Vyhledávání

Na domácí půdu se vrací Ferrari i Pirelli, dodavatel pneumatik pro formuli 1

PIRELLI SE VRACÍ NA DOMÁCÍ PŮDU,
PNEUMATIKY Z FORMULE 1 POSKYTNE I PRO BĚŽNÉ SILNIČNÍ VOZY
Monza, 9. září 2011 – Dějiště Velké ceny Itálie, jež je na programu o tomto víkendu, bude bez debat
teritoriem tifosi. Tým Ferrari se bude ze všech sil snažit vyhovět jejich vysokým nárokům a pokusí se o
vítězství. Na domácí půdu se ale vrací i Pirelli, dodavatel pneumatik pro formuli 1.
V Monze, chrámu zasvěceném rychlosti, se více jak 80% okruhu jede na plný plyn. Není proto lepšího
místa pro představení nové pneumatiky Pirelli, jež je určena pro běžný silniční provoz, ale její vývoj je
přímo odvozen z technologií použitých ve formuli 1. Mezi hosty přihlížejícími prezentaci pneumatiky
PZero Stříbrná, která se konala poblíž základny Pirelli v Miláně, byli i pilot McLarenu Jenson Button a
šéf týmu Ferrari Stefano Domenicali.
„Myslím, že pneumatiky jsou pro výkonnost vozu klíčové,“ řekl Button. „Osobně si myslím, že Pirelli
odvedlo skvělou práci, představilo mnoho různých druhů pneumatik fungujících v rozličných
podmínkách. Spolupráce s Pirelli je fantastická a náš vzájemný vztah si velmi užívám. Závodění je
letos bez debat zábavnější. Ne ke všem předjížděcím manévrům dochází jen díky systémům DRS a
KERS. Velkou úlohu hrají právě pneumatiky. Formule 1 je v současnosti skvělá. Za dobu, co v ní
působím, nikdy nebyla tak nabitá konkurencí.“
Okruh v Monze měří 5 739 kilometru a očekává se, že v kvalifikaci bude ještě rychlejší než obvykle.
DRS zóna totiž pokrývá 74% okruhu. Čím vyšší je rychlost, tím větším silám musí pneumatiky
odolávat. Pojďme se podívat blíže, co se při průjezdu jedním kolem na Monze s pneumatikami děje.
Trať:
Jezdci v první šikaně, nazvané Variante del Rettifilio, tvrdě šlapou na brzdy. Vůz tak za tři sekundy
zpomalí o 250 km/h. Jezdci na hrbolatém asfaltu, na kterém je při brzdění těžké udržet ideální stopu,
jedou rychlostí přes 300 km/h. Vzniklá energie pomáhá maximalizovat přilnavost, avšak generuje
teploty rovnající se až 150° C.
Jedna z klíčových zatáček, kde se dá i dobře předjíždět, je Roggia. Při jízdě ideální stopou vůz
využívá velkou část obrubníku, což konstrukci pneumatik silně zatěžuje. Zvenčí to možná nevypadá
tak dramaticky, ale je pravdou, že jezdci i vozy přejezd přes obrubníky velmi dobře cítí. Vnitřní
struktura pneumatik je obzvláště namáhána, neboť snižuje riziko smyku a umožňuje maximální
preciznost při řízení.
Dalším známým úsekem trati je Variante Ascari. Jedná se o sérii zatáček projížděnou velmi vysokou
rychlostí. Při nájezdu do zatáčky určuje pneumatika způsob, jakým do ní vůz zatáčí a také, jak velká
přilnavost je při jejím průjezdu generována. Při výjezdu z této sekvence pneumatiky (a obzvláště ty
měkké) poskytují tu nejlepší trakci, aby bylo možné plně využít systém KERS a sílu motoru.
Parabolica je dlouhá pravotočivá zatáčka projížděná na třetí rychlostní stupeň. Auto má tendenci
klouzat k vnějšímu oblouku zatáčky. Aerodynamický grip je nízký, a tak musí piloti opatrně pracovat
s plynem a volantem, aby drželi ideální stopu. Následně se jede opět naplno a zpět na cílovou
rovinku, kde se na sedmý rychlostní stupeň jede rychlostí až 330 km/h.
Pneumatika Pirelli PZero Stříbrná:
Pneumatiky PZero Stříbrná budou v limitované edici k dispozici od jara 2012. Ctí tradici firmy, jež
využívá informací získaných z působení v motorsportu, aby pak pomohla řidičům na běžných silnicích.
Mezi pneumatikami pro formuli 1 je PZero Stříbrná tvrdou směsí, která kombinuje výdrž s výkonností.
To jsou vlastnosti, kterými disponuje i PZero Stříbrná určená pro sportovní vozy na silnici. PZero
Stříbrná doplní současnou paletu pneumatik PZero a upevní pozici Pirelli jako světovou špičku
v oblasti ultravýkonných pneumatik.
PZero Stříbrná se vyvíjí stejným způsobem jako pneumatiky určené pro formuli 1. S použitím špičkové
matematické simulace se konstrukce pneumatik dokončuje v širokém spektru podmínek na silnici.
Nová pneumatika sdílí s pneumatikami určenými pro formuli 1 také výrobní technologii. PZero Stříbrná
bude vyráběna pomocí nejnovější MIRS (Modulární Integrovaný Robotizovaný Systém) technologie
v továrně Pirelli Settimo Torinese. Jedná se o centrum, kde se vyvíjí také všechny pneumatiky pro
formuli 1, předtím, než dojde k samotné výrobě v Izmitu v Turecku.
Pirelli v Miláně:
Pirelli sídlí v severoitalském městě Milán, které se nachází zhruba půl hodiny jízdy od Monzy.
Giovanni Battista společnost založil roku 1872, ale do svého současného sídla, tedy milánské čtvrti
Bicocca, přesídlila roku 1907.
Firma se usídlila v budovách nacházejících se uvnitř „Citadely Pirelli“ podél Viale Sarca. Ta má tvar
starobylé pevnosti a je k vidění dodnes. Koncem třicátých let společnost dosáhla svého vrcholu ve
velikosti a v roce 1950 zaměstnávala více než 12 tisíc lidí. Byla to samostatná vesnice, která měla
dokonce vlastní železnici, která produkty přepravovala mezi jednotlivými halami.
Nové výrobní metody znamenaly, že byla potřeba chladící věž. V roce 1957 totiž Pirelli vystavělo
vlastní elektrárnu. Vztyčena tak byla obří chladící věž, která se stala symbolem Pirelli v Miláně. To již
v té době zásobovalo pneumatikami Itálii i zahraničí.
Požár v roce 1962 zlikvidoval podstatnou část továrny. V průběhu sedmdesátých a osmdesátých let
továrna chátrala, a tak bylo jasné, že musí dojít k drastickým změnám.
26. dubna 1985 začaly práce na „Projektu Bicocca“. Staré budovy byly strženy a na jejich místě bylo
vystavěno nové vývojové centrum a sídlo Pirelli. Na projektu pracovalo 20 architektů ze zemí jako
Japonsko a USA. Pirelli tak opět získalo high-tech sídlo. Program formule 1 se zrodil na konci
minulého roku.
Zničeny však nebyly všechny staré budovy: ikonická, 46 metrů vysoká chladící věž dnes obsahuje
kanceláře a místnosti pro mítinky.

Pirelli Tyre Press Office

www.pirelli.com

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu