Vyhledávání

Sebastian Vettel na Suzuce potřebuje získat jediný bod, aby si zajistil svůj druhý titul

Sebastian Vettel na Suzuce potřebuje získat jediný bod, aby si zajistil svůj druhý titul
VELKÁ CENA JAPONSKA Z POHLEDU PNEUMATIK
 
JEDINÝ BOD STAČÍ VETTELOVI K PŘEPISOVÁNÍ HISTORIE
 
 
Suzuka, 6. října 2011 – Japonský okruh Suzuka byl dějištěm mnoha bojů o šampionát. Tradičně totiž hostí Velkou cenu Japonska v konečných fázích sezony. Sebastian Vettel zde letos potřebuje získat jediný bod, aby si zajistil svůj druhý titul mistra světa v řadě. Jelikož se jedná o trať, kde v posledních dvou letech dominoval, je jeho celkový triumf velmi pravděpodobný. Vstoupil by tak do velmi exkluzivního klubu pilotů, kterým se povedlo to samé – patří sem Alberto Ascari (1952–1953, oba tituly na pneumatikách Pirelli), Juan Manuel Fangio (1954–1955, první z nich na pneumatikách Pirelli), Jack Brabham (1959–1960), Alain Prost (1985–1986), Ayrton Senna (1990–1991), Michael Schumacher (1994–1995 a 2000–2004), Mika Häkkinen (1998–1999) a Fernando Alonso (2005–2006).
 
Nejprve ale musí Vettel dokončit náročný, 53 kol dlouhý závod. Na Suzuce bude používat měkkou směs Pirelli PZero Žlutá a střední směs PZero Bílá. To ovšem v případě, že bude sucho. Suzuka se nachází blízko pobřeží, což znamená, že je zde vysoké riziko sychravého počasí. To loni zavinilo, že se kvalifikace přesunula až na nedělní ráno. Z tohoto důvodu jsou připraveny také přechodné pneumatiky PZero Modrá a také směs PZero Oranžová, která je nejlépe použitelná za silného deště.
 
Nehledě na počasí Suzuka patří k nejzapeklitějším okruhům co se náročnosti na pneumatiky týče. Zde je několik důvodů, proč tomu tak je: 
 
Trať
 
Esíčka v prvním sektoru se skládají ze sekvence rychlých zatáček. Pneumatika je podrobována neustávající příčné akceleraci, která namáhá rameno pneumatiky a posouvá ji na samotný limit adheze. Pneumatika má za úkol umožnit dobrý nájezd do zatáčky, jezdeckou preciznost a laterální přilnavost. Zároveň se musí rychle adaptovat na poněkud jiný typ asfaltu. Ten je méně drsný, avšak neposkytuje tolik přilnavosti jako jiné části okruhu.
 
Zatáčka Spoon má konstantní poloměr. V rychlosti 180 km/h dosahuje boční přetížení hodnoty 2,5G, akcelerující vůz pak 1G. To si žádá velké nároky na směs a její strukturu. Pro tento okruh je to typické, je pozvolna plynoucí. Má nejmenší trakci v kalendáři. Jedinými dvěma místy, kde je trakce důležitá, je vlásenka (zatáčka číslo 11) a poslední šikana. Opotřebování brzd je jinak v Suzuce nízké.
 
130R je jednou z nejrychlejších zatáček. Piloti do ní vjíždí na sedmý stupeň rychlostí 310 km/h. Jedná se o dlouhou zatáčku, kde je dobrá přilnavost, což závodníkům umožňuje projet ji naplno. Pravá přední pneumatika přitom odolává síle rovnající se 800 kilogramů. Musí zároveň udržet vůz ve správné závodní stopě a přestát nezanedbatelné boční přetížení.
 
Poslední šikana, která je preferovaným místem pro předjíždění, byla v roce 1989 dějištěm známé kolize mezi Alainem Prostem a Ayrtonem Sennou. Skládá se ze dvou zatáček do pravého úhlu. Poté následuje startovní rovinka, kde jezdci opět mohou sešlápnout plyn k podlaze.
 
Myslet laterálně
 
Suzuka je díky unikátní kombinaci rychlých zatáček nejnáročnějším okruhem v kalendáři, co se boční (laterální) zátěže pneumatik týče. To je hlavní deviza Suzuky z pohledu pneumatik. Laterální zatížení je boční síla působící na pneumatiku. Tlačí ji na vnějšek zatáčky. Zároveň ale pneumatika musí za vzniku tření stále poskytovat přilnavost k povrchu trati. Laterální zátěž tudíž napíná strukturu pneumatiky a může zvyšovat opotřebování postranním posouváním běhounu při kontaktu s asfaltem.
 
Napínání a klouzání zvyšuje teplotu, zvláště pak v rameni pneumatiky. To je částí, která se pohybuje nejvíce. To pak může vést v důsledku lokalizovaného přehřátí k tvorbě puchýřů. Pokud tento problém není napraven, může se povrch pneumatiky potrhat a snížit tak její výkonnost. Proto je teplota pneumatik tak důležitým parametrem.
 
Na většině okruhů rovinky pneumatikám umožňují snížit teplotu. Vůz na nich totiž nezatáčí a nevznikají tak žádné boční síly. První polovina okruhu Suzuka se skládá z neustávající sekvence na sebe navazujících rychlých zatáček. Pneumatiky si zde nemohou odpočinout.
  
Proto je Suzuka na pneumatiky obzvláště náročná. Piloti se budou muset o svou alokaci pneumatik dobře starat a držet jejich teplotu pod kontrolou. Při největší zátěži na Suzuce mohou některé části pneumatik dosahovat 120° C.
 

***

 

PR

 

Fotogalerie

Formule 1 v Singapuru 2011 - pa a so

foto Pirelli

Další fotografie 1 2

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu