Na Masarykově okruhu odstartoval víkendový program světových superbiklů : WSBK 2010
Třídennímu cyklu významných motocyklových závodů, jakými jsou bezesporu třídy suberbike, supersport a stuperstock, předcházela čtvrteční akce na Náměstí Svobody v Brně. Tam se v rámci Dne šampionů, představila celá řada skvělých jezdců jako např. Max Biaggi, Jonathan Rea, Carlos Checa, Noriyuki Haga a řada dalších. Po prezentaci se uskutečnila pro širokou veřejnost autogramiáda.
Páteční program byl rozdělen do dvou částí. Dopolední patřila volným seznamovacím jízdám, odpolední jízdy jednotlivých tříd byly již kvalifikační.
Superstock 600 ECH
Úvod patřil 20 jezdcům ve třídě Superstock 600, jedoucí o evropského šampiona. Nejrychl ejším byl překvapivě desátý v průběžném pořadí šampionátu, Angličan Joshua Elliott z týmu Direct CCTV Racedays na stroji Kawasaki ZX-6R. Přestože odjel pouhých šest kol, tak v pátém dosáhl času 2:07,853 min. což znamenalo průměrnou rychlost 152,134 km/hod. Druhý skončil Francouz Florian Marino (Honda CBR 600RR) a třetí byl jeho krajan Jeremy Guarnoni na Yamaze YZF R6. Jedenáctý skončil bratr Lukáše Peška, Karel, který startoval se strojem Yamaha YZF R6.
Superstock FIM CUP 1000
Jako druzí vyjeli na rozpálený asfalt brněnského okruhu jezdci třídy Superstock FIM Cup 1000. Mezi 29 startujícími jezdci byl nejrychlejší Francouz Maxime Berger z týmu Ten Kate Race Junior, který na stroji Honda CBR 1000RR zajel čas 2:08,400 min. – průměrná rychlost 155,856 km/hod. Další dvě místa obsadili italští jezdci, druhý Andrea Antonelli (Honda CBR 1000RR) a třetí pak Ayrton Badovini (BMW S1000RR). Z českých jezdců nejlépe zajel na zapůjčeném stroji BMW S1000RR, bratr Lukáše Šembery, Michal. Ten dosáhl času 2:06,337 min. což stačilo na výborné osmé místo.. Ondra Ježek s Aprillii RS44 1000 skončil patnáctý a na stejném stroji Michalu Salačovi patřilo ve výsledkové listině dvacáté čtvrté místo.
FIM Superbike
Dvaadvacet jezdců předvedlo již v úvodním seznamovacím tréninku skvělé výkony a dosahovali i výborných časů. Výsledkem hodinového tréninku bylo, že do jedné sekundy se vydalo osm jezdců. Nejrychlejší byl Ital Michel Fabrizio, který na stroji Ducati 1098R dosáhl času 1:59,917 min. a byl jediný, který se dostal pod hranici dvou minut. Druhý skončil Španěl Carlos Checa na stejném stroji jako Fabrizio a třetí byl další Španěl Ruben Xaus, startující ve službách bavorského týmu na stroji BMW S 1000RR. Jediný náš zástupce, Jakub Smrž, poprvé usedl na Aprillii RSV4 1000 F a dosáhl s ní čtrnáctého nejrychlejšího času. Vedoucí jezdec průběžného pořadí, Ital Max Biagi dokončil první tréninkovou sérii až na dvanáctém místě.
FIM Supersport
Jako poslední vyjelo na trať 24 jezdců třídy supersport. Mezi nimi si nejlépe vedl irský jezdec Eugene Laverty na stroji Honda CBR600 RR, který dosáhl času 2:04,601 min. O 149 tisícin za ním zaostal druhý v pořadí, Dán Robbin Harms a třetí byl o dalších 179 tisícin zpět Miguel Praia z Portugalska, oba jeli na strojích stejné značky jako Laverty. V této objemové třídě měla Česká republika zastoupení v týmu Intermoto Czech, jehož italský jezdec Massimo Roccoli obsadil desátou příčku, hned za ním byl Angličan Gino Rea a sedmnáctý skončil Tomáš Holubec. Také tito tři jezdci sedlali stroje značky Honda.
Superstock FIM CUP 1000
První absolvovali kvalifikační trénink jezdci startující ve třídě superstock do 1000 ccm. Prvenství získal opět Maxime Berger, který se oproti dopolednímu tréninku zlepšil téměř o jednu sekundu a jeho výsledný čas na jedno kolo byl 2:03,950 min. Druhý skončil Badovini a na třetí pozici dojel Sylvain Barrier z Francie na BMW S1000RR. Z našich jezdců se nejlépe i přes pád dařilo Michalu Šemberovi, který byl klasifikován patnáctý, Ondřej Ježek byl o dvě místa horší a 27. pozici si připsal na své konto rodák z Vrchlabí Michal Salač.
FIM Superbike
V nejsledovanější třídě se očekával již v první kvalifikační jízdě tuhý boj a také se tak stalo. Prvních šest jezdců bylo nakonec poskládáno v jedné sekundě. Nejrychlejším byl Japonec Noriyuki Haga na Ducati 1098R, který zajel čas 1:59,277 min., druhý skončil Angličan Cal Crutchlow na Suzuki GSX-R 1000 a třetího času dosáhl Michel Fabrizio z Itálie na stroji Ducati. Ještě necelých deset minut před koncem hodinového tréninku byl třetím nejrychlejším jezdcem náš Kuba Smrž. Přestože se ještě v posledním kole zlepšil na čas 2:00,348 min. nestačilo to na lepší než sedmé místo. Je to velký příslib do dalších kvalifikačních tréninků, neboť si musí být vědomi, že startoval se zcela novým strojem značky Aprilia. V průběhu posledního kola měl těžkou havárii Australan Troy Corser startující s motocyklem BMW. Byl převezen do nemocnice, kde se naštěstí nepotvrdily prognózy zlomenin a tak ji mohl opustit. Zda bude pokračovat dál v brněnském závodě , není rozhodnuto.
FIM Supersport
Této třídě kraloval v prvním kvalifikačním tréninku Japonec Katsuaki Fujiwara na stroji Kawasaki ZX-6R, který si toto umístění zasloužil za čas 2:02,817 min. Druhý skončil Laverty a třetí Španěl Joan Lascorz na Kawasaki. Jezdci týmu Intermoto Czech skončili v tomto tréninku následovně: nejlepší z nich byl Rea na desátém místě se ztrátou 1,6 sekundy na vítěze, čtrnáctý skončil Roccoli a na dvacátém místě Holubec.
Superstock 600
Poslední tréninkem v pátečním programu byla třída šestistovek superstocků. Tady stejně jako ve volném tréninku kraloval Angličan Elliot, druhý skončil Ital Berardino Lombardi na Yamaze YZF R6 a třetí příčka patřila španělskému jezdci Nacho Calero Perezovi na stejném stroji. Jediný náš zástupce Karel Pešek startující s Yamahou, přestože se o malinko časově zlepšil, skončil až na šestnáctém místě celého startovního pole.
Jaromír Navrkal