Vyhledávání

Rozhovor s Richardem Gondou o jeho seznamování se Světovou sérií Renault

Rozhovor s Richardem Gondou o jeho seznamování se Světovou sérií Renault
Seznamovací sezonu mám za sebou, teď myslím na body
Rozhovor s Richardem Gondou, jediným slovenským účastníkem Světové série Renault
Poznal, jak náročný je přechod z okruhového Carpathian Cupu do elitní Světové série Renault. Pravidelné stupně vítězů dobrovolně vyměnil za boj o body na nejslavnějších evropských okruzích v konkurenci budoucích hvězd světového motorsportu. Zvolil jedinou cestu, která jej může posunout výše. "Jsem velmi rád, že se mi podařilo dokončit sezonu. Byly závody, s nimiž jsem spokojený, ale byly i takové, ve kterých se mi moc nedařilo. Každopádně jsem si z každé akce odnesl mnoho cenných zkušeností. Seznamovací sezonu mám za sebou, teď myslím na body," neskrývá ambice stále teprve 17letý RICHARD GONDA z Banské Bystrice, jediný Slovák v prestižní Světové sérii Renault.
Jak výrazně se realita lišila od očekávání?
Náš plán byl hlavně hodně jezdit a poznávat tratě, na kterých se závodí ve WSR. Nemůžu říct, že nám nešlo o výsledky, přece jen jsou to závody. Ale do sezony jsme nevstupovali s cílem získat titul. Přesto se mi podařilo vybojovat několik pěkných umístění v první dvacítce a v Severoevropském poháru jsem dokonce bojoval o první desítku.
V 17 letech jste patřil mezi nejmladší účastníky šampionátu, na mnoha okruzích jste startoval poprvé v životě a musel jste se s nimi seznámit až těsně před závodem. Byla nezkušenost vaše hlavní nevýhoda oproti soupeřům?
Určitě bylo pro mě obrovské minus, že jsem tratě, na kterých se závodilo, neznal. Většinu času na víkendových závodech jsem se s okruhem víceméně pouze seznamoval. Ke konkrétním detailům ježdění jsem se mnohokrát dostal až v posledních jízdách.
Dvoulitrovou formuli Renault jste si vyzkoušel v sezoně 2010 v Carpathian Cupu. Jako výrazně - kromě designu - se tehdejší monopost lišil od stroje, ve kterém jste absolvoval poslední závod WSR 2011?

Nový model formule je odlišný hlavně v převodovce, která je sedmistupňová a řadí se pádly pod volantem. Je o deset koní silnější a v něčem se změnil i podvozek. Dá se říci, že nový model je rychlejší mezi zatáčkami a ten starší v zatáčkách. Na nastavení se pracuje mezi každým závodem, protože některé tratě jsou rychlé s dlouhými rovinami a jiné zase pomalé a klikaté s podstatně odlišným nastavením.

Reprezentujete renomovaný český tým Křenek Motorsport. Jaké důležité je pro mladého jezdce kvalitní zázemí a komplexní servis? Lze bez něj vůbec absolvovat tak náročný šampionát, jako je WSR?
Bez vysoce profesionálního týmu nelze mezi takovou konkurencí dosáhnout kvalitní výsledek. Proto je důležité mít za sebou zkušené lidi a inženýry. V týmu Křenek Motorsport jsem poznával práci s inženýrem a mnoho jsem se naučil. Každý tým má svá vlastní nastavení, která se většinou projeví na výsledcích.
Právě spolupráce s týmovým inženýrem hraje na této úrovni obrovskou roli. Jak se vám pracovalo s Wolfgangem Zechem?
Je důležité, aby jezdec kvalitně komunikoval s týmovým inženýrem. Já si s Wolfgangem velmi dobře rozumím. Proto si dokážu hodně vzít z jeho zkušeností a využít to na trati. Jsem mladý, musím se ještě hodně učit.
Je nastavení formule výrazně jiné pro každý okruh, nebo se provádějí spíše drobnější korektury? Která trať z těch, na kterých jste v loňském roce startoval, byla z pohledu nastavení auta nejnáročnější?
Nejhorší situace je, když je mezi závodem málo času a okruhy jsou zcela odlišné. Tehdy musí tým pořádně zabrat a dokázat formuli přizpůsobit daným podmínkám. Například Hungaroring je velmi pomalý a klikatý, je tam třeba mít formuli rychlou v zatáčkách. A naopak v SPA-Francorchamps musíte využít rychlost na dlouhých rovinách.
Každý závodník má své oblíbené a neoblíbené okruhy. Jaké je pořadí ve vašem žebříčku?
Mám několik oblíbených tratí - Spa, Silverstone či španělský Aragon. Každá má něco do sebe, v některých opravdu rychlých zatáčkách je adrenalin nepopsatelný. A v technických zákrutách je zase na prvním místě soustředěnost a přesnost.
Vysoká koncentrace vyrovnaných jezdců na okruhu přináší řadu krizových okamžiků. Kdy vám v sezoně bylo v kokpitu nejvíce horko? Bylo to v deštivých závodech, kde vinou počasí hrozily kolize v každé zatáčce?
Na závodech v dešti musíte dávat větší pozor. Malá chyba nestojí pouze ztrátu pozice, ale i riziko vyletění z trati a nebezpečné nehody. Nejvíce horko mi nebylo v dešti, ale na závodech ve Spa, kde se velmi blízko mě stala velká kolize. Viděl jsem letět vzduchem jednu formuli ... Naštěstí mě minula a vše skončilo relativně fajn.
Jaké jsou ve WSR vztahy mezi soupeři? Může mezi piloty a jejich týmy vzniknout něco jako kamarádský vztah, nebo jde na trati o tolik, že na přátelství nezbývá místo?
Mezi jezdci v týmu i mezi stájemi panuje obvykle dobrá nálada a kamarádské vztahy. Je důležité být během závodu dobře naladěn a nemít s nikým spory.
Rok 2011 je za vámi a v myšlenkách už určitě směřujete k nové sezoně. Na čem budete muset během zimní přestávky nejvíce zapracovat?
Mojí nejvyšší ambicí je momentálně hodně testovat, co nejvíce sedět ve formuli a fyzicky se co nejlépe připravit. Motorsport není jako například fotbal, kde se dá v průběhu celého roku trénovat totéž a stále stejně. Vyžaduje zvláštní procesy a podmínky.
Pokud proběhne příprava podle plánu, budete mít v nové sezoně ambice na bodované umístění?

Určitě mám cíl získat body - a to co nejvíce. Bude hodně záviset i na konkurenci. Letos už jsem o něco zkušenější, pokusím se to maximálně využít. Přes zimu mi projde všechno hlavou, budu se moci více soustředit na teoretickou přípravu a práci s daty.

Plánujete pravidelné starty i v jiných soutěžích než WSR?
To je zatím sporné. Nejraději bych byl, kdybych mohl jezdit spolu s Evropským pohárem WSR i Severoevropský pohár. Chci využít každou příležitost závodit. Vše ale závisí na financích.
Důkazem vašeho talentu je listopadová účast ve výběrové soutěži pro prestižní FIA Academy - Young Driver Excellence 2012 ...
Dostal jsem se jako jediný Slovák do výběru 30 mladých jezdců z 26 zemí celého světa. Byla to pro mě v rakouském Melku neocenitelná zkušenost. Celý týden byl nabitý psychicky i fyzicky náročnými aktivitami a disciplínami pod vedením bývalého pilota F1 a dvojnásobného vítěze Le Mans Alexe Wurze. Spolu s Rakušanem vedl testy Brit Robert Reid, mistr světa v rally jako spolujezdec Richarda Burnse. Samozřejmě lituji, že mě nakonec nevybrali mezi 18 vyvolených pro FIA Academy 2012 - štěstí měli starší a zkušenější závodníci. Přesto jsem si odvezl spoustu nových zkušeností a zážitků, navázal jsem řadu přátelství. Už účast mezi třicítkou světových talentů pro mě byla pocta.
Jak se Vám daří skloubit závodní kariéru se školou?
Škola je velmi důležitá. Je třeba, aby mozek stále pracoval a získával nové znalosti, které mi přijdou vhod i při ježdění. Někdy je složité přijet ze závodů a dostat se zpět do školního tempa. Ale musím to zvládnout.
Co život mimo závody? Máte čas věnovat se činnostem, které jsou typické pro vaše vrstevníky? Jak často se vám během sezony podaří vyjet na kole, zahrát si tenis, zajít si s přáteli na koncert?
Když mám volno, věnuji se svým hobby, hlavně s kamarády. Jsou to kluci s podobnými zálibami, takže je fajn pokecat a pochlubit se zážitky ze závodů...
 
 
Tomáš Svoboda
 

Fotogalerie

WSR 2011 s Richardem Gondou

foto týmu

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu