Vyhledávání

Na osmý závod sezony se formule 1 vrací do Evropy a to na městský okruh ve Valencii

VELKÁ CENA EVROPY Z POHLEDU PNEUMATIK

Valencie, 23. června 2011 – Na osmý závod letošní sezony se formule 1 vrací do Evropy, a to na městský okruh ve Valencii. Pro Pirelli to znamená další debut. Poprvé se naostro představí nová střední směs pneumatik, která byla týmy testována ve volných trénincích v Kanadě. Tyto pneumatiky, které budou ve Valencii představovat primární směs, jsou rozlišeny bílým značením, a jsou známy jako PZero Bílá. Na městském okruhu ve Španělsku projdou jednou z nejtěžších zkoušek v tomto roce, místní trať totiž zahrnuje více zatáček než jakákoliv jiná v kalendáři. Pojďme se podívat na ty nejdůležitější…

TRAŤ

Tento 5 419 metrů dlouhý okruh čítá 25 zatáček a čtyři rovinky, kde vozy dosahují rychlosti téměř 300 km/h.

Zatáčka číslo dvě se projíždí relativně pomalu a se sníženým aerodynamickým přítlakem. O mechanickou přilnavost se starají hlavně pneumatiky, které vytváří adhezi při zatáčení a zrychlování. Nová střední směs poskytuje zvýšenou přilnavost a odolnost, což je zde klíčové, jelikož zabraňuje nedotáčivosti vozu. Měkčí směs je více zaměřena na přilnavost a výkonnost.

Devátá zatáčka je klíčovým bodem okruhu. Nestálý povrch trati v nájezdu na most znamená, že přilnavost je zde zásadní. Stejný problém nastává na konci mostu a je ještě umocněn následující úzkou zatáčkou na pravou ruku. Na rovince se pak využije všechna síla motoru a jede se na sedmý rychlostní stupeň. Systém KERS dopomáhá dosáhnout maximální rychlosti. Pneumatiky musí při jízdě na plný plyn poskytnout maximální trakci.

Sedmnáctá zatáčka je ostrá a dokáže pneumatiky po výjezdu z boxů rychle zahřát. Při použití měkkých pneumatik může pilot nejnáročnější sekcí okruhu projet s maximální možnou přilnavostí a perfektně kontrolovat reakce vozu. Tato sekvence zatáček se projíždí na sedmý stupeň, čili je důležité držet si ideální stopu a perfektní trajektorii a zároveň jet tak jemně, jak jen to je možné, aby se zabránilo zbytečnému opotřebení pneumatik. Po tvrdém brzdění se jezdec dostává do poslední zatáčky před cílovou rovinkou, kde se opět plyn sešlápne k podlaze…

ZPUCHÝŘNATĚNÍ

Jedním z hlavních problémů, se kterým se jezdec může v souvislosti s pneumatikami setkat, je fenomén zvaný „zpuchýřnatění“. Všechny pneumatiky PZero jsou chemicky ošetřeny, aby se riziko jeho vzniku minimalizovalo. Ono riziko je způsobeno zejména přehřátím.

Existuje několik způsobů, jak se pneumatika může přehřát. Největší vliv mívá přílišné klouzání a vytváření nadbytečně velké frikce. To může být způsobeno nedostatkem přítlaku, problémy s nastavením vozu nebo příliš agresivním jezdeckým stylem.

Puchýře se začínají tvořit na vnitřním okraji pneumatiky, který je vystavován největšímu napětí a nejvyšším teplotám. Když se guma blízko kostry pneumatiky přehřeje, vytvoří se malé vzduchové kapsy, které postupně směs v různých částech pneumatiky stahují.

Pokud nedojde k nápravě, začne se guma z povrchu pneumatiky samovolně uvolňovat, a to v různých velikostech v závislosti na míře zahřátí a mechanické zátěži, jimž je pneumatika vystavena. Na běhounu pneumatiky se tak vytváří dobře viditelné a poměrně velké puchýře, které často mohou zasahovat až na kostru. Vzhledem velmi připomínají puchýře na lidském těle, odtud je také jejich jméno.

Aby se tvorbě puchýřů zamezilo, musí se jezdci soustředit na co nejčistší a nejjemnější styl jízdy bez nepotřebných smyků a přílišného zahřívání pneumatik. Týmy také musí zajistit, aby měl vůz dostatečný přítlak, který by mu poskytl dostatek aerodynamické přilnavosti při průjezdu zatáčkami.

Když jeden vůz jede těsně za jiným, vzniklý vzduchový vak okrade vůz v závěsu o přítlak a způsobí, že klouže ještě více. To je další faktor, který může vést k přehřívání a tvorbě puchýřů.

Svůj efekt má také stav trati. Když je asfalt „zelený“ a na povrchu je jen malé množství gumy, generuje se menší přilnavost a auta více kloužou. V průběhu víkendu se ale na trať dostává více gumy.

Tato čistá, pogumovaná stopa vytváří při kontaktu s pneumatikou výjimečnou přilnavost, snižuje její opotřebování a riziko puchýřů. Tvorba puchýřů je ovšem poměrně vzácným jevem, což podtrhuje konzistenci a stabilitu nových pneumatik PZero.

 

Pirelli Tyre Press Office

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu