Vyhledávání

24 hodin v Le Mans na vlastní kůži

24 hodin v Le Mans na vlastní kůži

Peugeotem za Peugeoty. 24 hodin v Le Mans na vlastní kůži

Díky kolínské automobilce TPCA jsme získali k vytvoření této reportáže dieselového krasavce Peugeota 407, jelikož jsme předvídali, že letos „francouzský lev“ prolomí německou nadvládu Audi. Dnes už víme, že vytrvalostní maratón 24 hodin v Le Mans se může pyšnit titulem nejslavnějšího závodu na světě. My jsme se o tom přesvědčili na vlastní kůži. Máme za sebou celou řadu závodů doma i v zahraničí, ale nikde jinde jsme nezažili tak nádherné pocity jako v Le Mans.

Po projití do areálu hlavní vstupní bránou narazíte na tabuli s uvítáním v deseti nejčastějších jazycích a představte si že náše „Vítáme Vás“ tam nechybí.

Začátek programu v Le Mans začíná technickými přejímkami závodních vozů a poté následují dva dny měřených tréninků v podvečerních a večerních hodinách. Ve startovním poli najdete posádky ze všech obydlených kontinentů, účastní se zde týmy od továrních přes týmy s tovární podporou až po soukromé i týmy podporované institucemi.

Vedle domácích francouzských příznivců sem přijede podporovat své favority i několik desítek tisíc anglických fanoušků, kteří jsou nejnápadnější jak svým vzhledem tak i hlasem. V hledišti je možno si všimnout spousty jiných národních vlajek jako z Německa, Nizozemí, Brazílie, Japonska, aj. Některým z nich pořadatelé okořenili v pátek večer závodní víkend o přímý přenos utkání z právě probíhajícího fotbalového mistrovství Euro 2008. A věřte atmosféra byla úžasná. Jinak je po celý páteční den nezvyklý klid před sobotní bouří. Na jezdcích jde nápadně poznat nutkání závodit.

V Le Mans také platí nepsané pravidlo bez peněz do hospody nelez. V areálu narazíte na mnoho stánků s rozsáhlým sortimentem od modelů závodních vozů, přes automobilovou literaturu, oblečení ke šperkům.

Již tradičně se zde konají i doprovodné akce, letos v podobě závodu vozů skupiny C, známých z 80. a začátkem 90 let a příznivcům těchto vozů určitě nezůstanou oči suché pokud po letech zase uvidí tato výkonná monstra v akci. Nechyběla zde i přehlídka sportovních a závodních vozů minulosti, které zde odkroužily pár demonstrativních kol.

V několika posledních letech si můžeme všimnout sílící české účasti na tomto slavném maratónu letos v podobě týmu Charouz Racing Systém ve spojení s britskou společností Prodrive. Tým nasadil do závodu pro kategorii LMP1 vůz Lola s benzínovými agregáty Aston Martin s velezkušeným jezdcem, libereckým rodákem Tomášem Engem s trvalým bydlištěm v Monaku a s talentovaným Janem Charouzen. Posádka byla doplněna dravým jezdcem Stefanem Mückem.

Tým sdílel společné prostory s továrním týmem Aston Martin Racing, který letos nasazuje vozy DBR9 v legendárních barvách petrolejářské firmy Gulf. Při sobotním focení posádek zde nechyběla česká děvčata, která svojí krásou a vnady předčila i tradiční modelky Hawaiian Tropic.

Vedle našeho týmu stojících vozů Audi si málokdo všiml, protože objektivy fotoaparátů byly zaostřeny na náš tým. Ani samotný principál českého motosportu pan Charouz neodolal a také fotografoval.

V neděli před závodem pořadatel nezapomněl zahrát českou národní hymnu a uvítat naše matadory. Po zahajovací proceduře se vozy seřadí na start a následuje zahřívací kolo. Ve tři hodiny odpoledne po odstartování letmým startem se motory rozeznily naplno za hlasitého doprovodu diváků.

Po celém světě se koná mnoho vytrvalostních závodů ale čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans je jen jedna.





Ondřej Kurfirst

 

Fotogalerie

Le Mans 2008 a český tým, celkově devátý, foto BPA P.Frýba

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu