Vyhledávání

Šumavské ohlédnutí do historie této tradiční soutěže

Šumavské ohlédnutí do historie této tradiční soutěže

Rallye Šumava - naše nejstarší domácí automobilová soutěž, aneb začala to Octavia.

O tom, že automobilové soutěže – rally jsou jednou z nejpopulárnějších motoristických disciplín není pochyb. Těch důvodů je celá řada.
Diváci vidí posádky z bezprostřední blízkosti, mají možnost sledovat jak se soutěž vyvíjí a jak si jejich favorité v průběhu rally vedou ve výsledcích, a sledují „skoro stejná“ auta jaká sami mají doma. Navíc u nás je to dáno také dlouholetou tradicí v pořádání automobilových soutěží, která se dotkla téměř každého území naší republiky.

Vždyť jen pro připomenutí. V šedesátých a sedmdesátých letech se u nás jezdily rally - tehdy ještě rallye - třeba v Teplicích, Lovosicích, Plzni, Liberci, Písku, Praze - tam Rallye Vltava a Rallye Berounka. V Sedlčanech Rallye Bohemia a na Moravě skvělá Rallye Jeseníky a tak by se dalo pokračovat.

Tyto rallye, psané tehdy ještě francouzsky, oproti dnes u nás oficiálnímu anglickému rally, přitáhly nejen desetitisíce a statisíce diváků, ale také vychovaly stovky kvalitních posádek a posouvaly technickou úroveň soutěžních automobilů dál a dál.

Rallye Šumava po většinu svých ročníků zahajovala mistrovskou sezónu velkých mistrovství a tak byla vždy setkáním toho nejlepšího v našem automobilovém soutěžním sportu. Do života se zde zaváděly nové předpisy, nová opatření, představovaly se nové vozy a nové posádky.

Když v roce 1964 poprvé soutěžní vozy zvířily prach, tehdy ještě většinou šotolinových silnic na Šumavě a v Pošumaví, málokdo tušil, jak bude vypadat tato soutěž za desítky let, jak budou vypadat soutěžní vozy a jejich technické zázemí. Netušili to tehdy ani tehdejší první „šumavští“ vítězové Karel Jílek s Jirkou Hlaváčkem.
Mnohé za tu dobu upadlo v zapomenutí a zaprášil čas, ale během té doby se také objevila jména a vozy, na které se nezapomíná.

Nedá se zapomenout na Vladimíra Hubáčka a jeho spolujezdce Vojtu Riegera, kteří slavili své největší úspěchy na Šumavě s vozy značky Renault. S renaultem vyhrál v roce 1969 i Jirka Rosický s Petrem Cvrkalem.

Tovární jezdci týmu Škoda? Byli to chlapi, kteří pracovali jako mechanici, většinou ve vývojové dílně v „Česaně“, a potom si „udělali“ auťák a šli závodit. S dnešními továrními jezdci to mělo společného málo. Ale je pravda, že díky přístupu k nejnovějším výsledkům vývoje a relativně i k dostatku potřebných dílů, byli vždy o kousek před ostatními a udávali směr. A tak úloha tehdejších AZNP Škoda - a to nejen v Mladé Boleslavi, ale také v Kvasinech či ve Vrchlabí - je nepřehlédnutelná a patří jim přední místo v historii našeho automobilového sportu.

A ty „fabrické“ posádky? Třeba Jirka Srnský s Vláďou Lokvencem (vyhráli v roce 1965), Jarda Bobek s Leo Hnatevičem (1966), nebo Jarda Jelínek se Svátíkem Kvaizarem. Ti si „plácli“ v roce 1972 a rok na to vyhráli zase jejich kamarádi Olda Horsák s Jirkou Motalem. Ti byli nejlepší také v roce 1974.
Rok 1975 to byl nástup nádherného vozu Škoda 200 RS, ze kterého se později vyklubala legendární stotřicítka. To už byla éra Jirky Šedivého a Jirky Janečka, Sváti Kvaizara na místě řidiče a jeho mitfáry Jirky Kotka.

Samostatnou kapitolou v historii Rallye Šumava a našeho automobilového soutěžního sportu je Leo Pavlík. Především proto, že se stal čtyřikrát vítězem této soutěže, ale také proto, že byl hvězdou našich rally mnoho let. Vystřídal řadu spolujezdců. Standu Rudu, Oldu Gottfrieda, Frantu Šimka, Luboše Hlávku, Karla Jirátka a mám pocit, že si všichni dodnes považují, že mohli tohoto pilota navigovat.

Další výraznou osobností našich rally byl Václav Blahna. Začínal jako soukromník, aby se o něj později přetahovaly týmy Škodovky, Barumu či Slušovic. I u něj se vystřídala řada spolujezdců - vždy skvělých. Jirka Motal, Luboš Hlávka, Pavel Schovánek.

Václav Blahna startoval na Rallye Šumava nesčetněkrát. V letech 1979 a 1983 vyhrál, ale nezapomenutelný je jeho start v XIX. ročníku v roce 1984, kdy na Šumavě startoval s vozem MTX 160 RS. Byla to kombinace karosérie vozu Škoda Garde a upraveného motoru z vozu Lada 1600. Auťák dostal přezdívku Bastard a postavila ho vynikající domácí firma Metalex, která byla vedle Škodovky mozkovým centrem automobilového sportu a v kombinace s fortelem metelexáckých dělníků získala věhlas daleko za hranicemi republiky.

Když jsem napsal o Metalexu, musím připomenout, že VAZ 2105 MTX z této dílny vyhrál Šumavu v roce 1984 v podání Míry Langa a Miloše Týceho.
V roce 1986 zvítězila v Klatovech posádka Jiří Urban a Jiří Klíma na Škodě 130 LR - už ne té elegantní „kupátkové“ stotřicítce ale daleko modernější škodovácké verzi.
Rok 1987 to je skvělý vstup Jirky Sedlář do automobilových soutěží. Vyhrává s Josefem Častulíkem XXII. ročník Rallye Šumava se Škodou 130 LR, aby si o rok později vítězství zopakoval s vozem Lancia HF Integrale. Vynikající posádka JZD Podhoran Fryšták - Lukov byla v soutěžním poli něčím novým. Skromné vystupování, kolem nich ohromná pohoda a na silnicích nenápadná, ale rychlá jízda. Zvlášť mokro a kluzko Jirkovi Sedlářovi seděly. Škoda, že tak brzy tragicky opustil soutěžní tratě.

Rok 1990 byl rokem plným změn a zvratů, ale XXV. ročník Rallye Šumava si svoji tvář zachoval a stal se součástí Mitropa Cupu. Do republiky se na soutěže hrnuly zahraniční jezdci a Šumava nebyla výjimkou. Naše posádky neměly ještě rovnocennou techniku a tak kralovali Němci - Moosleitner se Schranklem na Ford Siera Cosworth 4x4. Mathias si své vítězství zopakoval i rok později se spolujezdkyní Rauschovou s vozem BMW M3.

Ale další rok, to už se domácí posádky otřepaly a pro vítězství ve XXVII ročníku si dojel Láďa Křeček s Honzou Krečmanem. Pořídili si Ford Siera v úpravě Cosworth a s touto čtyřkolkou nedali šanci ani Moosleitnerovi, Webrovi či Bussjägrovi. O Italech ani nemluvím.

Dvacátý osmý ročník Rallye Šumava se stal součástí mistrovství Německa. Je třeba říci, že důstojnou a přinejmenším rovnocennou. Však také v anketě německých jezdců, byla Šumavská trať hodnocena jako nejnáročnější z celého mistrovství. Své body za vítězství si v ohromné konkurenci skvělých posádek odvezli Dieter Depping a Peter Thul.
Rok 1994 přinesl v Klatovech úspěch posádce Heider - Stock z Rakouska a poprvé se klatovská rally jela, díky novému sponzoru, pod názvem Rallye Šumava Mogul. Je třeba zmínit, že ve znamenité konkurenci se třetím místem uvedli pozdější dvojnásobní vítězové Šumavy Dolák s Palivcem.

Jubilejní XXX. ročník patřil perfektní italské dvojici Enrico Bertone - Massimo Chiaponi s Toyotou Celica. Startovali v barvách domácího týmu CW Oil a byli dobří nejen v Klatovech,tak vyhráli tento rok mistrovství republiky.

V roce 1996 zvítězil ve XXXI. ročníku Rallye Šumava Mogul Standa Chovanec s Henrichem Kurusem. Jeli ve slovenských barvách a vítězným vozem byl Ford Escort Cosworth.
V roce 1997 a 1998 zvítězil znamenitý německý pilot Armin Kramer, jednou se Svenem Behlingem, a podruhé s Fredem Berssenem. Ten v roce 1997, po svém nedávném startu na Rallye Monte Carlo, řekl pořadatelům po dojetí do cíle. „Šumava je velmi těžká soutěž na volbu pneumatik. Jel jsem letos Monte Carlo a tato rally se jí co do obtížnosti, vyrovná“. Rallye Šumava Mogul byla ten rok poprvé zařazena do Mistrovství Evropy a tak to bylo pro klatovské pořadatele ohodnocení z povolaných úst.
Rok 1999 je rokem hvězdného nástupu Milana Doláka a Jaroslava Palivce na Šumavské tratě. Jeho bitvu s Křečkem a Petákem mají jistě mnozí z vás v živé paměti. Musím ještě připomenout skvělé umístění Kresty s Tománkem, kteří už o sobě dali právě na této Šumavě vědět!

Jubilejní XXXV. ročník. Při jednom z nejdramatičtějších průběhů Rallye Šumava si skvěle vedou Dolák s Palivcem a zaslouženě přebírají nejvyšší pocty.
XXXVI. ročník - návrat domácí značky na domácí rally a vítězství Romana Kresty a Jana Tománka. Škoda Octavia WRC slavně vítězí a Kresta s Tománkem se stávají miláčky publika. Domácí značka zase hraje na Šumavě prim!

V roce 2002 se jede třicátý sedmý ročník na suché trati a za pěkného počasí. Posádky jedou bez zábran. Má to za následek čtrnáct havárií, zastavování RZ a přidělování náhradních časů. Vyhrávají Trojan s Vodičkou na toyotě WRC před Štolfou se Cvrčkovou na peugeotu.

Následující ročník je opakem předchozího. Páteční etapa ještě šla, ale noc na sobotu pokryla Šumavu vrstvou ledu. Silnice téměř nesjízdné, v lesích stromy lámající se pod tíhou bílé námrazy. Některé erzety byly zrušeny. V cíli jsou nejlepší Kresta s Hůlkou (Peugeot), druzí Pech s Uhlem (Ford) a třetí Hrdinka s Grossem (Subaru). Všechno vozy WRC.

Třicátý devátý ročník a Mogul Šumava Rallye Klatovy poprvé u nás testuje novinku FIA – v soutěžích mistrovství Evropy nesmějí startovat vozy WRC. Pořadatelé to řeší oddělení skupiny vozů WRC od „zbytku Evropy“. Wéercéčka startují s časovým předstihem před startovním polem. Silnice zasněžené sluníčko svítí a tak se podmínky na trati rychle mění. Trať však těžká a náročná. Vyhlašují se dva vítězové – evropský šampionát Václav Arazim – Julius Gál, domácí mistrovství - Martin Prokop a Petr Novák. Ten Martin Prokop, jehož vítězství tehdy mnozí znevažovali a který dnes září v nejtěžších světových rally.

Jubilejní čtyřicátý ročník a opět novinky. Mogul Šumava Rallye Klatovy je spolu s rakouskou Jänner Rallye součástí Rallye Winter Cupu. A jak změna v názvu soutěže napovídá, město Klatovy se stává spolupořadatelem rally. Na náročnou trať přijíždí řada kvalitních posádek a diváci si přicházejí na své. S nástrahami tratě i počasí si nejlépe poradí posádka Tomáš Vojtěch – Emil Horniaček s peugeotem 206 WRC před Štěpánem Vojtěchem a Michalem Ernstem. Také Peugeot WRC. Obě posádky dojíždějí do cíle v čase na desetinu stejném!

Rok 2006? V sázce bylo zejména 25 000 Euro jako prémie Zimního poháru – tedy součtu výsledků Jänner Rallye a Mogul Šumava Rallye Klatovy. Jelo se po všem. Povrch trati se měnil po každých pár desítkách metrů. Ledoví špioni rezignovali. Dlouho byl nejrychlejší Štěpán Vojtěch, ale po havárii v osmé vložce se dostali do čela Raimund Baumschlager se spolujezdcem Bernhardem Ettelem na voze Mitsubishi Lancer EVO VIII. Ti byli také první na cílové rampě.

Čtyřicátý druhý ročník Šumavy v roce 2007, měl své drama již před startem. Pár dnů před soutěží se Šumavou přehnala vichřice Kyrill a vypadalo to, že se nepojede. Silnice a trasy RZ v lesních úsecích byly zapadány stovkami padlých kmenů a nikdo nevěřil že se podaří trať zprůjezdnit. Podařilo se! Na těžké trati, kdy se střídalo sucho, sníh, náledí i natahané bláto se rozhodovalo především v páteční etapě, ve které zejména noční sjezd z populárního Korábu v mlze a na náledí byl ještě dlouho po skončení rally noční můrou mnoha posádek.

V roce 2008 má Mogul Šumava rallye Klatovy opět dvě zásadní novinky. Mění se termín soutěže – jede se v dubnu – a trasa rally míří do Plzně, kam už jednou rally z Klatov zavítala. Bylo to v roce 1974 a byl to XV. ročník Rallye Vltava. Dubnový termín Mogul Šumava Rallye Klatovy, který se jel společně s Historic Vltava Rallye ulehčil trochu situaci pořadatelům, kterým ubyl sníh a mráz, ale také jezdcům, kteří nemuseli shánět sady zimních pneumatik, ale hlavně – pominula nekonečná debata o tom, zda pneumatiky s hroty ano, či ne. Páteční rychlostky na Šumavě se líbily a v Plzni byli diváci unešeni městskou erzetou okolo stadionu ve Štruncových sadech.

Ze souboje posádek Kresta – Gross, Pech - Uhel, Valoušek - Hrůza vypadává na poslední páteční RZ pro havárii Pech a v sobotu si Kresta s Grossem své první místo celkem bez problémů uhájili.

A rok 2009? Zřejmě budou mít všichni hluboko do kapsy a peněz nebude moc. Pro posádky i pro pořadatele. Mogul Šumava Rallye Klatovy je i v tomto roce prvním podnikem mistrovství republiky.

 oficiální stránky : http://www.mogul-sumava-rallye.cz/ 

 

Fotogalerie

Ohlédnutí za Rally Šumava 2007, foto Pavel Douša

Další fotografie 1 2 3

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu