Vyhledávání

F1 pojede i v Montrealu měkké pneumatiky PZero Žlutá a superměkké PZero Červená

VELKÁ CENA KANADY Z HLEDISKA PNEUMATIK


Montreal, 10. června 2011 – Stejně jako v Monaku, přiveze Pirelli i do Montrealu měkké pneumatiky PZero Žlutá a superměkké PZero Červená. Jedná se o jednu z nejnáročnějších tratí roku. Řekněme si proč…

TRAŤ

Kanada se od Monaka liší tím, že se nejedná o čistokrevný městský okruh. Mimo civilních komunikací na uměle vybudovaném ostrově ležícím uprostřed Řeky sv. Vavřince se totiž využívá také permanentní trať, vystavěná čistě pro závodí účely. Jedno kolo měří 4,361 kilometru. V průběhu závodu ho piloti objedou sedmdesátkrát. Na trati leží velmi jemný asfalt, který poskytuje rozličné úrovně přilnavosti

Existuje zde šest důležitých brzdných bodů (což z Montrealu činí nejnáročnější trať na brzdy v kalendáři), kombinovaných třemi šikanami a čtyřmi rychlými zatáčkami.

V prostřední části je trať velmi úzká a obsahuje dvě šikany, dvojitou brzdnou zónu a několik náhlých změn směru, vše na úseku ne delším než 700 metrů. Toto extrémní napětí zvyšuje teplotu pneumatik o dvacet stupňů v průběhu patnácti vteřin. Maximální teplota pak přesahuje 110°C.

Jednou z nejnáročnějších sekcí okruhu pro vůz, pilota i pneumatiky je vlásenka, ve které musí piloti zpomalit o 230 kilometrů za hodinu – z 290 na 60 kilometrů za hodinu – za méně než tři sekundy na vzdálenosti pouhých 130 metrů. Kombinace těchto faktorů působí na přední pneumatiky vertikální silou rovnou 1 100 kilogramům. Nájezd do této zatáčky je jedním z nejlepších míst k předjíždění.

Montreal je známý pro své různorodé kvality povrchu. Nejlépe to je vidět v boxové uličce. Povrch je tu zčásti z asfaltu a zčásti z betonu. Oboje poskytuje odlišný frikční koeficient, což přirozeně ovlivňuje množství ulpívající gumy a přilnavost. Přizpůsobivost pneumatik PZero by měla zajistit konzistentní funkčnost na široké škále různých povrchů.

STRATEGIE

S příchodem nejnovější generace pneumatik pro formuli 1 je správná strategie důležitější než kdy dříve. Zatímco strategie se bude odvíjet podle několika faktorů, nejdůležitější otázka, jakou si budou týmy klást, je, v jaké části závodu si přejí být nejrychlejší.

Volba nejrychlejší pneumatiky, která je obvykle také tou nejměkčí dostupnou na startu závodu, umožní jezdcům rychle odjet pronásledovatelům a vybudovat si brzkou výhodu. Vzniká tak ale zároveň riziko předjetí ze strany pilotů, kteří pojedou na rychlejší směsi v prostřední a závěrečné části závodu.

Piloti, kteří odstartují na tvrdší směsi, se mohou přes své rivaly dostat po prvních zastávkách v boxech, ale budou pod tvrdým tlakem v prvních fázích závodu, jelikož jejich soupeři budou maximálně využívat svého rychlejšího obutí.

Při první sérii zastávek v boxech přichází na řadu další klíčové rozhodnuté – měl by jezdec přezout na jiný typ pneumatik, nebo zopakovat svůj původní výběr? Jiná směs vytváří pružnější strategii, navíc pravidla stanovují, že musíte alespoň jednou použít obě směsi. Pokud přezujete na stejnou směs, na které jste startovali, máte jistotu povinnosti ještě jedné zastávky.

Týmy pro simulaci závodů z pohledu různých strategií využívají velmi komplexních počítačových programů. Věc, kterou ale tyto systémy nemohou brát v potaz, jsou strategie ostatních lidí a pravděpodobnost blokování, ať už ze strany pomalejších soupeřů, charakteristiky okruhu, nebo závodních incidentů a zpomalovacích vozů.

Týmy pečlivě studují možnost podobných příhod (například v Kanadě je pravděpodobnost výjezdu safety caru odhadována na 67%), což má na výběr strategie velký vliv. Důležitou roli hraje také počasí, příchod deště většinu normálních strategií vylučuje.

Dalším faktorem je, jak snadno se na dané trati předjíždí. Na rozdíl od Monaka nabízí Kanada hned několik příležitostí k předjetí. Pokud to tedy bude týmům vyhovovat, mohou vsadit na dobrodružnější taktiku. Monako naopak tlačilo k volbě konzervativnějších strategií.

Každá strategie ale bezpodmínečně musí být flexibilní. Týmy s nejpružněji reagujícími stratégy často získávají ty nejlepší výsledky, jelikož jsou schopni patřičně odpovědět v reálném čase na nepředvídatelné události. S pneumatikami Pirelli PZero, které závodům přidávají na napínavosti i nepředvídatelnosti, je rychlost reakce důležitější než kdy předtím.

PR

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu