Vyhledávání

Jednomístný elektromobil NILS (460 kg) byl speciálně koncipován pro dojíždění po městě

Elektromobil pro dojíždění do práce:

NILS ukazuje cestu do budoucnosti velkoměst

·         Jednomístný elektromobil o hmotnosti 460 kg byl speciálně koncipován pro dojíždění po městě
·         Výzkumný projekt NILS je podporován Spolkovým ministerstvem dopravy
 
Praha, 13. září 2011 – Volkswagen představuje na mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem vůz pro světová velkoměsta budoucnosti: NILS. Jednomístný elektromobil představuje novou fascinující formu minimalistické mobility. Studie disponuje díky progresivně koncipované hliníkové karoserii s prostorovým rámem, křídlovými dveřmi a volně stojícími koly vysokou úrovní dynamiky, avšak směrem do budoucnosti vyráží zcela bez emisí a nehlučně. Projekt je podporován Spolkovým ministerstvem pro dopravu, stavebnictví a urbanistický vývoj.
 
Technicky realistický a finančně akceptovatelný. „NILS je ve skutečnosti vozidlem, které předjímá budoucnost. Působí dojmem, jako by se do naší současnosti přemístil časem z roku 2030. V této studii splývá ekologie, design a životní styl do nové aliance. Volkswagen vytvořil elektromobil kategorie high-tech. Ale s velmi realistickou koncepcí,“ říká Dr. Ulrich Hackenberg, člen představenstva odpovědný za vývoj značky Volkswagen. Prof. Dr. Jürgen Leohold, vedoucí výzkumu koncernu Volkswagen, podává k projektu následující vysvětlení z perspektivy výzkumu: „V kontextu rostoucího vlivu elektromobility budou hrát koncepční vozy, které jsou stejně jako NILS založeny na výsledcích intenzivní analýzy výzkumů budoucnosti a vozidel a na silném propojení s marketingem, stále důležitější roli. S příchodem elektromobility totiž budou na automobily kladeny nové požadavky orientované výrazně na určitou cílovou skupinu. Tyto nové automobilové koncepty společně s elektrifikací stávajících modelů pomohou elektromobilitě dostat se na výsluní.“ Dr. Ulrich Hackenberg dále vysvětluje: „Cílem projektu NILS je vypracovat technicky realizovatelný a finančně akceptovatelný automobilový koncept pro mikromobilitu, který je schopný zvýšit díky elektrickému pohonu hospodárnost a ekologičnost individuální dopravy.“ Prof. Dr. Jürgen Leohold k tomu dodává: „Koncernový výzkum proto intenzivně analyzoval veškeré nuance dojíždění do práce s cílem vytvořit jeho trvale udržitelnou podobu pro budoucnost. Výsledky těchto výzkumů jsme předali jednotlivým vývojovým oddělením. Z výsledků činnosti koncernového výzkumu proto profitují všechny naše značky – od A jako Audi až po V jako Volkswagen.“
 
Sdílené know-how. Dr. Ulrich Hackenberg k tomu říká: „Úzká spolupráce s koncernovým výzkumem vede k tomu, že u značky Volkswagen můžeme realizovat projekty skutečně progresivních vozidel. Profitujeme zde ze sdílení know-how v rámci celé naší společnosti. K tomu patří i designérské středisko Volkswagen v Postupimi. Pod vedením Thomase Ingenlatha tam vznikla s konceptem NILS zcela nová interpretace designu značky Volkswagen. Kdo se na tuto studii podívá, uzří vzdálenou budoucnost naší značky i samotného automobilu. NILS je přitom všechno možné, jen ne školním cvičením. Je velmi realistický. Navzdory kompaktním rozměrům splňuje studie veškeré bezpečnostní požadavky na moderní automobily. Lidé by v tomto vozidle jezdili do práce nejen ekologicky, ale i velmi bezpečně.“
 
S dojezdem 65 kilometrů by NILS dosahující nejvyšší rychlosti 130 km/h byl pro většinu lidí v Německu, kteří dojíždějí autem do práce, ideálním vozidlem. Podle Spolkového statistického úřadu totiž 73,9 % všech lidí od Mnichova až po Berlín ujede cestou do práce méně než 25 kilometrů. NILS se tak může stát odrazem nové éry.
 
