAZ 100.55, která se stala prvními automobily ze zemí bývalého východního bloku
, které na už světoznámý maratón (a to považte, psal se teprve sedmý ročník) zavítala. Na začátku stáli nejen liazáčtí technici a konstruktéři, ale i neúnavný referent tehdejšího Motokovu Josef Kalina, který vytrvalou prací zajistil to, že příslušné instituce daly celému záměru zelenou, což v tehdejších společenských podmínkách nebylo vůbec samozřejmé.

Při vývojových pracech byl přizván Francouz Alain Galland, muž, který už měl zkušenosti s provozem kamoinu v obtížných podmínkách dakarské rallye. Svými nápady a postřehy přispěl k tomu, že koncem roku 1984 stály obě liazky, poháněné šikmým šestiválcem MŠ640 o maximálním výkonu 257 kW, na startu v Paříži. Vozy byly upraveny v podstatě ze sériového tahače, doplněného o valníkovou nástavbu a hlavně pohon předních kol. S Gallandem se v podstatě počítalo jako s pilotem pro jednu z posádek, v kabině Liazu č. 626 (SPZ JN-49-89) ho doplnili ještě Zdeněk Kovář a druhý řidič Josef Brzobohatý. Liaz č. 627 (SPZ JN-49-88) pilotoval Jiří Moskal se spolujezdci Jaroslavem Joklíkem a Radkem Fenclem.

Liazáci začali slušně, už v tradičním předsilvestrovském bahnitém prologu obsadili místa v první desítce a výchozí pozice pro africké etapy tak byla více než nadějná. Jenže těžký bývá osud průkopníků. S Alžírskem přišly i potíže, pramenící tu z nezkušenosti a neznalosti jízdy v neznámém druhu terénu, tu z poddimenzování některých částí vozu. Platilo to hlavně pro řízení, s nímž se liazáci hodně natrápili a zkoušeli všechno možné, aby dokázali spojovací tyč zpevnit, dokonce odřezávali trubky z ochranného rámu kabiny, který byl tehdy jen vnější, a proto také tak mohutný. Ani jízdy v písku a dunách ze začátku nebyla to pravé ořechové, zvláště pak při absenci vyjížděcích plechů.

Už v Alžírsku vzdal svoje působení Galland. Psychicky labilní Franouz potopil posádku nepochopitelnými zkraty a utekl po pár etapách z boje. Zdeněk Kovář a Josef Brzobohatý se pak museli probít do Dakaru mimo soutěž. Zato Moskalova posádka pokračovala a vyjídala si všechna příkoří první, učednické účasti. Do cílového Dakaru se nakonec dostala na 13. místě, byť se 120hodinovou ztrátou, zaviněnou mnoha penalizacemi. V rallye samotné nakonec nedominoval mohutný DAF Jana de Rooye, tehdy už poprvé se dvěma motory (ovšem uloženými za sebou a nikoliv vedle sebe, jak tomu bylo u pozdějších turbotwinů).

V závěrečné fázi rallye poničil kabinu vysokého kamionu o větve, zpozdil se a jeho následná penalizace uvolnila cestu k vítězství malému unimogu bratrů Capitových. De Rooy si na první triumf, zato nadmíru suverénní, musel počkat ještě dva roky.

Posádky Liazů tedy průkopnický rok přežily ve zdraví a relativně se ctí. Dokončení soutěže aspoň jedním kamionem bylo oprávněně považováno za velký úspěch. Posádky hřálo i vědomí, že v případě více zkušeností se závodem samotným i stavbou vozu by mohly šlapat na paty i těm, kdo jedou hodně vepředu. Hned následující rok jim dal za pravdu.

http://www.kmracing.cz/

 

Fotogalerie

KM racing - testy na Dakar 2008 vTunisku, foto týmu

Další fotografie 1 2

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu