Vyhledávání

Doplácejí čeští řidiči na to, že u nás máme silný automobilový průmysl?

Doplácejí čeští řidiči na to, že u nás máme silný automobilový průmysl?Pokud se vám u auta rozbije třeba čelní sklo, originální náhradní díl nebývá právě levnou záležitostí. Pořídit si originální díl od výrobce se ale možná stane nutností. Výrobci viditelných součástí na automobily, jako jsou kapoty, dveře či blatníky, které se při havárii nejčastěji poškodí, je totiž nebudou moci napříště volně dodávat na trh. Na vině je přísná ochrana průmyslových vzorů, od které české ministerstvo průmyslu a obchodu nechce odstoupit. Čeští řidiči tak paradoxně doplácejí na to, že u nás máme silný automobilový průmysl, který si chce vláda hýčkat.

V České republice platí tato situace již od roku 2000, kdy byl přijat zákon č. 207/2000 Sb. o ochraně průmyslových vzorů. O tom, že ne všude je situace stejná, svědčí to, že z levnějších náhradních dílů se dnes mohou těšit například řidiči ve Velké Británii, Irsku, v Itálii, ve Španělsku, Belgii, Nizozemsku.

Evropští výrobci automobilů se ale nyní snaží prosadit, aby ustanovení o ochraně průmyslových vzorů platilo v rámci všech zemí Evropské unie, a to přesto, že Evropská komise navrhla již v září 2004, aby se ochrana designu nevztahovala na jednotlivé náhradní díly.

Možnost volby, již mají spotřebitelé v přibližně polovině členských zemí, je tak v současnosti výrazně ohrožena. Automobilky lobují za schválení legislativy EU, která by jim zajistila monopol na prodej tzv. viditelných dílů (včetně světel a skel). Objem tohoto trhu se v současné době pohybuje okolo 10 miliard EUR ročně.

Již jsme zmínili, že u nás se volnému prodeji brání ministerstvo průmyslu, které se na celou situaci dívá jinak. Automobilový průmysl představuje v českém hospodářství významnou položku, proto se musí hledět i na jeho zájmy. Obdobně prý postupují Německo a Francie. Ministerstvo by si ale v celém tomto procesu mělo být vědomo, že toto opatření se nedotkne pouze obchodníků s náhradními díly, ale potenciálně zasáhne značnou oblast autoopravárenství, dále pojišťovací ústavy a zejména konečného spotřebitele. Monopolní postavení totiž přinese zákonitě zvýšení cen.

V Evropské unii nyní probíhá legislativní proces, na jehož konci by na území celé unie neměly být viditelné části automobilů chráněny tak silně, jako je tomu například v České republice. Ochrana průmyslového vzoru by se vztahovala pouze na celý vzhled automobilů.

Stanovisko široké aliance ECAR na podporu tzv. opravárenské doložky je jasné a logické. Výrobci vozidel si zákonitě chrání design automobilu jako celku, ale tato ochrana se nemůže vztahovat na jeho jednotlivé díly. Je třeba připomenout, že členy aliance jsou společně federace autoklubů (FIA), asociace pojišťoven, sdružení spotřebitelů, svazy autoopraven po celé Evropě.

V současnosti jsou v ohrožení všichni majitelé motorových vozidel. Pokud vše dobře dopadne a opravárenská doložka bude nakonec přijata, zvítězí především motoristé, byť to zcela určitě nebude za podpory české vlády.

Zdroj: SISA

a Infoservis UAMK
 

Fotogalerie

Alfa spider J6 3,2 Compressore

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu