Vyhledávání

Jezdci formule 1 se budou muset vypořádat s nástrahami okruhu Spa Francorchamps

 
VELKÁ CENA BELGIE 2011
 
VÝRAZNĚ ZMĚNY TLAKŮ NA NEJDELŠÍM OKRUHU MISTROVSTVÍ SVĚTA
 
Milán (Itálie), 22. srpna 2011 – Jezdci formule 1 se budou muset vypořádat s velkými nástrahami okruhu Spa-Francorchamps. Ten se vyznačuje nejen rozmanitou historií, rozličně náročnými a nebezpečnými zatáčkami, ale také proměnlivými podmínkami. Výchozí tlak v pneumatikách Pirelli se totiž během jízdy po okruhu rapidně mění.
 
Jaký je příběh?
 
Okruh Spa-Francorchamps v srdci ardenských lesů je díky výzvám, které nabízí, nejoblíbenější tratí mezi jezdci. Se svými 7 004 metry je s určitým náskokem nejdelší tratí v kalendáři formule 1, což jen podtrhuje její statut epického okruhu z dob dávno minulých. Zatáčky Eau Rouge nebo Blanchimont se zařadily mezi legendy velkých cen, což si žádá nasazení, které na limit žene výkony nejen samotných jezdců ale i pneumatik.
 
Stejně jako vysoké rychlosti a přetížení, je jednou z velkých výzev Spa-Francorchamps i proměnlivé počasí, které region tolik charakterizuje. Díky rozmanitému rozložení okruhu, svým stylem podobnému starému Nürburgringu Nordschleife, je s ohledem na různé mikroklima možné, že na jedné části okruhu prší a na jiné je zcela sucho.
 
PZero Bílá střední a PZero Žlutá měkká jsou směsi nominované pro závod – stejně jako pro Velké ceny Evropy a Německa v již absolvované části šampionátu – ale historicky je pravděpodobné, že do akce se v Belgii dostanou také pneumatiky do mokrých a přechodných podmínek. Zejména PZero Modrá přechodná pneumatika hrála v některých nedávných závodech hlavní roli, její schopnost vypořádat se s proměnlivými podmínkami by mohla být ve Spa využita na maximum.
 
Spa-Francorchamps je jedním z mnoha okruhů, kde Pirelli ještě netestovalo, ale je to jedno z míst, které na pneumatiky klade největší příčné a podélné přetížení v roce. Délka okruhu také přispívá k rozestupu mezi dvěma specifikacemi, který bude pravděpodobně větší než jedna sekunda, což podporuje správnou volbu strategie. Opotřebení pneumatik je zde však docela malé, což je důsledek nižších teplot a ladného charakteru trati, na které se nachází podstatně méně ostřejších zatáček než kdekoli jinde.
 
Ředitel oddělení Pirelli Motorsport Paul Hembery: „Spa-Francorchamps je jedním z legendárních jmen v motorsportu, opravdovou ikonou formule 1. Je to trať, která umí prověřit skutečně nasazení, takže je opět nutné dodat pneumatiky, které se nejen dokážou vyrovnat s kolosálními silami, kterým jsou běžně vystaveny, ale podat také maximální výkon při zajištění absolutní bezpečnosti. Spa je jednou z nejnepředvídatelnějších tratí sezony, a jelikož jsme zde nikdy netestovali, máme k dispozici jen minimální množství údajů. Ale z toho, co jsme měli možnost vidět v minulosti, zejména ve Valencii a na Nürburgringu, jsme přesvědčeni, že tato kombinace střední a měkké pneumatiky je volbou odpovídající správnému vyvážení mezi výkonem a trvanlivostí, takže jezdcům bude umožněno prokázat svůj talent. Je to závod, který umí odměnit statečné předjížděcí manévry, což je také v souladu s naší filozofií. Jako vždy bude počasí v Belgii velkou neznámou, ale s ohledem na velký počet deštivých závodů, který máme za sebou, se jedná o oblast, kde získáváme zkušenosti rychleji, než jsme sami očekávali!“
 
Muž za volantem Jérôme D'Ambrosio (Virgin Racing): „Spa-Fracorchamps je pro mě jednou z nejzajímavějších tratí v kalendáři. Je úžasné po ní jet – je těžké slovy vyjádřit pocit, který to přináší. Mým nejoblíbenějším místem je určitě Eau Rouge, je to důležitá a unikátní zatáčka a je opravdu velmi náročně projet ji naplno. Spa je jednou z nejnáročnějších tratí s ohledem na to, že je hodně úzká, klikatá a kopcovitá. Jsem si jist, že uvidíme další zajímavý závod s pneumatikami PZero uprostřed veškerého dění. Jednou z nejnáročnějších výzev bude být ve správnou chvíli na správné specifikaci gum, protože se tu počasí často mění a na jedné části okruhu prší a na jiné je sucho. Během závodu se budeme muset ohlížet na pneumatiky Pirelli, abychom z nich během 44 kol dostali co nejlepší výkon.“
 
Technické poznámky:
 
·         Najít ve Spa správnou úroveň aerodynamického přítlaku je těžké: týmy nechtějí obětovat svou maximální rychlost na rovinkách, ale jelikož se pouze šest zatáček z devatenácti jede rychlostí menší než 130 km/h, dobrá úroveň aerodynamického přítlaku je důležitá. Většina týmů volí střední úroveň nastavení přítlaku.
·         Velké deformační tlaky působící na pneumatiky, jako například na dně zatáčky Eau Rouge, kladou na pneumatiky velké nároky. Nastavit správný tlak pneumatik je tak velmi důležité. V okamžiku, kdy jsou pneumatiky poskytnuty týmům, jsou nahuštěny pod tlakem 18 až 20 psi (liber síly na čtverečný palec). Ten ale může rapidně narůst, jakmile se pneumatiky zahřívají a snižují přilnavost. O to důležitější pro jezdce je nebýt na pneumatiky příliš tvrdý.
·         Přibližně polovina pohybů zavěšení kol vozu formule 1 je dána deformací pneumatik. A ve Spa jsou vozy nastaveny na co nejdelší dráhu zavěšení, měkké nastavení. To si také žádá větší světlou výšku auta než na většině jiných okruhů.
 
 
Dosavadní volby pneumatik:
 
 
PZero červená
PZero žlutá
PZero bílá
PZero stříbrná
Austrálie
 
měkká
 
tvrdá
Malajsie
 
měkká
 
tvrdá
Čína
 
měkká
 
tvrdá
Turecko
 
měkká
 
tvrdá
Španělsko
 
měkká
 
tvrdá
Monako
super měkká
měkká
 
 
Kanada
super měkká
měkká
 
 
Evropa
 
měkká
střední
 
Británie
 
měkká
 
tvrdá
Německo
 
měkká
střední
 
Maďarsko
super měkká
měkká
 
 
Belgie
 
měkká
střední
 
 
 
 
Pirelli v Belgii:
 
·         Pneumatiky Pirelli Belux jsou umístěny v Bruselu. Místní dovozce je aktivní skrze určitý počet schémat navržených za účelem nalákání zákazníka, jako například životnost pneumatik – každá pneumatika má garantovány dva roky nebo 30 000 kilometrů.
·         K poslednímu vítězství v Belgii došlo v Lommelu při 11. podniku Mezinárodního mistrovství v motokrosu. Pneumatika Skorpion pro motocykly dosáhla na sérii vítězství v dané třídě, Antonio Cairoli s motocyklem KTM vyhrál celkově.
·         Pirelli vyhrálo Velkou cenu Belgie celkem pětkrát mezi lety 1950 až 1954. Dvě vítězství byla zásluhou legendárního Juana Manuela Fangia, další dvě Alberta Ascariho, páté vítězství získal Nino Farina.
 
***
Pirelli Tyre Press Office
 
 
 
 
 
 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu