Vyhledávání

IAA 2009: Peugeot RCZ není jen konceptem, který se stal skutečností

PEUGEOT RCZ
AUTOMOBILOVÁ SPECIALITA


Peugeot RCZ není jen konceptem, který se stal skutečností. Tento vůz otevírá novou etapu v historii « vozů pro potěšení » značky PEUGEOT. Jeho expresivní a inovativní styl, exkluzivní interiér, výkonné a ekologické motory a silné jízdní zážitky nastiňují budoucí orientaci značky na ještě „vášnivější“ vozy, než kdy předtím.

Peugeot čerpá inspiraci za zaujetí a know-how svých odborníků a v každém ze svých produktů se snaží prosazovat základní hodnoty značky. Stimulována vlastní kreativitou se značka čas od času odpoutá od tradičních požadavků a vizí a představí smělé a zcela výjimečné vozy « pro potěšení ». Ty u milovníků automobilů vzbuzují silné emoce u tvůrců velkou hrdost.
V tomto duchu jsou vytvářeny i některé koncepční vozy vystavované na mezinárodních autosalonech. Jejich síla a přitažlivost nenechá klidným žádného návštěvníka toužícího usednout za volant těchto skvostů.

V září 2007 odhalil Peugeot na autosalonu ve Frankfurtu své dílo, které nemohlo zůstat bez povšimnutí: koncept 308 RCZ.
Myšlenka dát této koncepční představě podobu sériově vyráběného vozu se zrodila velmi záhy.
Nicméně pro úspěšný přechod od snu ke skutečnosti je zapotřebí jednoznačné zadání, odvaha a mnoho vynalézavosti.

Návrháři a inženýři společně rozpracovali koncept tak, aby vlastnosti a funkce vozu jako celku odpovídaly představě, kterou na první pohled evokuje.
A vzhledem k tomu, že se měla, i přes nutná omezení a modifikace plynoucí z požadavků výroby a prodeje, zachovat stylovost konceptu, jednalo se o to větší výzvu.
Z pohledu jízdních vlastností a kvality provedení byly stanoveny velmi ambiciózní cíle, které vytváří silnou a jednoznačnou identitu vozu.
Toto kompaktní kupé 2+2 bylo navrženo jako exkluzivní vůz, něco speciálního… esence silných emocí. Je určen pro moderní a náročnou klientelu a znalce « vozů pro potěšení ».
Již název RCZ symbolizuje jeho výjimečné postavení v modelové řadě PEUGEOT. Je to totiž první osobní vůz, který nepoužívá číselné označení s jednoduchou nebo zdvojenou nulou uprostřed.

Model RCZ se stává zosobněním všech základních hodnot značky Peugeot, neměnných, nicméně stále aktuálních, které neztrácí opakováním svou sílu a současně jdou stále s dobou.
Smyslem tohoto vozu je mimo jiné zjitřit smysly řidiče za volantem, k čemuž RCZ využívá své dynamiky (vrcholem nabídky je nový motor 1.6 THP 147 kW/200 k) a zodpovědnosti a nabízí novátorské spojení mezi výkonem a respektem k životnímu prostředí. Díky nízké hmotnosti vozu, propracované aerodynamice a technologicky vyspělým a moderním motorům začíná modelová řada úrovní emisí pouhých 139 g CO2/km.

V návaznosti na tuto filosofii bude u příležitosti frankfurtského autosalonu odhalena studie RCZ inspirovaná technologií Hybrid4. Tato verze RCZ využívá stejný mechanismus pohonu jako vůz 3008 Hybrid4, který bude uveden na jaře roku 2011: motor 2.0 HDI FAP 120 kW (163 k) uložený vpředu a elektromotor o výkonu 27 kW (37 k) vzadu. Emise CO2 jsou u tohoto konceptu řádově 95 g/km, přičemž má k dispozici potenciál 147 kW (200 k) a 4 poháněná kola.

Tento krok ukazuje snahu značky Peugeot nabízet uvedenou technologii u dalších inovativních modelů v řadě. Ve vozech, které se odlišují od běžné produktové nabídky (crossover, coupé,…), jsou vystavěny na různých platformách, ale hlavní ideu mají společnou: nabídnout svým uživatelům potěšení při řízení vozu nových rozměrů.

Další výzvou tohoto projektu bylo zvládnout vývoj nového vozu v mimořádně krátké lhůtě. Proto je vůz montován ve specializovaném výrobním středisku v závodě « Magna Steyr » v rakouském Grazu zaměřeném na výrobu exkluzivních vozů vyráběných v malých sériích.

A tak pouhé dva roky po představení koncepčního vozu RCZ bude na 63. ročníku autosalonu ve Frankfurtu nový model ve své definitivní podobě poprvé odhalen veřejnosti.
Model RCZ, který v současné ekonomické situaci představuje opravdovou výzvu, bude na trh uveden na jaře 2010.

Styl

Propracovaný, dynamický a elegantní styl vozu RCZ vytváří harmonickou a temperamentní vyváženost založenou na originální architektuře kompaktního kupé.
Dvojité zaoblení střechy vozu a zadního okna představuje nejen odvážnou technickou novinku, ale je také stylovým rukopisem vozu, jehož každý detail se podílí na výsledné bezvadné kvalitě a expresivním stylu. Čelní sklo, černá střecha a zatmavené zadní okno vytvářejí navazující pás ohraničený dvěma hliníkovými střešními oblouky. Při pohledu z profilu je přední splývavá část navázána na mohutnou zadní část jemnou svislou lištou.

Přední část s charakteristickými rysy značky Peugeot, mohutné profilované blatníky, do kterých jsou zasazena velká zdobená kola, difuzér a výrazná červená zadní led světla rozdělená bílou krystalickou křivkou… při celkovém pohledu se jemnost snoubí s výkonností, technologie s vytříbeností.
Proporce vozu (výška 1,36 m), propracované linie karoserie a dvojité zaoblení střechy napomáhají proudění vzduchu a velkou měrou se podílejí na jeho optimálních aerodynamických parametrech. Rovněž mobilní zadní křídlo, které se v závislosti na rychlosti vozu nastavuje do dvou poloh, vytváří ideální rovnováhu mezi stabilitou vozu a spotřebou paliva.


Interiér

V kabině vozu RCZ se « pilot » ocitá v elitním sportovním prostředí.
Jakmile se pohodlně usadí za volantem, objeví ergonomické místo řidiče, které mu umožní plně si vychutnat jízdní kvality vozu. Hluboká sedadla s integrovanými opěrkami hlavy pevně vedou tělo a všechny ovladače řidiči přirozeně padnou do ruky.
Skloněná palubní deska s čistými a splývavými liniemi připomíná svým stylem posledně uvedené modely značky a dokonale zapadá do exkluzivního světa tohoto kupé.
Ušlechtilé materiály se snoubí s elegantními tvary a vytvářejí uvnitř vozu výjimečnou atmosféru.
Podklad ukazatelů sdruženého přístroje před očima řidiče je z kovu a jeho údaje jsou podsvícené.
Povrch palubní desky je jemný, reprezentativní a technického vzhledu. Zákazník má na výběr z několika barevných odstínů celokoženého čalounění Nappa (luxusní silná kůže, velmi jemná a hladká).

Interiér se k vyšší třídě řadí i svou technologickou výbavou, kterou zde můžeme najít (nový multimediální systém WIP Com 3D, systém Hifi JBL™, USB vstup u všech verzí…), a nabízí i jistou multifunkčnost používání a odpovídá tak na každodenní potřeby svých uživatelů.
Při odjezdu na víkend tak máte k dispozici zavazadlový prostor o objemu 384 l (321 dm3 metodou VDA) a další odkládací prostory pod podlahou vozu. Sklopením opěradla zadního sedadla lze zvětšit jeho přepravní kapacitu na maximálních 760 l (639 dm3 VDA).
Pro příležitostné pasažéry dále nabízí také dvě přídavná sedadla, dobře tvarovaná a pohodlně využitelná. Tvar střechy s dvojitým zaoblením navíc zvětšuje vnitřní obyvatelnost zadní části kabiny.
Estetika v kombinaci s praktičností…


Mechanika

V roce 2010 budeme moci pod velkou kapotou zdobenou hliníkem najít tři všestranně výkonné motory: velký točivý moment i výkon, mimořádně zajímavá spotřeba paliva a emise CO2. Přičemž všechny motory splňují emisní normy Euro 5. Ekologická ohleduplnost se stala středem pozornosti projektu a vypovídá u vozu tohoto segmentu o moderním a zodpovědném přístupu.

1.6 THP 147 kW (200 k) BVM6 – tento nový motor (bude uveden v létě 2010) umožní řidiči využít veškerý potenciál podvozkových částí vozu. S maximálním točivým momentem 255 Nm při 1 700 ot/min (275 s funkcí overboost) a výkonem 147 kW při 5 800 ot/min podává RCZ při zrychlení a zátahu motoru prvotřídní výkony (z 80 na 120 km/h zrychlí na předposlední převodový stupeň za 6,5 s), přičemž spotřeba paliva nepřesahuje v kombinovaném cyklu 7,1 l/100 km (méně než 165 g CO2/km).
Aby toho dosáhl, kombinuje čtyřválec o objemu 1598 cm3 ve světové premiéře všechny nejnovější technologie: turbokompresor Twin-Scroll pro výkon a okamžitou reaktivitu již od nízkých otáček, přímé vstřikování a sací ventily s proměnným zdvihem spojené s proměnným časováním sacích a výfukových ventilů (technologie VTi) pro dosažené lepší spotřeby paliva a emisí CO2.
Zvuk motoru při zrychlení byl optimalizován díky jeho speciálně vyvinuté akustice. Technologie Sound System umožňuje vytvořit různý zvuk podle rychlosti motoru. Stejně jako u skutečného hudebního nástroje předává vibrační membrána zvuk řízený a zesilovaný akustickým potrubím a zvuková úroveň zůstává stejná po celou dobu jízdy.

1.6 THP 115 kW (156 k) BVM6 nebo BVA6 – tento přeplňovaný benzinový motor s přímým vstřikováním dosahuje skvělého poměru mezi výkonem (240 Nm od 1 400 ot/min a 115 kW při 5 800 ot/min) a spotřebou paliva (6,9 l/100 km ; emise CO2 s manuální převodovkou 159 g/km). Od léta 2010 bude současně k dispozici i se sekvenční automatickou šestistupňovou převodovkou.

2.0 HDI FAP 120 kW (163 k) BVM6 – motor o objemu 1 997 cm3 uvedený tento rok dosahuje maximálního výkonu 120 kW při 3 750 ot/min a nabízí i velkorysý točivý moment 340 Nm při 2 000 ot/min. K takovým výkonům je vybaven spalovací komorou nové generace ECCS (Extreme Conventional Combustion System), turbokompresorem s variabilní geometrií lopatek, vysokotlakým čerpadlem, díky kterému lze ve společné rampě dosáhnout tlaku 2 000 barů, nebo solenoidními vstřikovači s osmi otvory.
Tento pohon umožňuje řidiči plně využít skvělých jízdních předpokladů vozu RCZ a současně snížit spotřebu v kombinovaném provozu na pouhých 5,4 l/100 km s emisemi CO2 139 g/km.


Dynamika

Jistý a všeobecně oceňovaný „kontakt“, který umí navázat vozy Peugeot s vozovkou, nabývá u tohoto vozu na významu. Na základě know-how značky v oblasti jízdních vlastností, stability a vedení stopy si model RCZ dal za cíl posunout hranice jízdního potěšení na nejvyšší možnou úroveň.

V základu využívá Peugeot RCZ velmi účinné podvozkové části převzaté z platformy 2 (přední náprava pseudo Mac Pherson, zadní náprava s příčkou se zkrutným stabilizátorem). Dále byl v porovnání s hatchbackem 308 snížen podvozek a těžiště vozu o 20, resp. 40 mm. Model RCZ je navíc i širší (30 mm) a má rozšířený přední i zadní rozchod kol (+54 a +72 mm). Nápravové prvky stejně jako tlumiče doznaly příslušných úprav a přidáme-li ještě pneumatiky velkorysých rozměrů (18’’ nebo 19’’ !) je zřejmé, že vůz jako celek je ve vedení stopy mimořádně účinný. U verzí RCZ poháněných motorem THP 147kW (200 k) je v přední nápravě zakomponován speciální stabilizátor, díky kterému vůz získává na živosti a obratnosti, přičemž je i nadále zajištěna jeho stoprocentní účinnost.

Posilovač řízení ovládaný hydraulickým pohonem je nastaven s ohledem na absolutní přesnost a citlivý přenos informací.

Brzdová soustava, u které jsou kladeny vysoké nároky na výkonnost a vytrvalost, se skládá z chlazených kotoučů velkých rozměrů: průměr 302 mm a tloušťka 26 mm, přičemž u motoru 1.6 THP 147 kW (200 k) jsou rozměry dokonce 340x30 mm. Kotoučové zadní brzdy mají u všech verzí rozměr 290x12 mm.

Pro usnadnění ovládání vozu ve svahu je model RCZ ve všech svých verzích vybaven funkcí Pomoc při rozjezdu ve svahu (Hill Assist). Ta je sériově spojena se systémem ESP a vyjma verze s automatickou převodovkou zahrnuje také protiprokluzový systém snow motion (sofistikovaný systém ASR, který automaticky přizpůsobí pohon každého ze dvou kol podmínkám přilnavosti k povrchu vozovky) a dále samozřejmě i dynamickou kontrolu stability (CDS), elektronický rozdělovač brzdného účinku (REF) a asistenční brzdový systém (EVA). Funkce DSC, ASR a EVA je možné simultánně deaktivovat (poloha ESP off) a nároční řidiči pak mohou plně využít veškerý dynamický potenciál vozu.


Vůz podle přání

Aby si každý z majitelů mohl ze svého vozu RCZ vytvořit skutečně unikátní automobil, je v nabídce řada možností personalizace, které svou exkluzivitou odpovídají charakteru tohoto vozu.
Je to například pravá karbonová střecha, střešní oblouky ve dvou barevných odstínech (černý chrom, „písek“), hliníková kola 18 a 19’’ v různých provedeních (matné černé, tmavě šedé, diamantové), černě lakované prvky v přední části vozu, karbonové kryty vnějších zpětných zrcátek, dekorativní prvky karoserie…
Tyto speciální prvky se budou objednávat při nákupu vozu a podle produktových řad budou k dispozici jednotlivě nebo společně.


Maximální bezpečnost

Vedle aktivní bezpečnosti, kterou garantuje velmi jisté vedení stopy, je pasivní bezpečnost zajištěna optimalizovanou strukturou karoserie a účinným zádržným systémem. Součástí bezpečnostní výbavy je navíc i aktivní kapota s pyrotechnickou aktivací, která snižuje možné následky pro chodce při srážce s vozem.
V oblasti terciární bezpečnosti bude Peugeot od roku 2010 ve světové premiéře nabízet pro celou řadu RCZ a bez dodatečných nákladů služby zahrnující volání na Peugeot Assistance a Peugeot Urgence. Posledně jmenovaná služba, uvedená v roce 2003 spolu s telematickými systémy Peugeot, pomohla již 3000 osobám v případě nehody lokalizovat vůz a zajistit odpovídající pomoc. V souladu s filozofií vytváření personalizovaných nabídek pro vůz RCZ budou tyto služby, které jsou dnes dostupné v 8 evropských zemích, poskytovány zdarma a bez časového omezení, a to nejen u vozů vybavených systémem WIP Com 3D, ale díky komunikační jednotce i pro verze se systémem WIP Sound .


Nová nabídka speciálních služeb

Model RCZ tedy iniciuje novou strategii, která spočívá v nabídce speciálních služeb a výbavy. Tato nabídka má za cíl oslovit a udržet ty nejnáročnější zákazníky, kteří vyžadují personalizované a inovativní služby stavěné přímo jim na míru.



Poznámka: Specifikace vozu, dostupná výbava a termíny uvedení se mohou lišit dle země určení.





Září 2009

PR

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu