Vyhledávání

Audi TT RS právě teď v Ženevě : dokonalý sportovní stroj s výkonem 340 koní

Audi TT RS právě teď v Ženevě : dokonalý sportovní stroj s výkonem 340 koní

Audi TT RS: dokonalý sportovní stroj s výkonem 340 koní

Audi se vrací k pětiválcovému motoru, který je po všech stránkách jedinečný. Audi TT RS se objeví u prodejců koncem léta a pod kapotou bude mít turbodmychadlem přeplňovaný motor o objemu 2,5 litru s přímým vstřikováním benzinu, který dosahuje největšího výkonu 250 kW (340 k) a maximálního točivého momentu 450 N.m. Kombinace tohoto motoru s pohonem všech kol quattro a pečlivě vyladěným podvozkem promění kompaktní kupé a roadstery Audi TT RS ve špičkové sportovní vozy.

Výkonné pětiválcové zážehové motory mají u Audi dlouhou tradici. Nejslavnějším je bezesporu přeplňovaný motor 2,1 litru z Audi quattro. Jeho první verze, představená v roce 1980, nabízela působivý výkon 147 kW (200 k). A vozy Sport quattro z roku 1984, odvozené přímo ze soutěžních speciálů, dosahovaly monstrózních 225 kW (306 k). Po celých 25 let zněl dynamický recept na úspěch jednoduše: turbodmychadlo a quattro.

Audi sází na tento recept i nadále. Zcela nově zkonstruovaný pětiválec kombinuje turbodmychadlo s přímým vstřikováním benzinu FSI. Výsledkem je největší výkon 250 kW (340 k) ze zdvihového objemu 2480 cm3, což odpovídá specifickému výkonu 100,8 kW (137,1 k) na litr. Rovněž výkonová hmotnost je díky extrémně lehké karoserii, vyrobené převážně z hliníku podle konceptu Audi Space Frame, vynikající. V případě Coupé, které váží pouhých 1450 kg, činí jen 4,3 kg/k. Roadster s hmotností 1510 kg a výkonovou hmotností 4,4 kg/k zaostává za Coupé jen nepatrně.

Audi TT RS Coupé vystřelí z 0 na 100 km/h za 4,6 s, Roadster potřebuje jen
o 0,1 s navíc. Oficiálně je největší rychlost omezena na 250 km/h, ale na přání může Audi zvýšit limit omezovače na 280 km/h. Ještě působivější je agresivní způsob, kterým motor reaguje na sešlápnutí pedálu plynu. Maximální točivý moment 450 N.m je totiž k dispozici od 1600 do 5300 min-1, takže TT RS dokáže předjíždět bez jakéhokoli projevu námahy. Při vytáčení motoru je ručička otáčkoměru přitahována takřka magickou silou k vysoko posazenému červenému poli a během tohoto procesu vydává motor klasický zvuk pětiválce zkomponovaný talentovanými motoráři značky Audi!

Pětiválcová jednotka TFSI je nekompromisním sportovním motorem, který vyniká kompaktní stavbou (délka motoru je jen 49 cm) a váží pouhých 183 kg. Blok motoru je vyroben z odolné a lehké litiny s vermikulárním grafitem a také další komponenty jako hlava válců, písty a ojnice se vyznačují lehkou konstrukcí a velkou pevností. Navzdory extrémnímu výkonu si tento pětiválec řekne v průměru o 9,2 l/100 km ve verzi Coupé, resp. 9,5 l/100 km v Roadsteru. Této působivé úrovně účinnosti bylo dosaženo mimo jiné variabilními klapkami v sacím potrubí, přímým vstřikováním common rail s maximálním tlakem 120 barů, relativně vysokým kompresním poměrem 10,0:1 a variabilním časováním sacích a výfukových ventilů.

Mohutná hnací síla se přenáší na všechna čtyři kola prostřednictvím nové šestistupňové mechanické převodovky s obzvlášť krátkými dráhami řazení. Hlavním stavebním kamenem pohonu všech kol quattro je před zadním diferenciálem uložená elektronicky řízená a hydraulicky ovládaná vícelamelová spojka, která dokáže během milisekund měnit rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu. Audi TT RS má díky pohonu quattro vynikající trakci, fascinující dynamiku a znamenitou stabilitu.

Podvozek nového Audi TT RS vychází ze skvělého základu méně výkonných modelů TT. U sportovního podvozku sníženého o 10 mm hraje klíčovou roli čtyřprvkové zavěšení zadních kol. Na přání se dodává adaptivní tlumení Audi magnetic ride, které dává řidiči možnost volit mezi režimy Comfort a Dynamic. Činnost elektromechanického posilovače řízení je závislá na rychlosti jízdy. Nejsportovnější verze modelové řady TT jezdí na osmnáctipalcových kolech obutých do pneumatik 245/45. Za nimi se ukrývají mohutné kotoučové brzdy
s vnitřním chlazením o průměru 370 mm vpředu a 310 mm vzadu. Pro ještě rychlejší odvod tepla jsou přední brzdové kotouče děrované.

Nové Audi TT RS je možné objednávat u prodejců od května tohoto roku.
S dodávkami prvních vozů zákazníkům se počítá na začátku září 2009.



Import Volkswagen Group, s. r. o.,


Jan Klíma, AC&C Public Relations, Tiskové informace, ceníky a technická data v elektronické podobě najdete na www.audi.cz, fotografie na www.audi-mediaservices.com.

Audi je celosvětově uznávaným konstruktérem a výrobcem automobilů prestižní třídy. Prodeje Audi už třináct let nepřetržitě rostou, v roce 2008 automobilka Audi prodala 1 003 400 vozů, což představuje meziroční nárůst o 4,1 % oproti předcházejícímu roku.

Prodeje automobilů Audi na tuzemském trhu rostou už 14 let po sobě – vloni se pro vozy Audi v ČR rozhodlo 3784 zákazníků, což představuje nárůst 13,3 %. Audi je tak opět neúspěšnější prémiovou značkou na českém trhu.

PR

 

Fotogalerie

Audi TT RS do Ženevy 2009

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu