Vyhledávání

Formule 1 míří na okruh, na kterém se pojede v noci za umělého osvětlení

Formule 1 míří na okruh, na kterém se pojede v noci za umělého osvětlení
 
VELKÁ CENA SINGAPURU 2011
 
PIRELLI POD UMĚLÝM OSVĚTLENÍM S PNEUMATIKAMI PZERO MĚKKÁ A SUPERMĚKKÁ
 
Milán, 20. září 2011 – Formule 1 míří na okruh, na kterém se pojede celá velká cena v noci za umělého osvětlení. Ačkoli během závodu v historii nikdy nepršelo, Pirelli má s kombinací noční jízdy za umělého osvětlení a deště již zkušenosti.
 
Jaký je příběh?
 
Posledním městským okruhem v kalendáři je Singapur: jediná země, která hostí závod v noci kompletně pod umělým osvětlením, jež zajišťuje 1 500 projektorů.
 
Závod, představený v roce 2008, se jede v oblasti přístavu Marina Bay a na asfaltu, který je běžně využíván k husté silniční dopravě. V důsledku toho je hrbolatý povrch různorodý a bez potřebné přilnavosti. Nechybí ani prvky, které jsou pro městský provoz tak typické: bílé čáry a kryty kanalizačních otvorů – další komplikace pro pneumatiky.
 
Směsi, které Pirelli do Singapuru přiveze, jsou PZero Žlutá měkká a PZero Červená superměkká. Stejná kombinace byla nasazena v Monaku, Kanadě a Maďarsku. Charakteristiky okruhu v Singapuru znamenají, že průměrná rychlost bude někde mezi okruhy v Kanadě a Monaku, ale stejně jako v případě těchto dvou okruhů i v Singapuru bude trať postupně pogumovávána a tudíž bude během víkendu čím dál rychlejší. Singapur je ale také jedním z nejteplejších závodů s vysokou vlhkostí vzduchu. Nejnižší teploty jsou během závodu na úrovni 28° C a vlhkost vzduchu mezi 75 % a 90 %. Navzdory tomu ještě v tříleté historii závodu nikdy nepršelo. Inženýři a technici jsou vystaveni zcela opačné výzvě než na jiných okruzích, totiž že teplota během každé z jízd dramaticky klesá, místo aby stoupala.
 
Se 23 zatáčkami (z toho se dvě jedou rychlostí přes 160 km/h) je Singapur druhý co do počtu zatáček (Valencie má nejvíce: 25). To klade nároky na pneumatiky, stejně jako na jezdce. Obzvlášť poslední sektor trati je jedním z nejtechničtějších úseků v celém kalendáři.
 
Ředitel oddělení Pirelli Motorsport Paul Hembery: „Singapur je závod, který přidává novou, zcela unikátní a úchvatnou dimenzi. Jelikož se jedná o velmi specifickou událost, je pro týmy náročné zvolit to správné nastavení a často jsou vidět různá řešení. Naše pneumatiky musí umět řádně fungovat v širokém spektru parametrů a jedná se pro nás o jednu z největších výzev v kalendáři. Hodně se hovoří o vysokých teplotách, ale co člověk opravdu cítí, je vysoká vlhkost vzduchu. Pneumatiky by neměly mít z pohledu teploty vzduchu a trati problém dostat se do intervalu svých provozních teplot. Pneumatiky budou podávat stejně velké výkony, jako samotní jezdci: někteří závodníci říkají, že tento okruh je ještě náročnější než Monako. Jak jsme měli možnost vidět v minulosti, konkrétně v Kanadě, kombinace měkké a superměkké pneumatiky nabízí mnoho příležitostí pro volbu zajímavé strategie. Zejména superměkká pneumatika nabízí jistě vítanou výhodu své výkonnosti. Volné tréninky budou v Singapuru klíčové, během nich budou týmy vyhodnocovat dopad našich pneumatik na jejich nastavení vozů a celkovou rychlost.“
 
Muž za volantem Nico Rosberg (Mercedes): „Singapur je bezpochyby jedním z vrcholů sezony a trať, kterou já mám osobně velmi rád. V roce 2008 jsem zde dosáhl na svůj doposud nejlepší výsledek v kariéře, takže na tento závod chovám hezké vzpomínky. Závodit v Marina Bay je velmi těžké, protože trať je fyzicky velmi náročná. Je velké teplo a vlhko. Okruh má charakter vpravdě městské závodní trati. Je velmi úzká, klikatá a uzavřená. Klikatý charakter okruhu vás nenechá odpočinout. Bude vskutku zajímavé zde závodit poprvé s pneumatikami Pirelli, vyhodnotit průběh opotřebení pneumatik bude zajímavé. Budeme muset najít dobré řešení. Doufám, že budeme moci navázat na dobré výkony z posledních dvou závodů.“
 
Technické poznámky: 
 
·         Ačkoli je Singapur městský okruh, přibližně jedna jeho pětina je permanentní závodní tratí, která byla vybudována pro účel velké ceny. Jednou z velkých výzev z pohledu nastavení je zajistit, že auto sedne relativně hladkému povrchu permanentní části okruhu, stejně jako hrbolatému povrhu silničních částí. Na rozdíl od většiny okruhů se v Singapuru závodí proti směru hodinových ručiček.
·         Většina zatáček je pomalých a jede se na druhý rychlostní stupeň. Týmy proto volí velký přítlak. Ale čím je zatáčka pomalejší, tím více práce je na pneumatikách. Vůz se totiž spoléhá na mechanický spíše než aerodynamický přítlak. To platí hlavně v závěrečné části okruhu, kde pneumatiky zejména na pravé straně auta odvádějí většinu práce.
·         1 500 projektorů podél okruhu je vybaveno 2 000 wattovými halogenovými lampami. Nabízí čtyřikrát intenzivnější osvětlení než průměrný fotbalový stadion. Závodníci vidí perfektně, ale kontrast mezi světlem a stínem je horší – hůře se tak trefuje brzdný bod.
 
Dosavadní volby pneumatik:
 
 
PZero červená
PZero žlutá
PZero bílá
PZero stříbrná
Austrálie
 
měkká
 
tvrdá
Malajsie
 
měkká
 
tvrdá
Čína
 
měkká
 
tvrdá
Turecko
 
měkká
 
tvrdá
Španělsko
 
měkká
 
tvrdá
Monako
super měkká
měkká
 
 
Kanada
super měkká
měkká
 
 
Evropa
 
měkká
střední
 
Británie
 
měkká
 
tvrdá
Německo
 
měkká
střední
 
Maďarsko
super měkká
měkká
 
 
Belgie
 
měkká
střední
 
Itálie
 
měkká
střední
 
Singapur
super měkká
měkká
 
 
 
Pirelli v Singapuru:
 
·         Pirelli Singapur je centrem všech operací Pirelli v asijsko-pacifickém regionu. Pirelli plánuje postavit svou největší továrnu v Číně a řídit ji ze Singapuru. Nová továrna v Yangzhou bude postavena vedle té stávající a v polovině roku 2012 navýší stávající produkci na 10 milionů kusů ročně, což bude největší produkce pro asijsko-pacifický region.
·         Pokud bude pršet, Pirelli vytěží ze své unikátní zkušenosti z testů v Abú Zabí. Italská firma zajížděla vůz formule 1 v dešti a v noci vůbec poprvé v historii během testů letos v lednu. Účelem bylo vyhodnotit výkon pneumatik do přechodných podmínek a do mokra.
·         Ředitel oddělení Pirelli Motorsport Paul Hembery byl dříve výkonný ředitel Pirelli Asie – Pacifik v Singapuru v letech 2007 až 2009. Dnes tuto funkci zastává Giuseppe Cattaneo, který během víkendu nebude chybět v zázemí týmu.
 
 
Pirelli Tyre Press Office
 

Fotogalerie

Formule1 - VC Malajsie 2011

Další fotografie 1 2

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu