Vyhledávání

Letos se jel nejrychlejší závod 24 h Le Mans v historii

Letos se jel nejrychlejší závod 24 h Le Mans v historii

Fakta k rekordnímu vítězství Audi v Le Mans
• Nejrychlejší závod 24 h Le Mans v historii
• Deváté vítězství pro značku Audi z 12 startů

V nejrychlejším závodě 24 h Le Mans v historii dosáhla značka Audi devátého triumfu. Následuje výčet nejdůležitějších faktů k historickému úspěchu značky se čtyřmi kruhy v legendárním vytrvalostním závodě.


Devátým vítězstvím se značka Audi dotáhla na Ferrari v historických statistikách klasického vytrvalostního závodu, který se pravidelně koná od roku 1923. Pouze Porsche je s 16 vítězstvími (z 60 startů) ještě úspěšnější. V listině vítězů figuruje celkem 24 různých značek.

Bilance značky Audi v závodech 24 h Le Mans je působivá, neboť dosáhla devíti úspěchů při pouhých 12 startech (úspěšnost: 75 procent), v nichž jezdci Audi obsadili 23 z 36 možných míst na stupních vítězů (64,9 %).

Z 39 startujících vozů Audi od roku 1999 jich do cíle dojelo 31 (79,5 %), z toho devět na prvním místě, pět na druhém místě a devět na třetím místě.

Tým Reinholda Joesta slavil letos své jedenácté vítězství v závodě 24 h Le Mans, z toho sedmé se značkou Audi. Pokud připočteme úspěchy týmů Dauer Racing (1994) a Bentley (2003), na nichž se Joestův tým také podílel, má tým Joest Racing na svém kontě již 13 vítězství v Le Mans.

Ve všech dvanácti startech v Le Mans se značka Audi dostala na stupně vítězů.

Pro značku se čtyřmi kruhy to byl po letech 2000, 2002 a 2004 čtvrtý triumf se ziskem prvních tří míst. Poprvé se výrobci automobilů podařilo v Le Mans obsadit první tři místa s vozy poháněnými vznětovými motory.

Připočítáme-li úspěch značky Bentley z roku 2003, která použila motor TFSI vyvinutý oddělením Audi Sport, zvítězila vysoce hospodárná technika Audi v deseti z posledních jedenácti vytrvalostních závodů v Le Mans. Za všech deset úspěchů byl zodpovědný šéf oddělení Audi Motorsport Dr. Wolfgang Ullrich.

Popáté v řadě zvítězil v Le Mans vůz poháněný vznětovým motorem. Čtyři vítězství vznětových motorů získala na své konto technika TDI od Audi (2006 až 2008 a 2010).

Po roce 2001 (TFSI) a 2006 (TDI) zvítězila značka Audi v Le Mans potřetí s novým technickým řešením. V roce 2010 bylo poprvé použito turbodmychadlo s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek VTG (Variable Turbinen-Geometrie).

S průměrnou rychlostí 225,228 km/h byl 78. ročník nejrychlejším v historii tohoto závodu. Také oba další vozy Audi R15 TDI překonaly s průměry 224,659 km/h a 223,524 km/h dosavadní rekord z roku 1971 (222,304 km/h).

Vítězné Audi R15 TDI se startovním číslem „9“ ujelo celkem 397 kol. Ujetou vzdáleností 5410,713 kilometrů překonalo rekord z roku 1971, který ustavili Dr. Helmut Marko a Gijs van Lennep s Porsche 917 (5335,313 km). Tehdy se však v Le Mans jezdilo ještě bez šikan.

Navzdory extrémně vysoké průměrné rychlosti spotřeboval vítězný vůz v průměru pouze 43,43 litru nafty na 100 kilometrů, což je o více než deset procent méně než v případě prvního vítězství značky Audi v roce 2000, ačkoli tehdejší průměr byl jen 208,660 km/h.

Vítězný vůz absolvoval kompletní závod pouze na jedenácti sadách pneumatik Michelin (včetně jedné sady navíc, která přišla ke slovu krátce před koncem závodu kvůli pozvolné ztrátě tlaku). S jednou sadou pneumatik bylo průměrně ujeto 491,9 kilometru. V roce 2009 byla výměna pneumatik nezbytná přibližně každých 330 kilometrů, což je jednoznačným důkazem vysoké efektivity závodního vozu „R15 plus“.

Vítězné Audi R15 TDI bylo celkem 33krát v boxech, přičemž celková délka prostoje byla necelých 20 minut. Neplánovaně muselo být vyměněno pouze pravé vnější zpětné zrcátko (cca 20 sekund). Pozvolná ztráta tlaku v pneumatice si krátce před koncem závodu vyžádala ještě jednu výměnu pneumatik navíc.

Vítězné Audi R15 TDI (číslo podvozku R15-204) jelo na první pozici ve 133 z 397 kol.

Nejrychlejší kolo s vozem Audi R15 TDI v závodě zajel André Lotterer ve 334. kole časem 3:32,541 min, takže byl rychlejší než Mike Rockenfeller, který dosáhl nejrychlejšího kola s vozem Audi R15 TDI v kvalifikaci (3:21,981 min).

S průměrným věkem 29 let byla posádka Timo Bernhard (29), Romain Dumas (32) a Mike Rockenfeller (26) nejmladší trojicí jezdců, která zvítězila s vozem Audi v Le Mans.

Šestadvacetiletý Mike Rockenfeller se stal nejmladším jezdcem Audi, který vyhrál závod 24 h Le Mans.

Tom Kristensen vybojoval při svém 14. startu v Le Mans jedenácté umístění na stupních vítězů, z nichž bylo osm vítězství (rekord) a tři třetí místa.

Vítězství v Le Mans za volantem vozu Audi si dosud připsalo celkem jedenáct jezdců: Seiji Ara (1 vítězství s Audi), Timo Bernhard (1), Frank Biela (5), Dindo Capello (1), Romain Dumas (1), Tom Kristensen (6), JJ Lehto (1), Allan McNish (1), Emanuele Pirro (5), Mike Rockenfeller (1) a Marco Werner (3).

Timo Bernhard je dosud jediným závodním jezdcem, který zvítězil ve 24h závodech v Le Mans, Daytoně a na Nürburgringu a teprve sedmým jezdcem v historii, který je zapsán v listině vítězů závodů v Le Mans, Daytoně a Sebringu.

Mike Rockenfeller je prvním jezdcem od roku 1988 (Jan Lammers), který v témže roce zvítězil v závodech 24 h Daytony a Le Mans.

Celkově to bylo 27. vítězství v Le Mans pro německou značku a 51. pro otevřený vůz.

Teprve potřetí v historii závodu zvítězil vůz poháněný motorem V10.

Po jezdcích Frank Biela (1999), Marco Werner (2002) a Christijan Albers (2009) je Oliver Jarvis čtvrtým jezdcem Audi, který byl vyznamenán titulem „Rookie of the year“ za nejrychlejší čas v kvalifikaci mezi všemi nováčky závodu v Le Mans.

Michelin, dodavatel pneumatik pro Audi, oslavil v Le Mans 19. vítězství celkem a 13. vítězství v řadě od roku 1998.

Podruhé v řadě (celkově teprve popáté od roku 1923) zvítězil v Le Mans vůz se startovním číslem „9“.



Společnost AUDI AG prodala v roce 2009 přibližně 950 000 vozů. Obrat za rok 2008 činil 29,8 miliardy EUR a provozní zisk 1,6 miliardy EUR. Audi vyrábí automobily v německém Ingolstadtu a Neckarsulmu, maďarském Györu, Changchunu (Čína) a Bruselu (Belgie). Na konci roku 2007 odstartovala CKD produkce Audi A6 v indickém Aurangabadu, Audi A4 pak na počátku září 2008. Výroba nového Audi A1 byla spuštěna v bruselském závodě od května 2010. Společnost AUDI AG je aktivní na více než 100 světových trzích. Plně vlastní pobočky např. AUDI HUNGARIA MOTOR Kft., Automobili Lamborghini Holding S.p.A. v Sant´Agata Bolognese (Itálie) a quattro GmbH v Neckarsulmu. V současnosti Audi celosvětově zaměstnává kolem 58 000 lidí, z toho 45 500 v Německu. V letech 2010–2012 Audi Group plánuje investovat zhruba 5,5 miliard EUR zejména do nových produktů, aby podpořila pozici technologického lídra, která je ztělesněná ve sloganu „Náskok díky technice“. Do roku 2015 Audi plánuje výrazně rozšířit své portfolio na 42 modelů.

Značka Audi již dlouho plní svoji sociální odpovědnost na mnoha úrovních - s cílem učinit budoucí život hodnotný pro přicházející generace. Základem pro trvalý úspěch značky Audi je proto ochrana životního prostředí, uchování zdrojů, mezinárodní konkurenceschopnost a dopředu hledící personální politika. Jedním z příkladů odpovědnosti společnosti AUDI AG k environmentálním otázkám je nově založená Nadace životního prostředí Audi.

PR

 

Fotogalerie

24h Le Mans 2010 a trojnásobný triumf Audi R15 TDI, foto týmu

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu