Jezdci formule 1 se budou muset vypořádat s nástrahami okruhu Spa Francorchamps
VELKÁ CENA BELGIE 2011
VÝRAZNĚ ZMĚNY TLAKŮ NA NEJDELŠÍM OKRUHU MISTROVSTVÍ SVĚTA
Milán (Itálie), 22. srpna 2011 – Jezdci formule 1 se budou muset vypořádat s velkými nástrahami okruhu Spa-Francorchamps. Ten se vyznačuje nejen rozmanitou historií, rozličně náročnými a nebezpečnými zatáčkami, ale také proměnlivými podmínkami. Výchozí tlak v pneumatikách Pirelli se totiž během jízdy po okruhu rapidně mění.
Okruh Spa-Francorchamps v srdci ardenských lesů je díky výzvám, které nabízí, nejoblíbenější tratí mezi jezdci. Se svými 7 004 metry je s určitým náskokem nejdelší tratí v kalendáři formule 1, což jen podtrhuje její statut epického okruhu z dob dávno minulých. Zatáčky Eau Rouge nebo Blanchimont se zařadily mezi legendy velkých cen, což si žádá nasazení, které na limit žene výkony nejen samotných jezdců ale i pneumatik.
Stejně jako vysoké rychlosti a přetížení, je jednou z velkých výzev Spa-Francorchamps i proměnlivé počasí, které region tolik charakterizuje. Díky rozmanitému rozložení okruhu, svým stylem podobnému starému Nürburgringu Nordschleife, je s ohledem na různé mikroklima možné, že na jedné části okruhu prší a na jiné je zcela sucho.
PZero Bílá střední a PZero Žlutá měkká jsou směsi nominované pro závod – stejně jako pro Velké ceny Evropy a Německa v již absolvované části šampionátu – ale historicky je pravděpodobné, že do akce se v Belgii dostanou také pneumatiky do mokrých a přechodných podmínek. Zejména PZero Modrá přechodná pneumatika hrála v některých nedávných závodech hlavní roli, její schopnost vypořádat se s proměnlivými podmínkami by mohla být ve Spa využita na maximum.
Spa-Francorchamps je jedním z mnoha okruhů, kde Pirelli ještě netestovalo, ale je to jedno z míst, které na pneumatiky klade největší příčné a podélné přetížení v roce. Délka okruhu také přispívá k rozestupu mezi dvěma specifikacemi, který bude pravděpodobně větší než jedna sekunda, což podporuje správnou volbu strategie. Opotřebení pneumatik je zde však docela malé, což je důsledek nižších teplot a ladného charakteru trati, na které se nachází podstatně méně ostřejších zatáček než kdekoli jinde.
Ředitel oddělení Pirelli Motorsport Paul Hembery: „Spa-Francorchamps je jedním z legendárních jmen v motorsportu, opravdovou ikonou formule 1. Je to trať, která umí prověřit skutečně nasazení, takže je opět nutné dodat pneumatiky, které se nejen dokážou vyrovnat s kolosálními silami, kterým jsou běžně vystaveny, ale podat také maximální výkon při zajištění absolutní bezpečnosti. Spa je jednou z nejnepředvídatelnějších tratí sezony, a jelikož jsme zde nikdy netestovali, máme k dispozici jen minimální množství údajů. Ale z toho, co jsme měli možnost vidět v minulosti, zejména ve Valencii a na Nürburgringu, jsme přesvědčeni, že tato kombinace střední a měkké pneumatiky je volbou odpovídající správnému vyvážení mezi výkonem a trvanlivostí, takže jezdcům bude umožněno prokázat svůj talent. Je to závod, který umí odměnit statečné předjížděcí manévry, což je také v souladu s naší filozofií. Jako vždy bude počasí v Belgii velkou neznámou, ale s ohledem na velký počet deštivých závodů, který máme za sebou, se jedná o oblast, kde získáváme zkušenosti rychleji, než jsme sami očekávali!“
Muž za volantem Jérôme D'Ambrosio (Virgin Racing): „Spa-Fracorchamps je pro mě jednou z nejzajímavějších tratí v kalendáři. Je úžasné po ní jet – je těžké slovy vyjádřit pocit, který to přináší. Mým nejoblíbenějším místem je určitě Eau Rouge, je to důležitá a unikátní zatáčka a je opravdu velmi náročně projet ji naplno. Spa je jednou z nejnáročnějších tratí s ohledem na to, že je hodně úzká, klikatá a kopcovitá. Jsem si jist, že uvidíme další zajímavý závod s pneumatikami PZero uprostřed veškerého dění. Jednou z nejnáročnějších výzev bude být ve správnou chvíli na správné specifikaci gum, protože se tu počasí často mění a na jedné části okruhu prší a na jiné je sucho. Během závodu se budeme muset ohlížet na pneumatiky Pirelli, abychom z nich během 44 kol dostali co nejlepší výkon.“
Technické poznámky:
· Najít ve Spa správnou úroveň aerodynamického přítlaku je těžké: týmy nechtějí obětovat svou maximální rychlost na rovinkách, ale jelikož se pouze šest zatáček z devatenácti jede rychlostí menší než 130 km/h, dobrá úroveň aerodynamického přítlaku je důležitá. Většina týmů volí střední úroveň nastavení přítlaku.
· Velké deformační tlaky působící na pneumatiky, jako například na dně zatáčky Eau Rouge, kladou na pneumatiky velké nároky. Nastavit správný tlak pneumatik je tak velmi důležité. V okamžiku, kdy jsou pneumatiky poskytnuty týmům, jsou nahuštěny pod tlakem 18 až 20 psi (liber síly na čtverečný palec). Ten ale může rapidně narůst, jakmile se pneumatiky zahřívají a snižují přilnavost. O to důležitější pro jezdce je nebýt na pneumatiky příliš tvrdý.
· Přibližně polovina pohybů zavěšení kol vozu formule 1 je dána deformací pneumatik. A ve Spa jsou vozy nastaveny na co nejdelší dráhu zavěšení, měkké nastavení. To si také žádá větší světlou výšku auta než na většině jiných okruhů.
Dosavadní volby pneumatik:
|
PZero červená
|
PZero žlutá
|
PZero bílá
|
PZero stříbrná
|
Austrálie
|
|
měkká
|
|
tvrdá
|
Malajsie
|
|
měkká
|
|
tvrdá
|
Čína
|
|
měkká
|
|
tvrdá
|
Turecko
|
|
měkká
|
|
tvrdá
|
Španělsko
|
|
měkká
|
|
tvrdá
|
Monako
|
super měkká
|
měkká
|
|
|
Kanada
|
super měkká
|
měkká
|
|
|
Evropa
|
|
měkká
|
střední
|
|
Británie
|
|
měkká
|
|
tvrdá
|
Německo
|
|
měkká
|
střední
|
|
Maďarsko
|
super měkká
|
měkká
|
|
|
Belgie
|
|
měkká
|
střední
|
|
Pirelli v Belgii:
· Pneumatiky Pirelli Belux jsou umístěny v Bruselu. Místní dovozce je aktivní skrze určitý počet schémat navržených za účelem nalákání zákazníka, jako například životnost pneumatik – každá pneumatika má garantovány dva roky nebo 30 000 kilometrů.
· K poslednímu vítězství v Belgii došlo v Lommelu při 11. podniku Mezinárodního mistrovství v motokrosu. Pneumatika Skorpion pro motocykly dosáhla na sérii vítězství v dané třídě, Antonio Cairoli s motocyklem KTM vyhrál celkově.
· Pirelli vyhrálo Velkou cenu Belgie celkem pětkrát mezi lety 1950 až 1954. Dvě vítězství byla zásluhou legendárního Juana Manuela Fangia, další dvě Alberta Ascariho, páté vítězství získal Nino Farina.
***
Pirelli Tyre Press Office