Vyhledávání

Po nočním Singapuru je na řadě klasika formule 1, Suzuka

Po nočním Singapuru je na řadě klasika formule 1, Suzuka
VELKÁ CENA JAPONSKA 2011
 
V ZEMI VYCHÁZEJÍCÍHO SLUNCE SE PIRELLI PŘIPRAVUJE NA HISTORICKÝ ZÁVOD
 
 
Jaký je příběh?
 
Milán, 3. října 2011 Po nočním Singapuru je na řadě závod, který se řadí mezi klasiky formule 1. Společně se Spa patří Suzuka k nejoblíbenějším okruhům mezi závodníky. Řadí se také k technicky nejobtížnějším, skládá se ze širokého spektra technicky náročných zatáček, mezi něž patří velice známá zatáčka Lžíce a 130R. Suzuka leží západním směrem od Tokia. Slavnostně otevřena byla jako testovací trať Hondy v roce 1962. Od té doby prošla mnoha úpravami.
 
Pirelli do Japonska přiveze střední směs PZero Bílá a měkkou směs PZero Žlutá. Stejná kombinace se představila také ve Spa a v Monze, tedy na okruzích, kde se taktéž setkáme s rychlými zatáčkami.                   
Široké rozpětí různých rychlostí a zatáček na Suzuce znamená, že klíčové bude, aby pneumatika byla dostatečně všestranná. Měkká a střední směs poskytují dobrý kompromis mezi přilnavostí a výdrží. Mohou se také postarat o zajímavé závodní strategie.
 
Charakter okruhu Suzuka a zejména jeho dlouhé a rychlé zatáčky jako například 130R kladou na konstrukci pneumatik vysoké nároky. Musí odolat silám rovnajícím se i více než 800 kilogramům. Jelikož se závody na Suzuce konají ke konci sezony, hraje Velká cena Japonska obvykle důležitou roli v rozhodování o titulu mistra světa. Letošek není výjimkou. Sebastian Vettel z Red Bullu potřebuje jediný bod, aby získal druhý mistrovský titul v řadě. Německý jezdec zde vyhrál poslední dva závody. Mimo něj tu v minulosti na nejvyšší stupínek vystoupali pouze Fernando Alonso, Michael Schumacher a Rubens Barrichello.
 
Pro Velkou cenu Japonska je typické sychravé počasí. Je tedy možné, že po sérii suchých závodů ke slovu přijdou přechodné pneumatiky PZero Modrá či mokré PZero Oranžová. V obou posledních ročnících musel v Japonsku na trať vyjet safety car. Ten mívá na strategii kolem pneumatik velký vliv.
 
Ředitel oddělení Pirelli motorsport Paul Hembery: „Japonsko má za sebou tragický rok. Jsme proto rádi, že mu můžeme ukázat naši podporu a rádi se vydáváme na Velkou cenu Japonska, jež se koná na okruhu, který všichni jezdci milují. Suzuka je okruh, kde musí být vše vyladěno do dokonalosti, chcete-li optimální přilnavost, trakci, brzdění a zatáčení. Na pneumatiky působí velká energie a příčné zatížení. Bude proto důležité, aby si jezdci dávali pozor na opotřebení obutí svého vozu. Vysoké rychlosti a nastavení na vysoký přítlak tlačí pneumatiky k asfaltu více než obvykle. Pravděpodobně o víkendu oslavíme prvního mistra světa na pneumatikách PZero. Bude se tedy jednat o závod, který se zapíše do naší historie. Kombinace měkké a střední směsi se v minulosti postarala o několik těsných finišů. Mezi oběma směsmi navíc není velký rozdíl v rychlosti opotřebování. Máme po ruce všechny ingredience pro nezapomenutelný závod.“
 
Muž za volantem Sebastien Buemi (Toro Rosso): „Závodění na Suzuce je zábavné a vzrušující. Je tu plno zatáček, které jsou pro vás i váš vůz velkou výzvou. Esíčka po startu, 130R a další části okruhu činí toto místo unikátním. Nezapomeňme ani na unikátní půdorys trati, která má tvar osmičky. Letos už jsme se nesčetněkrát přesvědčili, že Pirelli přidává na atraktivitě. Zdejší závod by neměl být výjimkou. Pojedeme na měkké a střední směsi. Trať je vůči pneumatikám poměrně tvrdá, asfalt je zde vcelku drsný. Esíčka v prvním sektoru vyžadují, aby vůz rapidně v těsném sledu za sebou změnil směr. Dlouhé zatáčky jako Lžíce také dávají pneumatikám zabrat. Jako obvykle bude důležité správně využít obou směsí, jinak se úspěchu nedočkáme. Atmosféra tu je nezapomenutelná. Fanoušci jsou zde nejmilejší na světě. Jsou schopní sedět na tribunách dlouho do noci, aby viděli, co se děje v boxové uličce. Japonsko má za sebou několik tragédií, vypořádalo se se zemětřesením a nukleární havárií elektrárny Fukušima. Myslím si, že je důležité, že se sem formule 1 vrací.“
 
Technické poznámky:
 
·         Suzuka si žádá vůz s dobrou ovladatelností a vyvážením. Jen tak můžete minimalizovat opotřebení zadních pneumatik v esíčkách a dlouhých zatáčkách. Absence dlouhých rovinek znamená, že vozy jezdí s relativně vysokou úrovní přítlaku. Jako obvykle se ale týmy budou snažit nalézt kompromis mezi aerodynamickou a mechanickou přilnavostí.
 
·         Jedno z nejvhodnějších míst k předjíždění je šikana těsně před cílovou rovinkou. Celkově se na trati předjíždí relativně obtížně, což znamená, že kvalifikační výsledky jsou tu důležitější než na jiných tratích. Suzuka se do kalendáře formule 1 vrátila v roce 2009 a vítěz zde pokaždé startoval z pole position.
 
·         Trať nedávno dostala nový povrch. Ten je teď celistvější než v minulosti. Půdorys ve tvaru osmičky je unikátní. Znamená to, že pravá i levá strana vozu bude zatěžována stejně.
 
Dosavadní výběr směsí po závodní víkendy:
 
 
PZero Červená
PZero Žlutá
PZero Bílá
PZero Stříbrná
Austrálie
 
Měkká
 
Tvrdá
Malajsie
 
Měkká
 
Tvrdá
Čína
 
Měkká
 
Tvrdá
Turecko
 
Měkká
 
Tvrdá
Španělsko
 
Měkká
 
Tvrdá
Monako
Superměkká
Měkká
 
 
Kanada
Superměkká
Měkká
 
 
Evropa
 
Měkká
Střední
 
Británie
 
Měkká
 
Tvrdá
Německo
 
Měkká
Střední
 
Maďarsko
Superměkká
Měkká
 
 
Belgie
 
Měkká
Střední
 
Itálie
 
Měkká
Střední
 
Singapur
Superměkká
Měkká
 
 
Japonsko
 
Měkká
Střední
 
 
Pirelli v Japonsku:
 
·         Pirelli v Japonsku v minulosti slavilo mnoho úspěchů. Vítězilo ve vytrvalostních závodech i v motocyklové osmihodinovce na Suzuce. Pirelli také čtyřikrát slavilo vítězství v Rally Japonsko, když spolupracovalo s japonskou automobilkou Subaru.
 
·         Pirelli Japan loni vyhrálo prestižní cenu Autobacs, bylo vyhlášeno za nejlepšího dodavatele pneumatik. Autobacs je osvědčeným dealerem automobilových součástech a doplňků. Založen byl roku 1947. Pirelli Japan cenu získalo díky úspěchům v prodeji. Bestsellerem se stala pneumatika P4.
 
·         Podíl Pirelli na japonském trhu se každoročně navyšuje. Jedním z posledních produktů na trhu je zimní pneumatika ICE Control. Ta je navržena speciálně pro drsné zimní podmínky, které vládnou v severním Japonsku. Pirelli také v Japonsku zastává silnou pozici na poli prémiových pneumatik. Ty momentálně zaujímají 12 % světového trhu s pneumatikami.
 

 

 

PR

 

Fotogalerie

Formule 1 v Singapuru 2011 - noční závod

foto Pirelli

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu