Vyhledávání

Mladý našinec Zdeněk Gróman vyhrál v Itálii legendární závod !!!

V italské Parmě se již podevatenácté sešli špičkoví piloti, aby v jednom z nejvýznamnějších závodů v úvodu sezóny svou účastí uctili památku Andrea Marguttiho, který tragicky zahynul právě na tomto okruhu. O významu závodu svědčí účast jezdců ze 24 zemí celého světa, ale především velká jména motoristického sportu zapsaná mezi vítězi předchozích ročníků - v letech 1992 a 1994 se na nejvyšší stupínek postavil Giancarlo Fisichella a v roce 1999 Robert Kubica.

Mezi těmito „velikány“ bude od roku 2008 zapsáno i jméno českého jezdce Zdeňka Grómana! Ten převzal v Parmě velmi ceněný pohár od maminky Andrea Marguttiho, která tradičně předává ceny pro nejúspěšnější piloty memoriálu Andrea Marguttiho.

Cesta do finále, kde Zdeněk Gróman nakonec svedl úspěšnou bitvu o primát s Italem Giacomo Patronem a Angličanem Tomem Gricem, nebyla v konkurenci 88 jezdců vůbec snadná. Zdeněk byl v trénincích na suchu jedním z nejrychlejších, obavy však do týmu zanesl déšť, který dorazil do Parmy ve čtvrtek v noci. Závod již od měřených tréninků sliboval skutečnou pneumatikovou loterii, která se skutečně na okruhu v Parmě odehrála.

Ve třídě KF2 se i nepřízeň počasí se v kvalifikaci Zdeňku Grómanovi dařilo, neboť obsadil 8.pozici. Jeho starší sestra Tereza dosáhla 58.času a o českou skupinu ve třídě KF2 doplnil na 68.pozici Michal Fousek. Měřený trénink byl kvůli změně počasí skutečnou loterií…

Na pátečním programu byla ještě úvodní kvalifikační jízda, do které startoval Zdeněk ze 3.startovní pozice. Úvodních deset kol bojoval ve čtveřici pilotů, kteří se rychle vzdalovali ostatním pilotům. Nakonec byl rád po kolizi v poslední zatáčce rád za čtvrtou příčku. Michal s Terezou si moc nepolepšili. Michal dojel 16. a Tereza 18. v úvodních rozjížďkách.

Druhá rozjížďka dopadla pro Terezu o poznání lépe - dojela 14. Tato jízda se odehrávala stále ještě na mokré trati. Naopak před jízdou Zdeňka a Michala začala trať rychle usychat. Volba pneumatik byla hodně složitá a oba Češi zvolili odlišnou strategii, Zdeněk Gróman zariskoval a vybral si suché pneumatiky, naopak Michal Fousek nasadil přece jenom jistější mokrou variantu. Během jízdy se ukazovala jako velmi správná riskantní varianta se suchými pneumatikami, Zdeňkovi však přes odvážný tah štěstí nepřálo. Jeden ze soupeřů jej vystřelil z trati a později mu navíc pravděpodobně v důsledku předchozí kolize upadl filtr, který má vliv na výkon motoru. Přesto dokázal dokončit rozjížďku na devátém místě. Michal se po slibném začátku na osychající trati postupně propadl na patnáctou příčku.

Do semifinále, které se jelo až v neděli a již na kompletně suché trati, postoupila celá naše trojice. Přes velkou snahu v semifinále unikla účast ve vytouženém finále Michalovi i Tereze a nakonec tak jediným českým zástupcem ve finále třídy KF2 byl Zdeněk Gróman. Michalovi scházely k finálovému startu pouhé dvě pozice v cíli semifinále. Naděje Terezy skončily hned v úvodní zatáčce, kde se odehrála hromadná kolize. Let Terezy nad dalšími piloty skončil ohnutou zadní osou a tedy bez jakékoliv šance na finálovou účast…

Naopak Zdeněk poprvé odkryl své karty a ukázal především svou silnou stránku, která se na této trati skrývala v precizní jízdě na suchém povrchu! Po startu z osmé pozice nedal nikomu ze soupeřů nejmenší šanci a po několika výtečných předjížděcích manévrech se dostal na čelo semifinálové jízdy, kterou dovedl vítězně až na cílovou rovinku. Druhý Ital Patrono zaostal za Zdeňkem polovinu cílové rovinky. Tento výsledek a především předvedený výkon byl velmi optimistický před samotnou finálovou jízdou…

Do finále třídy KF2 startoval Zdeněk Gróman z nejlepší startovní pozice a té také při samotném startu bezezbytku využil, ujal se startovního pole hned od úvodního kola. Jenže ještě na konci prvního okruhu jej předjel Tom Grice (GB). Zdeněk četl stopu britského jezdce a zvolil strategii neútočit v úvodu finále zpět na vedoucí pozici, ale klidnou jízdou se snažit odtrhnout čelo závodu od pronásledovatelů na dalších pozicích. Během dalších kol však na úspěšně zaútočil na vedoucí pozici a ujal se zpět vedení ve finále.

Do hry se o pár kol později zapojil i Jack Harvey. Ten však zariskoval až příliš, neboť nechal dlouho „chudou“ směs do motoru. A to se mu stalo osudným. Zadřel motor z nejlepší pozice a závod nedokončil. Na čelo se opět vrátil Zdeněk Gróman sledován Italem Patronem. Ti si několikrát mezi sebou vyměnili pozice, ale Zdeněk čtyři kola před koncem zaútočil z druhé pozice a už nedal domácímu Italovi šanci. Pětadvacetiletý Giacomo Patrono z Parmy byl nakonec rád, že uhlídal aspoň druhou pozici. Zdeněk projel pod šachovníci jako první a zapsal český karting mezi vítěze prestižního Memoriálu Andrea Marguttiho…

„Takové emoce jsem v životě ještě nezažil. Pocity po dojetí vítězného finále se nedají slovy popsat. Po dojezdu před váhu jsem brečel radostí. Čekal jsem na vítězství ve světové konkurenci strašně dlouho… Jsem rád, že se to konečně podařilo.

Všichni mi blahopřáli, tolik rukou jsem snad za celý svůj život nestiskl. Všichni členové týmu Hagemann racing byli nesmírně šťastní. Až později jsme si všichni uvědomili, jakého úspěchu jsme dosáhli. Vždyť privátní český tým porazil na domácí trati všechny italské tovární týmy!

Stále si nejsem schopen uvědomit, že mé jméno bude napsáno mezi vítězi Memoriálu Andrea Marguttiho mezi takovými piloty jako jsou Giancarlo Fisichella a Robert Kubica,“ řekl v cíli dojatý Zdeněk Gróman

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu