Vyhledávání

Hungaroring je nejpomalejším permanentním okruhem v kalendáři formule 1.

Hungaroring je nejpomalejším permanentním okruhem v kalendáři formule 1.

VELKÁ CENA MAĎARSKA Z POHLEDU PNEUMATIK

Budapešť, 28. července 2011 – Hungaroring je nejpomalejším permanentním okruhem v kalendáři formule 1. Na plný plyn se zde jede pouze po dobu deseti sekund v průběhu jednoho kola. Letošní Velká cena Maďarska je podle předpovědí počasí navíc ohrožena deštěm. Přeháňky hrozí po celý víkend. Oproti loňsku je trať mírně modifikována. Kačírek v zatáčkách číslo tři a devět byl za účelem vyšší bezpečnosti nahrazen asfaltem.

Hungaroring zůstává extrémně náročnou tratí. Pouze čtyřikrát zde zvítězili piloti, kteří nemají na kontě titul - loni zde triumfoval Mark Webber, dále se jedná o Heikkiho Kovalainena (2008), Rubense Barrichella (2002) a Thierryho Boutsena (1990). Mokrý závod Maďarsko zažilo pouze jednou, a to v sezoně 2006. Letošní velká cena v tomto ohledu může být druhá. Pojďme se blíže podívat na nejnáročnější zatáčky Hungaroringu z pohledu pneumatik.

TRAŤ:

Okruh Hungaroring měří 4 381 metrů a charakteristický je pro něho kluzký a prašný asfalt. Vysoké teploty také nejsou výjimkou, v kokpitu vozu může být i více jak 50° C.

Do Maďarska Pirelli přivezlo měkkou směs PZero Žlutá a superměkkou PZero Červená. Ty by měly pomoci v boji s nízkou přilnavostí na kluzkém povrchu.

Jednou z nejtěžších zatáček je hned ta druhá. Projíždí se na druhý stupeň rychlostí přes 100 kilometrů v hodině. Povrch trati se na vnějšku zhoršuje, čímž se zvýrazňuje nedotáčivost, která roste při výjezdu ze zatáčky. Aby při průjezdu zatáčkou zůstal vůz stabilní i přes nerovnosti, které se zde nachází, bere na sebe téměř celou zátěž pravé přední kolo.

Ve střední části okruhu se nachází sekvence na sebe navazujících zatáček, které se postupně projíždí vysokou rychlostí. Patří mezi ně také šikana sestávající ze zatáček šest a sedm. Ideální stopa zde vede přes obrubníky. Kontakt s nimi vytváří na pneumatiku tlak rovnající se 800 kilogramům a způsobuje značné vibrace. Ty pneumatika zčásti absorbuje, je nedílnou částí každého podvozku vozu formule 1.

Poslední část trati je extrémně náročná. Je zde ostrá levá zatáčka (číslo 13, předposlední zatáčka). Tou se projíždí nízkou rychlostí, a jelikož je zde přítlak velmi omezený, musí se o mechanickou přilnavost starat pneumatiky.

Sada pneumatik musí pracovat co nejlépe, aby vozu při výjezdu ze zatáčky poskytla dobrou trakci a umožnila mu využít veškerou sílu motoru.

Testovací jezdec Pirelli Lucas di Grassi říká:: „Hungaroring je technická trať, které sedí měkké a superměkké pneumatiky. Klíčovou částí okruhu je druhý sektor, kde je nezbytné mít správný přítlak a dobrý rytmus. Navazuje zde na sebe pět nebo šest zatáček. Abyste získali dobrý čas, musí se vám podařit průjezd každou z nich. Potřebujete proto, aby vám v preciznosti pomohly pneumatiky. Je zde pouze jedna lepší příležitost k předjíždění, a tou je hlavní rovinka a první zatáčka. Hůře než na Hungaroringu se předjíždí pouze v Monaku. Tentokrát to ovšem může být jiné, jelikož Pirelli odvedlo dobrou práci a vyvinulo pneumatiky, které k předjíždění přímo vybízí. Trať se s větším množstvím gumy na jejím povrchu postupně zlepšuje. Pokud ale bude pršet, tento efekt bude minimalizován. Stejně jako v Monaku vás zde můžou překvapit nečekané výsledky, obzvláště na mokru…“

PNEUMATIKY A VÝFUKOVÝ SYSTÉM VOZŮ FORMULE 1:

Pro sport, jakým je formule 1, je typický neustálý vývoj a časté změny pravidel. Pirelli bylo osloveno, aby přišlo s technologií, která by pomohla ke snižování nákladů, a která by se dokázala sama nejlépe adaptovat na nové nároky a inovace.

V poslední době se inženýři ve velkém soustředili na koncovky výfuků. Existuje několik způsobů, jak mohou výfuky poskytnout aerodynamickou výhodu. Zároveň však mohou ovlivnit zadní pneumatiky, pokud by byly vystaveny velkému horku namířenému na malou oblast.

V tomto ohledu je nejefektivnějším řešením nasazení dopředu foukajících výfuků nacházejících se na přední části bočnic. Výfukové plyny, které dosahují 1 000° C, pak proudí podél vozu a pomáhají zlepšit přítlak. Když se ale plyny dostanou k zadním kolům, mohou bočnice a rameno pneumatiky dosáhnout 150° C.

I přes takto vysokou tepelnou zátěž však funkčnost a spolehlivost struktury pneumatiky není narušena.

Potvrzují se tím vysoké standardy bezpečnosti, výkonnosti a odolnosti pneumatik Pirelli i v nejextrémnějších podmínkách.

 



Pirelli Tyre Press Office
www.pirelli.com 

PR

 

Fotogalerie

Formule1 - VC Evropy 2011

foto Pirelli

Další fotografie 1 2 3

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu