Vyhledávání

F1: v Koreji těžkou zkouškou projdou superměkké pneumatiky

F1: v Koreji těžkou zkouškou projdou superměkké pneumatiky
Pirelli si již může dovolit experimentovat, v Koreji těžkou zkouškou projdou superměkké pneumatiky
 
 
Příběh pokračuje
 
Milán, 10. října 2011 – Cesta formule 1 po Asii pokračuje, a tak i Pirelli z Japonska míří rovnou do Koreje. Jedná se o druhý dvojzávod v této sezoně. Na začátku roku se týden za sebou jely závody v Malajsii a Číně. Úzký okruh Jeongam, který se nachází v Mokpo, přibližně 400 kilometrů jižně od Soulu, představuje oproti pozvolně plynoucímu okruhu Suzuka ostrý kontrast. I přes náročnost trati se ale Pirelli rozhodlo pro jednu z nejodvážnějších voleb pneumatik – měkkou směs PZero Žlutá a superměkkou PZero Červená.
 
Tyto pneumatiky se v Koreji budou potýkat s výjimečně velkou výzvou. Tamní okruh se do kalendáře formule 1 dostal teprve loni. Najdeme na něm několik pomalých a technických zatáček, ale i rychlé pasáže. To znamená, že pneumatiky a nastavení vozu musí být extrémně všestranné. Jelikož se okruh používá druhým rokem, bude vrchní vrstva asfaltu již ojeta, a tak bude odkryt jeho základ. Tím pádem bude povrch tratě drsnější, tedy alespoň do doby, než se kamínky v něm obrousí.
 
Rychlé zatáčky znamenají, že Korea je závodem s největší laterální zátěží ze všech tratí, kde se použila kombinace měkkých a superměkkých pneumatik – šlo o Monako, Maďarsko, Kanadu a Singapur. Stejně jako v Kanadě je i Jeongam jen polopermanentní tratí. Sekce poblíž přístavu využívá běžné silnice. Z tohoto důvodu jsou na trati rozdílné úrovně přilnavosti. Dlouhá rovinka před první delší sérií zatáček nedovolí pneumatikám se pořádně zahřát. Když vůz zatáčí se studenými pneumatikami, je zvýšené riziko jejich trhání.
 
Další důležitou proměnou je v Koreji počasí. Mokpo leží poblíž pobřeží, a tak ho často zasahují lokální bouřky. Loni byl právě kvůli průtrži mračen start odložen a závod přerušen na tři čtvrtě hodiny.
 
Ředitel oddělení Pirelli Motorsport Paul Hembery k tomu řekl: „Zejména superměkké pneumatiky projdou v Koreji svou dosud největší zkouškou. Jelikož je ale šampionát již rozhodnut, máme cennou příležitost vyzkoušet různé alternativní volby pneumatik, což se může hodit pro příští rok. Jelikož je povrch trati drsný a laterální síly vysoké, můžeme očekávat vysoký počet zastávek v boxech. Někteří jezdci se budou soustředit na tvrdší z obou směsí. Z taktické stránky to bude velmi zajímavý závod. Všechny spekulace ovšem vezmou za své, bude-li pršet. Déšť není nemožný. Ať se stane cokoliv, bude se jednat o historickou událost. Poprvé po více jak padesáti letech budeme pneumatikami Pirelli vybavovat mistra světa závodů formule 1.“
 
Muž za volantem říká:
 
Heikki Kovalainen (Team Lotus): „Korea je zajímavá. Jeden sektor tu má velké únikové zóny, další pro změnu připomíná městský okruh – zdi jsou blízko trati a nedovolí vám chybovat. Dlouhá rovinka za druhou zatáčkou a velmi úzká pravotočivá zatáčka na jejím konci představují dobrou šanci pro předjetí. Zbytek okruhu se skládá ze směsi pomalých a středně rychlých zatáček. Potřebujeme proto najít dostatečně vyvážené nastavení vozu, abychom byli silní v obou oblastech.
Velký rozdíl oproti mnoha jiným okruhům představuje fakt, že tento se jede proti směru hodinových ručiček. Nastavení jako takové to přímo neovlivňuje, ale může to působit na některé z jezdců. Abychom se vyrovnali s nároky závodění, trénujeme svaly na krku. Jelikož ale většina okruhů jede po směru hodinových ručiček, musíme si na levou stranu krku dávat větší pozor, aby nedošlo k problémům, jako třeba v trojité zatáčce číslo osm, která se jede na levou ruku.
Co se pneumatik týče, myslím si, že to může být podobné jako v Japonsku. Máme tu měkké a superměkké směsi. Opotřebování bude v Koreji vysoké, obzvlášť mezi desátou a sedmnáctou zatáčkou. Strategie proto bude hrát kritickou roli. Loni zde bylo mokro, takže jsme neviděli, jak to se strategiemi může vypadat. Pokud ale bude letos sucho, uvidíme to a připraví to fascinující závod.“
 
Technické poznámky:
  
*   Nastavení pro Koreu není příliš odlišné od Japonska. Úroveň přítlaku je poměrně vysoká. Dobrý vjezd do zatáčky, vyvážení a trakce jsou klíčové vlastnosti, zvláště pak v pomalejších a techničtějších sekcí ke konci okruhu, kde se dá nejvíce získat i ztratit.
 
*   Přítlak každé kolo vozu tlačí k zemi o zátěži rovnající se 800 kilogramům. Povrch trati může být docela kluzký, hlavně pak na začátku víkendu. Od loňského závodu totiž nebyla trať příliš využívána. Klouzající vůz následně zvyšuje opotřebení pneumatik. Toho budeme svědky zejména v pátek.
 
*   Vozy by měly jet na plný plyn na přibližně 53% okruhu. Brzdí pak na 20%. Průměrná rychlost bude kolem 195 kilometrů v hodině a maximálka bude dosahovat zhruba 315 kilometrů v hodině. Nejrychlejší zatáčka se projíždí 235, nejpomalejší pak 65 kilometry.
 
Pirelli v Koreji: 
 
*   Pirelli Korea je součástí Pirelli Asia-Pacific. Zatím se ovšem nejedná o jeden z hlavních trhů italské firmy. Korejský trh prémiových pneumatik je ale na vzestupu. Pirelli se zde pak angažuje zejména v oblasti pneumatik pro motocykly – jedná se o jeden z nejrychleji expandujících segmentů trhu v Koreji.
 
*   Mezi korejské automobilové výrobce patří Hyundai, Kia a Ssangyong. Těmto automobilkám dodává Pirelli pneumatiky po celém světě. Pneumatiky Pirelli pro rally jsou stále k vidění na voze Hyundai Accent WRC, který Hyundai nasazoval do mistrovství světa v letech 2000-2003.
 
*   Prodej rezervních pneumatik v Jižní Koreji loni dosáhl 8,6 milionů jednotek, což odpovídá 800,9 milionům dolarů. Za jednotku se vydalo mezi 87-99 dolary. To odpovídá konzistentnímu růstu prodeje automobilů v Koreji – jen za loňský rok vzrostl o 6%.
                               
Dosavadní výběr pneumatik:
 
 
PZero Červená
PZero Žlutá
PZero Bílá
PZero Stříbrná
Austrálie
 
Měkká
 
Tvrdá
Malajsie
 
Měkká
 
Tvrdá
Čína
 
Měkká
 
Tvrdá
Turecko
 
Měkká
 
Tvrdá
Španělsko
 
Měkká
 
Tvrdá
Monako
Superměkká
Měkká
 
 
Kanada
Superměkká
Měkká
 
 
Evropa
 
Měkká
Střední
 
Británie
 
Měkká
 
Tvrdá
Německo
 
Měkká
Střední
 
Maďarsko
Superměkká
Měkká
 
 
Belgie
 
Měkká
Střední
 
Itálie
 
Měkká
Střední
 
Singapur
Superměkká
Měkká
 
 
Japonsko
 
Měkká
Střední
 
Korea
Superměkká
Měkká
 
 
 
 
***
 
 
 
Pirelli Tyre Press Office

 www.pirelli.com

 

PR

 
 
 
 
 
 
 

Fotogalerie

Formule 1 v Singapuru 2011 - pa a so

foto Pirelli

Další fotografie 1 2

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu