V severomoravských Petrovicích u Karviné pokračuje motokrosový šampionát
Narozeniny s návratem šampionátu
AMK Petrovice, pořadatel nedělního druhého dílu motokrosového mezinárodního mistrovství České republiky 2011, vznikl díky partě motoristických nadšenců v roce 1976. Letošní pětatřicaté narozeniny oslaví mimo jiné zmíněnou motokrosovou událostí, která se na moravsko–polské pomezí vrací po tříleté přestávce. Motokrosový areál Petrovická kotlina prošel od svého vzniku nepřehlédnutelným kvalitativním vývojem a v současné době patří mezi přední pojmy tuzemského motokrosového sportu. Pestrá je i škála typů podniků, které Petrovičtí ve svém areálu uspořádali. Počínaje regionálními přes celorepublikové až po závody mezinárodní úrovně, vždy se pořádající AMK Petrovice zhostil svého úkolu se ctí. Terén Petrovické kotliny okusili v minulých letech motokrosaři z řady zemí včetně Jihoafrické republiky, Rakouska, Německa, Polska, Maďarska, Slovinska, Slovenska a České republiky. Dlouhodobě nejúspěšnějším jezdcem AMK Petrovice je Jindřich Hrabica jr., reprezentující náš motokros také na zahraničních tratích.
Skoro na předměstí Karviné
Příznivce motoristického sportu mířící tuto neděli do na motokrosovou podívanou do Petrovic směrem od Karviné, nečeká žádné dlouhé putování. Petrovice se známým hraničním přechodem do Polska leží Karviné skutečně na dosah. Samotný motokrosový areál Petrovická kotlina je snadno dosažitelný asfaltovou komunikací a nachází se ve velmi příjemném přírodním prostředí nedaleko obce. Jedno kolo rychlé hlinito – písčité závodní dráhy je po nových úpravách dlouhé 1.769 metrů, obsahuje třináct přírodních skoků a řadu náročných technických pasáží.
Drama z Pacova se přesouvá do Petrovic
Závody třídy MX3–OPEN v úvodním podniku šampionátu v Pacově nabídly u nás dlouho nevídanou motokrosovou podívanou. Kolize krátce po startu první jízdy sice vyřadila ze hry zraněného Francouze Milko Potiseka, průběžného lídra mistrovství světa MX3, jeho výpadek však bohatě vynahradila vítězná bitva favorizovaného Maďara Kornéla Németha (LR Cosmetic – ADOS KTM team) s úřadujícím mistrem republiky Jiřím Čepelákem. „Ve dvacáté minutě jsem Németha předjel, Maďar si však zkušeně přečetl moji stopu a předjetí mi vrátil. Ale i druhé místo jsem považoval za dobré vykročení do letošní sezóny,“ vrací se Čepelák v dresu jihomoravského týmu Osička MX ke strhujícímu pacovskému souboji. Ve druhé jízdě využil Slovák Martin Kohút hromadné kolize v první zatáčce po startu a nasadil k rychlému úniku. „Vytvořil jsem si náskok, jenže v polovině jízdy jsem si zašlápl motorku a než jsem ji znovu nastartoval, soupeři mě dostihli. Do Petrovic se těším, myslím, že tamní trať patří k těm lepším,“ říká Kohút ze severomoravského LR Cosmetic – ADOS KTM teamu. Po uvedeném problému vystřídal v Pacově Kohúta v čele jeho týmový kolega Németh, vítěznou tečku však napsal rychlý Martin Michek (Orion Litomyšl – RS Petrol Team). Ten si navíc vede dobře i ve světovém seriálu třídy MX3. „Po prvním závodě lze těžko odhadovat další vývoj, protože třída MX3 – Open je velmi vyrovnaná a letošní mistrovství republiky slibuje kvalitní závody s velkou konkurencí,“ míní Petr Michalec, další český reprezentant v seriálu mistrovství světa MX3. Muziku budou v Petrovicích tvrdit i další ostří borci – Martin Žerava, Michal Kadleček, Petr Bartoš, David Čadek či Jan Brabec.
Ve třídě MX2 zaznamenal v pacovské premiéře vítězné double francouzský obhájce titulu Florent Richier (Osička MX Team). První jízda však připomínala všechno, jenom ne Francouzovu exhibici. Do Richiera se tvrdě zakousl mladý Maďar Bence Szvoboda (LR Cosmetic – ADOS KTM team) a francouzský motokrosař musel nasadit všechny síly, aby Szvobodovi unikl. „Bence Szvoboda v Pacově překvapil. Od loňska udělal obrovský pokrok v rychlosti i fyzičce a myslím, že bude Richierovi ještě hodně zatápět,“ prorokuje Milan Heřman, zkušený jezdec třídy Veterán, další kolo francouzsko – maďarských soubojů. Když Szvoboda z pacovské druhé jízdy nuceně odstoupil pro technickou závadu, zvedl žlutozelený prapor severomoravského týmu ambiciózní Slovák Tomáš Šimko (LR Cosmetic – ADOS KTM team), když svoje poutavé stíhací manévry korunoval v cíli stříbrnou příčkou.
„S druhým místem jsem byl velice spokojený. Také v Petrovicích se budu snažit udělat co nejlepší výsledek. Tamní trať se mi líbí, je dost technická a má dobrý podklad,“ tváří se Šimko nadále bojovně. Vážným adeptem na dekorované stupínky je i Severomoravan Josef Kulhavý, hájící letos barvy týmu KRTZ IV v AČR. Z Pacova si odvezl celkové třetí místo, což po nepříliš vydařené zimní přípravě bílovecký jezdec nečekal. „S výsledkem jsem maximálně spokojený. Chtěl jsem si hlavně dobře zazávodit , což se mi splnilo. Do Petrovic se hodně těším. Z bydliště to mám na petrovickou trať necelých šedesát kilometrů, takže to bude pro mne domácí závod. I když jsem v Petrovicích už více než rok nebyl trénovat, nechci svoje známé a fanoušky zklamat,“ slibuje Kulhavý, loňský vicemistr třídy MX2.
Po odchodu mistra republiky z minulých dvou let Miroslava Kučírka si ve třídě VETERÁN nejpilněji brousí zuby na opuštěný trůn Jan Mrázek. Bývalý motokrosový a enduro reprezentant vyhrál v Pacově obě jízdy před Romanem Heinrichem a svým konkurentům nasadil laťku hodně vysoko. Ke zvučným jménům s úspěšnou jezdeckou minulostí se řadí také Zdeněk Gottvald, mající na svém kontě starty v několika motocyklových Šestidenních.
„Na závody se pokaždé těším, ale Petrovice neznám, nikdy jsem tam nebyl,“ bude v Petrovické kotlině stát Gottvald před velkou neznámou.
Holeshot v Petrovicích poprvé
Nejenom bitvy o co nejvýhodnější pozice sypou pikantním kořením úvodní metry každé jízdy mezinárodního mistrovství České republiky. Stejně jako v minulých dvou sezónách i letos zůstávají v sázce tak zvané holeshoty, zrozené ve Spojených státech. Tento atraktivní systém znamená, že jezdec, který po startu jako první přetne vyznačenou čáru v první zatáčce, holeshot vyhrává a obdrží prémii 1500,- korun. Motokrosař s „nejširšími lokty“ si tak může během dvou jízd své třídy připsat prostřednictvím vítězných holeshotů souhrnou částku 3000,- Kč. Dramatické situace v první zatáčce po startu jsou pro Petrovickou kotlinu typické a nyní díky holeshotům se diváci stanou svědky ještě napínavějších situací. Připomeňme, že o holeshoty se v Petrovicích dosud nikdy nebojovalo.
ČASOVÝ HARMONOGRAM ZÁVODU v PETROVICÍCH
Administrativní a technická přejímka den před závodem 17.00 – 21.00 hod.
PR