NILS definuje nový segment
 
Elektrický pohon mění mobilitu. Automobily jsou odjakživa svým designem a technickými standardy odrazem své doby. Příkladem je Volkswagen, který na přelomu tisíciletí zahájil éru downsizingu poháněcího ústrojí. Zároveň etabloval novou kvalitu designu, která se dodnes vyznačuje nejvyšší úrovní srozumitelnosti a preciznosti. V současnosti jsme svědky dalšího vývojového skoku v podobě dlouhodobého nástupu elektrické mobility. Několik koncernových modelů z vyšších segmentů je vybaveno hybridním pohonem, v němž je konvenční poháněcí soustava podporována elektromotorem. Tato technika pohonu snižující emise se bude nyní více a více prosazovat i v segmentech s velkými objemy prodeje.
 
V roce 2013 přijde na trh Golf s elektrickým pohonem. První velkosériové modely s čistě elektrickým pohonem budou již brzy uvedeny do sériové výroby. Golf, nejprodávanější automobil na světě, bude v roce 2013 představen s elektrickým pohonem (Blue-e-Motion). Elektrický pohon vytvoří navíc impulz pro zavádění zcela nových konceptů, na jejichž základě budou vznikat vozidla, která budou cíleně splňovat konkrétní požadované profily. Mezi takové profily patří například lidé dojíždějící v městských oblastech každý den do práce. Po celém světě jich jsou miliony, protože veřejná doprava není z nejrůznějších důvodů zdaleka vždy první volbou. Podle Spolkového statistického úřadu používá v Německu přibližně 60 % všech lidí dojíždějících do práce automobil. A více než 90 % z nich jezdí autem sami. Vozidlo s nulovými emisemi, jako je NILS, by pro tyto řidiče otevřelo nové perspektivy ekologické mobility.
 
NILS zabírá na silnici malou plochu
 
Užší, nižší, kratší, jiný. Studie je velmi kompaktním vozem, který na silnici zabírá extrémně malou plochu. NILS je dlouhý jen 3,04 metru, takže je ještě asi o půl metru kratší než nový Volkswagen up!. Šířka včetně volně stojících kol je pouhých 1,39 metru, samotná karoserie je široká jen 0,86 metru. Na výšku měří studie 1,20 metru. Pro porovnání: Porsche 911 měří 1,31 metru.
 
Design vznikl v Postupimi. Důležitější než rozměry karoserie je ovšem její střih. Základní uspořádání sdílí NILS s monopostem Formule 1: řidič sedí uprostřed, motor je vzadu, hliníková kola jsou volně stojící. Sedmnáctipalcová kola z lehké slitiny mají pneumatiky rozměrů 115/80 (vpředu) a 125/80 (vzadu) s optimalizovaným valivým odporem. Jasný, výstižný design studie NILS vznikl v designérském středisku značky Volkswagen v Postupimi. Designér Thomas Ingenlath, vedoucí střediska, k výzkumnému vozidlu říká: „NILS má být vizuálním vyjádřením přenášejícím vizi automobilové budoucnosti do přítomnosti. Vůz musel na jedné straně vizuálně zdůrazňovat motiv ekologie, na druhé straně měl vypadat progresivně a jednoduše vyvolávat pozitivní emoce. Myslím si, že jsme realizovali oba aspekty. Ačkoli jsme zde postaveni před koncept karoserie, který je pro Volkswagen zcela nový, koresponduje NILS s DNA designu značky 1:1.“ Například nárazníky připomínají svými černými nárazovými plochami zcela záměrně nový up!. Thomas Ingenlath dodává: „Obzvlášť mě navíc těší, že jsme realizovali koncept se dvěma prosklenými křídlovými dveřmi. Jen tak jsme totiž mohli vytvořit velké transparentní plochy a zároveň umožnit pohodlné nastupování a vystupování dokonce i v těch nejtěsnějších parkovacích mezerách.“
 
NILS je navržen pro vzdálenosti odpovídající cestám do práce
 
65 kilometrů a 130 km/h. Ačkoli nebo právě proto, že je NILS tak kompaktní a lehký (460 kg), je jeho řízení zdrojem nezapomenutelných zážitků. Agilní automobil dosahuje ostatně nejvyšší rychlosti 130 km/h a zrychlí z klidu na 100 km/h za méně než 11 sekund. K tomu stačí jmenovitý výkon elektromotoru 15 kW, resp. krátkodobý nejvyšší výkon 25 kW. Elektromotor je napájen z lithium-iontového akumulátoru, jehož kapacita (5,3 kWh) umožňuje v závislosti na stylu jízdy dojezd až 65 kilometrů. Akumulátor této velikosti je cenově relativně dostupný a jeho kapacita je pro tento druh automobilu postačující. Výzkumné vozidlo se nabíjí buď ze zcela normální zásuvky 230 V (maximální doba nabíjení 2 hodiny), nebo z nabíjecí stanice pro elektromobily. Zástrčková zásuvka se nalézá v zadní části vozu pod modulem zadních světlometů.
 
Lehký elektromotor váží 19kg. Při konstrukci elektrické poháněcí soustavy využili inženýři bohaté zkušenosti, které Volkswagen získal během vývoje studií, jako jsou L1 a XL1, a budoucích sériově vyráběných vozů, jako jsou Golf Blue-e-Motion nebo up! Blue-e-Motion. Srdcem pohonu je lehký elektromotor o hmotnosti 19 kg společně s převodovkou a akumulátorem. Energetické toky jsou regulovány vysokonapěťovým pulzním měničem, který je společně s měničem DC/DC 12V palubní sítě a nabíječkou integrální součástí poháněcí jednotky. Poháněna je zadní náprava. Veškeré komponenty poháněcí jednotky jsou kompaktně uloženy v hliníkovém nosném rámu. Celá jednotka je včetně hnacích hřídelů uložena v zadní části studie NILS.
 
Místo pro nákup. Elektromotor, akumulátor a všechny ostatní komponenty jsou tak kompaktní, že nad touto jednotkou zbývá ještě prostor pro malý, ale praktický zavazadlový prostor. Stejně jako například u Golfu se víko zavazadlového prostoru odjišťuje logem VW. V tomto případě se panel lakovaný v barvě karoserie a sahající nad modul zadních světlometů vyklápí vzhůru. Prostor je uspořádán tak, aby do něj mohl být pohodlně uložen klasický nákup – jedna přepravní bedna nápojů a jedna taška.
 
NILS je sportovní a agilní
 
Optimální rozložení hmotnosti. Cílová skupina řidičů by s vozidlem, jako je NILS, jezdila do práce bez emisí, a jak již bylo naznačeno výše, taková jízda by jim zároveň přinášela patřičné potěšení. Lehký NILS se totiž řídí díky čistě mechanickému řízení a uprostřed umístěnému skořepinovému sedadlu jako sportovní vůz. Elektromotor poskytuje již při rozjezdu maximální točivý moment 130 N.m, který je prostřednictvím jednostupňové převodovky přenášen na zadní nápravu. Vedení kol a odpružení zajišťují vpředu i vzadu lichoběžníkové nápravy. Elektronický stabilizační systém ESP bdí při vší agilitě nad tím, aby NILS držel požadovaný směr jízdy. Velmi dobré rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu přispívá svým dílem k tomu, aby ESP mělo co nejméně práce.
 
Na přání NILS brzdí a zrychluje automaticky
 
Inovativní funkce nouzového brzdění City. Dalším důležitým elektronickým pomocníkem na palubě je funkce nouzového brzdění City. Trvale aktivní systém zaznamenává prostřednictvím laserového senzoru (v předním logu VW) riziko kolize a případně vůz automaticky zpomalí. V závislosti na rychlosti jízdy a situaci může funkce nouzového brzdění snížit nárazovou rychlost nebo dokonce nehodě zabránit.
 
Automatická regulace odstupu. Funkce nouzového brzdění City je softwarovým rozšířením adaptivního tempomatu ACC s automatickou regulací odstupu od vpředu jedoucího vozidla. Řidič konceptu NILS má proto plně k dispozici i tuto funkci. ACC měří prostřednictvím laserového senzoru vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla a relativní rychlost, a podle toho NILS upravuje automaticky vlastní rychlost jízdy. Řidič nejprve jednoduše zvolí (podobně jako u tempomatu) požadovaný odstup od vpředu jedoucího vozidla a rychlost jízdy. Ovládání adaptivního tempomatu je intuitivní a probíhá prostřednictvím tří nově koncipovaných multifunkčních tlačítek na volantu. Rychlost (na prázdné silnici) a odstup od vpředu jedoucího vozidla lze měnit prostřednictvím dvou šípovitých tlačítek. Mezi nimi je další tlačítko pro aktivaci, resp. deaktivaci systému ACC. Samotný systém pracuje v celém rozsahu rychlostí konceptu NILS. Vůz navíc brzdí v závislosti na situaci dokonce automaticky až do úplného zastavení. Zdrojem zpomalení jsou nejen čtyři kotoučové brzdy, ale v závislosti na situaci také elektromotor sloužící k rekuperaci kinetické energie. V neposlední řadě je do ACC integrována funkce Front Assist. Tento trvale aktivní systém upozorňuje řidiče na možnou kolizi a při rychlosti do 30 km/h dokáže za určitých okolností kolizi zabránit automatickým brzděním.
 
Digitální přístroje
 
Displej TFT v roli sdruženého přístroje. Speciálně potřebám elektromobilu byl přizpůsoben sdružený přístroj, jehož základní plocha je tvořena 7“ displejem TFT. Uprostřed je digitálně zobrazována rychlost jízdy. Formou sloupcových grafů informuje systém řidiče o aktuálních tocích energie. Další grafika udává zbývající dojezd.
 
Inteligentní dotykový displej. Druhým centrálním přístrojem je mobilní zařízení, které v podobné formě nalézá uplatnění také v novém modelu up!: Portable Infotainment Device (PID). Toto zařízení se vloží do příslušného držáku na sloupku A vedle sdruženého přístroje. Řidič zde prostřednictvím dotykového displeje ovládá funkce „Navigace“, „Rádio“, „Media“, „Telefon“, „Palubní počítač“ a – pro optimalizaci dojezdu – „Eco“. Při spuštění vypočte PID pravděpodobný dojezd a na displeji zobrazí nejen trasu na mapě, ale i akční rádius s cíli dosažitelnými v rámci příslušného dojezdu při daném stavu nabití akumulátoru.
 
Jednoduchost tam, kde má smysl. Z důvodu snížení hmotnosti a nákladů pracují některé funkční a ovládací prvky bez elektrické pomoci. Například vnější zpětná zrcátka se nastavují manuálně, což v interiéru s šířkou pouhých 0,61 metru není problém ani na levé, ani na pravé straně. Řízení pracuje bez posilovače. Ani to není na překážku u vozidla s hmotností necelých 500 kg. Naopak topení a ventilace podléhá kompletně elektronickému řízení. Řidič nastavuje teplotu a rychlost ventilátoru prostřednictvím dvou elektronických posuvných prvků a pomocí dalších dvou prvků mění polohu klapek ventilační soustavy (směr proudění vzduchu) a vyhřívání sedadla. Vpravo od sloupku řízení se navíc nalézá tlačítko Start/Stop pro elektromotor. Tímto kulatým ovladačem padnoucím skvěle do ruky se zároveň ovládá jednostupňová převodovka (jízdní režim D, N a R).
 
NILS má hliníkovou karoserii s prostorovým rámem
 
Bezpečnost velkého vozu. Hliníková karoserie s prostorovým rámem byla koncipována jako extrémně odolná bezpečnostní schránka. Surová karoserie – tím je míněna základní struktura bez vnějších panelů a prosklení – je vyrobena z hliníkových výtlačně lisovaných dílů, hliníkových odlitků a hliníkových plechů. Rám střechy včetně zavěšení křídlových dveří, stabilní ochranný oblouk za řidičem pro případ převrácení, oblast zavazadlového prostoru a přední dělicí stěna jsou vyrobeny z vysoce pevného hliníkového plechu. Extrémně stabilní jsou navíc výtlačně lisované hliníkové díly, které nalézají uplatnění v oblasti bočních prahů, příčných profilů a podélných profilů s optimalizovanými deformačními vlastnostmi (vpředu a vzadu). Nosný rám poháněcí jednotky a další prvky jsou vyrobeny z hliníkových odlitků. Veškeré vnější panely karoserie jsou vyrobeny z plastu nebo z hliníku. Hliníkové jsou přední a zadní boční díly karoserie. Nárazníky a obložení bočních prahů jsou z odolného plastu.
 
Třídílné křídlové dveře. Výrobně-technickým skvostem jsou dvoje křídlové dveře. Jejich rámy jsou tvořeny v zásadě třemi prvky: vnitřním dílem, protinárazovou výztuhou a vnějším dílem. V uzavřeném stavu poskytují optimální pasivní bezpečnost. Okna dveří jsou vyrobena z lehkého polykarbonátu s ochrannou vrstvou odolnou vůči poškrábání. Přední okno je vyrobeno z vrstveného bezpečnostního skla.
 
Vidět a být viděn. Světlomety, zadní svítilny a směrové ukazatele jsou tvořeny xenonovými a diodovými jednotkami. Vpředu plní funkci potkávacích a dálkových světel dva bi-xenonové moduly. Směrové ukazatele a světlomety pro denní svícení jsou tvořeny bílými a žlutými diodami LED. Světlomety pro denní svícení jsou uloženy na blatnících předních kol a slouží zároveň jako obrysová světla při parkování. V akrylovém sklu zadních světlometů, integrovaných ze strany do zadní partie jako malá křidélka, je světlo vytvořené diodami LED přenášeno průsvitnými polovodiči. Jejich spotřeba energie je minimální. Jak se na elektromobil sluší a patří.
 

 

 

Import VOLKSWAGEN Group, s.r.o.

AC&C Public Relations
Kontakt: Jan Klíma
 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu