Vyhledávání

Formule Student aneb Postav si svůj závoďák. Brňáky chválil i Ross Brawn ...

Formule Student aneb Postav si svůj závoďák. Brňáky chválil i Ross Brawn ...

Formule Student aneb Postav si svůj závoďák

Každý z nás zřejmě už někdy viděl závody formule 1, kde vysoce výkonné vozy soupeří mezi sebou na závodní trati, automobilky se předhánějí v nových high – tech řešeních svých monopostů, a kde chce samozřejmě každý závodník vyhrát a stát se tak mistrem světa. Vítěz však může být jen jeden. Na vývoji těchto technicky náročných strojů se podílí jen ti nejlepší a nejzkušenější inženýři, v zázemí stojí vysoce schopní manažeři a za volant usedá opravdu jen hrstka vyvolených. Většina smrtelníků se tedy nedostane k formuli blíže než na pár decimetrů během výstav či reklamních akcí, kde je stejně většinou vystavena pouze maketa.

Díky projektu Formule student však dostávají studenti univerzit z celého světa šanci poznat radosti, ale i strasti při vývoji podobného závodního vozu. Cílem projektu je rozvoj technických schopností studentů, zlepšení práce v kolektivu a navázání kontaktů s budoucími potenciálními zaměstnavateli. Takže zatímco na vzniku a vývoji F1 se podílí hlavně lidé s velmi bohatými zkušenostmi, u Formule student se většina týmů teprve učí. Formule student se od své větší sestřičky - Formule 1 liší v několika aspektech. Z těch nejvíce viditelných to jsou rozměry a pohonná jednotka. Vzhledem k charakteru velmi úzké a klikaté trati je Formule student mnohem užší a kratší, aby se dosáhlo lepší ovladatelnosti. Co se motoru týče, jednotlivé týmy mohou využít libovolný čtyřdobý spalovací motor s objemem do 610ccm (s povinností použít 20mm restriktor) nebo elektromotor. Při stavbě speciálů je nutné dodržet oficiální technické propozice, v nichž je velmi dbáno na bezpečnost jezdců.

Výsledky své práce mohou týmy mezi sebou porovnat v mnoha závodech po celém světě. Nejnavštěvovanější evropské závody se konají na okruzích Silverstone ve Velké Británii a Hockenheimring v Německu. A že jde o akci, která je opravdu na úrovni, dokazuje počet více než 100 zúčastněných závodních univerzitních týmů, které se každoročně sjíždějí ze všech koutů světa změřit síly se svou konkurencí. Hodnotí se prezentace vozu, jednotlivá konstrukční řešení i náklady na stavbu, ale samozřejmě se také závodí, a to v celkem čtyřech závodních disciplínách - akcelerace, kdy se měří čas jízdy z klidu na krátké přímé trati, skidpad neboli osmička, zde je změřen čas potřebný na ujetí jednoho okruhu ve tvaru osmičky, dále sprint na zatáčkovité úzké trati, a konečně vytrvalostní závod na stejné trati. Na závěr se sečtou body a vyhlásí se vítězné týmy. Poražený však není nikdo ze zúčastněných. Každý odchází se zkušeností, jak se staví formule a jak funguje zázemí závodního týmu.

Tým VUT Brno – TU Brno Racing Team se v loňské sezóně představil s formulí Dragon 1, na jejímž vývoji a výrobě se podílelo více než 30 studentů rozdělených do šesti týmů – engine, drive train, frame, suspension, steering, marketing a hlavním team leaderem byl Milan Poláček.

Další foto ZDE

Základem této formule je prostorový rám z ocelových trubek. Srdcem speciálu Dragon 1 je vodou chlazený jednoválcový motor Husaberg FE 570 o maximálním výkonu 42kW při 8800 ot./min. Převodovka je šestistupňová s elektromagnetickým řazením Proshift PS3. Řazení probíhá za pomocí tlačítek umístěných na volantu. O přenos síly z motoru na kola se prostřednictvím řetězu stará diferenciál Drexler s omezenou svorností. K optimálním jízdním vlastnostem bylo využito nezávislé zavěšení dvojitými A-rameny a odpružení systémem pull-rod vpředu, push-rod vzadu s tlumiči od firmy Ohlins. Pro brzdový systém bylo využito produktů od firmy Willwood. Při závodech je využíváno i kontroly trakce a plánuje se také zavedení dataloging systému. Správné závodní obutí obstarávají pneumatiky Hoosier 7.0x13” Racing Slicks Formula Student/SAE.

A jak snažení týmu TU Brno Racing v sezóně 2010/2011 dopadlo? Při svém premiérovém zápolení se tento začínající tým zúčastnil závodů na anglickém okruhu v Silverstone, kde po slibném začátku, a to hodnocení statických disciplín, přišla smůla v podobě poruchy převodovky, která nedovolila pokračovat v disciplínách dynamických. I přes to panovala v řadách týmu TU Brno Racing spokojenost. Vždyť Formuli Dragon 1 za svou důmyslnost a jednoduchost pochválil i samotný Ross Brawn – bývalý šéfinženýr týmu McLaren F1.

Pro sezónu 2011/2012 má tým TU Brno Racing jasně vytyčený cíl – postavit nový speciál, jenž by měl vycházet z předchozího modelu, avšak dalšími vylepšeními a inovacemi se očekává větší konkurenceschopnost a spolehlivost. Na této snaze má velký podíl společnost Bosch Diesel s.r.o., Jihlava, která se stala generálním partnerem už při stavbě formule Dragon 1 a bez jejíž přetrvávající podpory by nebylo možné pokračovat v dalším programu a stavbě nové formule.


Pokud vás zajímá, jak je na tom vyvíjený speciál Dragon 2 nebo jakých akcí se tým účastní, sledujte naše oficiální stránky www.tubrnoracing.cz  nebo nás navštivte na Facebooku – www.facebook.com/tubrnoracing .

 

PR

 

Fotogalerie

MSV Brno 2011 a studentská formule

foto Miloš Svoboda

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu