Vyhledávání

Koncept Saab PhoeniX: Budoucnost je tady již dnes.

Koncept Saab PhoeniX: Budoucnost je tady již dnes.

Koncept Saab PhoeniX: Základní informace
Světová premiéra


Koncept Saab PhoeniX: Budoucnost je tady již dnes.

· ‘Aeromotional’ design inspirovaný kořeny automobilky Saab v leteckém průmyslu
· Design a technická řešení pro další generace automobilů značky Saab
· Minimalistický interiér s přelomovým systémem Saab IQon, který běží na platformě AndroidTM
· Přeplňovaný motor s ideálním zdvihovým objemem v kombinaci s inovativním elektropohonem zadních kol Saab eXWD
· Koncept je ukázkou využití dostupných technologií na nové podvozkové platformě


Efektní, inovativní a výjimečně hospodárný: koncept Saab PhoeniX je ukázkou designových prvků a technologií, které se postupně objeví v nových generacích modelů automobilky Saab.

Koncept Saab PhoeniX je postaven na podvozkové platformě, kterou dostane také zbrusu nový Saab 9-3 a představuje nový vzhled, který nese označení ‘aeromotional’ design: jedná se o vizuální zpodobnění principů aerodynamického designu a inovativních řešení, které byli inspirací stvořitelům prvního vozu značky Saab, dnes již ikonického Ursaabu.

PhoeniX má kapkovitý tvar, formu „tekutého kovu“. Nepřehlédnutelně nízká střecha připomíná kryt nad kokpitem vojenských stíhaček a podtrhuje unikátní řešení „všeobjímajících“ designových průhledných ledových bloků.

Čisté a zároveň mohutné tvary umožnily konstruktérům dosáhnout velmi nízkého hodnoty součinitele odporu vzduchu (0,25). Koncept také používá aktivní vzduchové klapky, které jsou umístěny po stranách vozu a propůjčují mu tak nezaměnitelný vzhled.

Výklopné dveře otevírající se vzhůru zajišťují komfortní přístup do interiéru v konfiguraci 2+2, ve kterém se snoubí jednoduchost s technologickými finesami. Interiér se nese v minimalistickém, až „oholeném“ duchu. Nechybí nové pojetí ergonomického uspořádání přístrojové desky s důrazem na řidiče. V konceptu se také premiérově objevil inovativní komunikační a ovládací systém IQon. V duchu tradice nechybí ani velmi univerzální zavazadlový prostor.

“Koncept PhoeniX je novým referenčním bodem pro design budoucích produktů značky Saab,“ řekl výkonný ředitel designu společnosti Saab Automobile Jason Castriota. “Symbolizuje renesanci inovativního ducha a vášně, které automobilku Saab přivedly až k jejímu prvnímu autu. Momentálně posunujeme toto vizuální DNA dopředu pomocí ‘aeromotional’ designu, který k původním tvarům přidává emoce, sílu a plynulost. Nové modely v portfoliu automobilky Saab se ponesou v duchu estetického designu, který je odliší od ostatní produkce.“

Pod zvlněnou karosérií využívá koncept Saab PhoeniX inovativní systém pohonu, který kombinuje elektromotor pohánějící zadní nápravu se sofistikovaným přeplňovaným zážehovým motorem o zdvihovém objemu 1.6 litru a výkonu 200 koní. Výsledkem je inteligentní hybrid s pohonem všech kol, který zvyšuje požitek z jízdy a zároveň výrazně snižuje spotřebu paliva. Předpokládaná kombinovaná spotřeba konceptu a emise CO2 by se měla pohybovat na úrovni 5,0 l/100 km a 119 g/km.




Aeromotional design

Designové ztvárnění konceptu PhoeniX (‘aeromotional’ design) čerpalo inspiraci v historických kořenech značky Saab v oblasti leteckého průmyslu a využilo také některé výrazové prvky z modelu Ursaab – prototypu, který zkonstruovali letečtí inženýři a který dal vzniknout první generaci vozů značky Saab.

Celý koncept PhoeniX vzbuzuje dojem, jako by byl tvarován větrem. Prostor pro cestující ve tvaru kapky těsně obepnutý jakoby tekutou kůží připomíná temný kus ledu, který vystupuje z prostoru uprostřed svalnaté siluety vozu. Dva výrazné prolisy na kapotě přecházejí do A sloupků, které na první pohled působí tak, jako by ani nemohly odolat masivní spodní části vozu.

V zadní části konceptu zasahuje tmavé sklo až do krajů karoserie a je jasným odkazem na kapkovitý tvar Ursaabu. „Uříznutá“ záď zase jako by z oka vypadla Sonettu, prvnímu kupé značky Saab.

Nízká přední část vozu s výraznými prvky obsahuje také typickou přední masku Saab se třemi nasávacími otvory. Nejdominantnějším prvkem je nyní lišta v barvě karoserie. V souladu s minimalistickým designem celého vozu jsou přední světlomety s LED technologií téměř neviditelně umístěné až úplně na krajích přední masky. Nová maska chladiče a přední kapota jsou prvky, které se rozhodně objeví na budoucích sériových produktech značky Saab.

Dveře otvírané vzhůru zajišťují velmi pohodlný přístup do velmi nízko položeného interiéru. Kvůli ideálnímu obtékání vzduchu chybí na první pohled patrné kliky dveří a zrcátka. Přehled o situaci za vozem totiž poskytují malé kamery umístěné v subtilních křidélkách.

Křídla připevněné ke střeše umožňují konceptu PhoeniX efektivně využívat proudění vzduchu. Usměrňují totiž tok vzduchu na bočních stranách auta směrem na zadní plochou část karosérie a tím zajišťují větší stabilitu vozu bez zbytečného zvyšování přítlaku nebo odporu. Boční křidélka jsou vizuálním prodloužením nosníků uvnitř vozu, které se tváří jako z hliníku, ale ve skutečnosti to jsou ocelové profily, které jsou součástí vnitřní bezpečnostní klece DynaCage.


Minimalistický interiér

Interiér v uspořádání 2+2 se v duchu skandinávské tradice nese v opravdu minimalistickém pojetí. Koncept interiérové klece DynaCage propůjčuje vozu dojem „odstrojeného“ speciálu a je doplněn ocelovými prvky v barevné povrchové úpravě imitující hliník, které svými exponovanými částmi připomínají právě bezpečnostní rám závodních speciálů. Minimalistický koncept interiéru ještě podtrhují tenká skořepinová sedadla.

Nového výrazu se dočkala tradiční přístrojová deska Saab „zaměřená“ na řidiče. Všechny provozní údaje se zobrazují v kulatém tubusu před řidičem, který svým tvarem vzdáleně připomíná výstup ze spalovacího otvoru tryskového letounu a řidič se navíc může spolehnout na head-up displej, který promítá údaje přímo do jeho zorného pole.

Novému komunikačnímu a zábavnému systému IQon je vyhrazen samostatný modul, který je otočen o 45º směrem k řidiči. Kvůli co nejlepšímu ergonomickému uspořádání byla osmipalcová dotyková obrazovka přesunuta co nejblíže k volantu, aby řidič mohl systém pohodlně ovládat.

Saab IQon (podrobnosti viz samostatná tisková zpráva) je přelomová automobilová komunikační platforma využívající operační systém Google AndroidTM. Je založena na průkopnické „otevřené inovaci“ využívající služby třetích stran a vývojářů různých aplikací a obsahuje vlastní počítačovou platformu, která se bez problému dokáže připojit na internet ihned po zapnutí spínací skříňky vozidla. Dotyková obrazovka umožňuje navíc ovládání autorádia, dalších zábavních funkcí, využití online navigace, přístup k hudebním složkám uloženým na pevném disku a také stahování aplikací podobně, jako tomu je u chytrých telefonů.

Červené podsvícení všech přístrojů a osvětlení prostoru pro cestující přináší do interiéru příjemné teplo a emoce. To platí i o podlaze, ve které jsou instalovány osvětlovací trubice z LED diod, které prosvítají perforovanými otvory v černém koberci. To vše je nedílnou součástí nové ‘aeromotional’ designové strategie, která se snaží kombinovat efekty „ohně a ledu“.

Ladné křivky zadní části konceptu PhoeniX velmi umně maskují rozměrné a vysoko výklopné zadní dveře. Ty zajišťují přístup do rozměrného a vzorně rovného zavazadlového prostoru. Zadní dvě sedadla jsou navíc sklopná a v zavazadlovém prostoru nechybí systém pro upevnění nákladu o různých rozměrech.


Efektivní pohon

Pod sošnou kapotou a hluboko pod podlahou zavazadlového prostoru najdete něco, co je dalším posunem v oblasti strategie rightsizingu značky Saab. Systém pohonu konceptu PhoeniX kombinuje velmi účinný zážehový přeplňovaný motor o zdvihovém objemu 1.6 litru s inovativním systémem elektrického pohonu zadních kol.

Velmi kompaktní celohliníkový zážehový agregát disponuje výkonem 200 koní (147 kW) a využívá vyspělých technických řešení jako například variabilní časování ventilů, start/stop systém, omezení třecích ztrát nebo systém pro odpojení přívodu paliva. Palivová nádrž je z nerezové oceli, která je lehčí a zároveň také levnější než konvenční plastové nádrže.

Spalovacímu motoru pak v jeho činnosti pomáhá také inovativní systém pohonu všech kol Saab eXWD. Skládá se z jednotky pohonu zadní nápravy, která obsahuje elektromotor a zároveň generátor o výkonu 25 kW (34 koní), který je napájen z malého bateriového modulu. O dobíjení baterií se stará funkce rekuperace při brzdění.

Tento hybridní systém pohonu, který je momentálně ve fázi vývoje pro další generaci modelů značky Saab, umožňuje skloubit výhody systému pohonu všech kol při současném snížení spotřeby paliva. Při použití šestistupňové manuální převodovky by se kombinovaná spotřeba paliva a emise CO2 měly dostat na úroveň 5,0 l/100 km, respektive 119 g/km.

Řidič bude mít na výběr ze tří provozních režimů systému eXWD. Standardní režim ECO zajišťuje optimální spotřebu paliva a minimální emise CO2 pomocí využití elektromotoru na úkor spalovacího motoru zvlášť při nízkých rychlostech. Režim SPORT pak umožňuje maximální využití výkonového potenciálu vozu s funkcí ideálního rozložení točivého momentu pro lepší stabilitu vozu. A konečně režim TRACTION zajišťuje optimální přilnavost vozu při nepříznivých povětrnostních podmínkách.

Koncept Saab PhoeniX je ztělesněním nového designového a technologického směřování značky. Prezentovaná řešení se v budoucnu objeví v sériové produkci modelů Saab.



PR

 

Fotogalerie

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu