Vyhledávání

Tým KM se v Ruzyni při vernisáži výstavy předvedl i jako sestava pro Dakar 2012.

Tým KM se v Ruzyni při vernisáži výstavy předvedl i jako sestava pro Dakar 2012.

Vernisáž fotografií Petra Luska na pražském letišti zároveň představením týmu KM Racing na Dakar 2012.

O vernisáži unikátních fotografií Petra Luska již byla řeč – majitelé dakarských knih z dílen KM Racingu je jistě znají. Petr Lusk bude tým ostatně doprovázet i při 34. ročníku dakarské rallye z Mar del Plata do peruánské Limy, a tak se příznivci motoristické fotografie a pouštních závodů mají na co těšit.

Tým se však předvedl i jako sestava pro Dakar 2012. ve stylovém aranžmá s improvizovanou tiskovkou a zajímavými rekvizitami (třeba hlavní hřídel kamionové převodovky ZF s vylámanými zuby), kamionovou pneumatikou Pirelli, stejně tak i motocyklovou s výplní moose a hlavně závodním strojem Josefa Macháčka, čtyřkolkou o objemu 750 ccm.

"Vím, že jsem dvakrát závod nedokončil, a tak se mé přání ubírá jen směrem k tomu, abych spatřil cíl, Čtyřkolku mám připravenou výborně a ta letošní se jmenuje Panda, snad proto, že panda je tak vzácný medvěd. Tentokrát pojedu s jinou taktikou a žádné vítězství v první etapě ode mě rozhodně neuvidíte! Až pak bych se chtěl posouvat dopředu," říká pětinásobný dakarský vítěz Macháček. Jeho prognózy však často berou za své, jak autorovi těchto řádků ukázal při Dakaru 2007, kdy tak dlouho trval, že ho pořadí nezajímá a že netuší, kolikátý je, až byl první a pak teprve eliminoval nástupy soupeřů jednoho po druhém...

"Samozřejmě jsou tam Patronelliové, kteří ode mě oplácli mašinu a jedou doma, navíc jsou aspoň o třicet roků mladší, to nezměníte. Navíc jedou Sonik, Laskawiec i celá řada dalších skvělých jezdců, čtyřkolky šly hodně nahoru. A letos mám na čtyřkolce nalítáno polovinu kilometr, co jindy, to se zákonitě projeví," říká čtyřkolkový bard, ale i on sám víc, že tak zoufalé to určitě není, naopak. Novinkou je posun maximálního objemu motoru na hranici 750 ccm. "No, platí to pro všechny, i když z toho nemám radost, ztratili jsme 15 koní. Mám stejný dvouválec Yamaha, jako jsem měl, pouze je nově vyvložkovaný na předepsaný objem. Dal jsem si s tím dost záležet, aby to bylo přesné, kdyby se rozebíralo a přeměřovalo. Přece jenom dělám stroje i konkurentům, Sonik i Laskawiec jedou na mých mašinách, navíc jsem dělal dalších pár motorů a sám mám dva, při takovém programu bych si nemohl jakoukoli ostudu dovolit," dodává.

Macháček bude ve své kategorii v KM Racingu tentokrát osamocen, motocyklová sekce se ocitla v jiných rolích. Dušan Randýsek zkoušel dotáhnout do konce projekt jednomístné buggy, ale závěsy kol se ukázaly jako příliš poddimenzované. David Pabiška zase přesedl do kabiny kamionu jako navigátor Jaroslava Valtra. "Nová výzva, budu pojímat navigaci z nové perspektivy. K motorkám se hodlám vrátit, ale tahle zkušenost určitě nebude k zahození," dodává liberecký jezdec

A tak nabírá KM Racing pro letošek téměř ryze kamionovou podobu. Připomeňme, že ve speciálu Liaz s motorem Deutz přeplňovaném jedním turbodmychadlem pojede trojice Jaroslav Valtr, Jan Bervic a David Pabiška, dvouturbovou variantu jinak identického stroje povede Polák Jozef Cabala s navigátorským nestorem Josefem Kalinou a mechanikem Jakubem Firstem. "No, v Rusku na Silk Wayi to byla trošku lekce z ježdění, ale v Tunisku už to vypadalo o mnoho lépe," dodává Josef Kalina na adresu Poláka Cabaly, přezdívaného Juzek, "Je mu 53 roků, takže je proti mně chlapík středního věku, no a starého psa novým kouskům nenaučíš. Ale snažím se o to, a pokroky se dostavují."

Trasu i startovní listiny pořadatelé zveřejní v Paříži 8. listopadu. Největší otazníky visí nad etapami v peruánských pouštích, které svým charakterem mají být jiné než typická Atacama, mají se reliéfem více podobat Africe. "Když se končilo v Aires, poslední dvě etapy na argentinských pampách byly takové jalovější, spíše o rychlosti a nezkazit to. Teď to bude jiné, vždyť cíl poslední speciálky bude přímo za hranou poslední duny. To znamená, že dunové etapy budou všechny trápit až do úplného konce a ještě poslední den se pořadí může zcela přesypat," říká Kalina.

Tým představil také nový vzhled závodních i doprovodných vozidel. Klasická žlutá zůstává, ale potisk masky a bočnic dodává grafickému pojetí strojů nový rozměr.

Na závěr pár komentářů členů KM Racingu stran hlavní hvězdy akce, fotografa Petra Luska.

Pavel Kubíček: "S Petrem se ohromně spolupracuje, je pohodový člověk. Vždycky vyjíždíme ještě večer z bivaku a přespáváme v poušti. Jediné negativum je Petrovou obrovské chrápání. Ráno však zmizí, ověšený objektivy, kamsi do dun a odpoledne ho vždycky jedu hledat. Většinou je přismahlý od sluníčka a má úpal, ale šťastný za super fotky.Vždycky uvažuje naprosto pozitivně."

Josef Kalina: "Petr vždycky zmizí z bivaku už večer a potmě si hledá cestu mezi dunami. Musím říct, že se mu nedá upřít navigátorský talent, protože dokáže i potmě najít krásné místo, kudy všichni pojedou, zatímco o jiných, závody ostřílených borcích se to nedá říci ani ve dne."

Josef Macháček: "S Petrem mám dvojí zkušenost. V bivaku samozřejmě kamarád, ale na trati? Vždycky tam stojí na duně a já už vím podle přítomnosti naší Toyoty, že tam někde bude. Pokaždé na mě nadšeně mává a zapomíná fotit a já pak chybím v knížce."

David Pabiška: "No, fotky jsou samozřejmě nádherné, ale moje osobní pocity jsou poněkud rozporuplné. Jak si dámská část publika mohla všimnout, jsem docela hezkej kluk, ale to, jakým způsobem jsi mě vyfotil támhle na tom portrétu po dojezdu etapy, to mi opravdu kazí image! Bylo to ale v cíli poslední etapy, a tak se v té fotce zračí únava z celého dlouhého závodu. Tam na to snad bylo práo, ale vypadám na ní hrozně, vůbec se nepoznávám!"



Jiří Vintr

 

Fotogalerie

Petr Lusk a KM Racing na letišti objektivem Jirky Fialy

zahájení výstavy fotografií z Dakaru na letišti Praha Ruzyně, listopad 2011

Další fotografie 1 2 3 4 5 6 7

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu