Sebastian Vettel na Suzuce potřebuje získat jediný bod, aby si zajistil svůj druhý titul
VELKÁ CENA JAPONSKA Z POHLEDU PNEUMATIK
JEDINÝ BOD STAČÍ VETTELOVI K PŘEPISOVÁNÍ HISTORIE
Suzuka, 6. října 2011 – Japonský okruh Suzuka byl dějištěm mnoha bojů o šampionát. Tradičně totiž hostí Velkou cenu Japonska v konečných fázích sezony. Sebastian Vettel zde letos potřebuje získat jediný bod, aby si zajistil svůj druhý titul mistra světa v řadě. Jelikož se jedná o trať, kde v posledních dvou letech dominoval, je jeho celkový triumf velmi pravděpodobný. Vstoupil by tak do velmi exkluzivního klubu pilotů, kterým se povedlo to samé – patří sem Alberto Ascari (1952–1953, oba tituly na pneumatikách Pirelli), Juan Manuel Fangio (1954–1955, první z nich na pneumatikách Pirelli), Jack Brabham (1959–1960), Alain Prost (1985–1986), Ayrton Senna (1990–1991), Michael Schumacher (1994–1995 a 2000–2004), Mika Häkkinen (1998–1999) a Fernando Alonso (2005–2006).
Nejprve ale musí Vettel dokončit náročný, 53 kol dlouhý závod. Na Suzuce bude používat měkkou směs Pirelli PZero Žlutá a střední směs PZero Bílá. To ovšem v případě, že bude sucho. Suzuka se nachází blízko pobřeží, což znamená, že je zde vysoké riziko sychravého počasí. To loni zavinilo, že se kvalifikace přesunula až na nedělní ráno. Z tohoto důvodu jsou připraveny také přechodné pneumatiky PZero Modrá a také směs PZero Oranžová, která je nejlépe použitelná za silného deště.
Nehledě na počasí Suzuka patří k nejzapeklitějším okruhům co se náročnosti na pneumatiky týče. Zde je několik důvodů, proč tomu tak je:
Trať
Esíčka v prvním sektoru se skládají ze sekvence rychlých zatáček. Pneumatika je podrobována neustávající příčné akceleraci, která namáhá rameno pneumatiky a posouvá ji na samotný limit adheze. Pneumatika má za úkol umožnit dobrý nájezd do zatáčky, jezdeckou preciznost a laterální přilnavost. Zároveň se musí rychle adaptovat na poněkud jiný typ asfaltu. Ten je méně drsný, avšak neposkytuje tolik přilnavosti jako jiné části okruhu.
Zatáčka Spoon má konstantní poloměr. V rychlosti 180 km/h dosahuje boční přetížení hodnoty 2,5G, akcelerující vůz pak 1G. To si žádá velké nároky na směs a její strukturu. Pro tento okruh je to typické, je pozvolna plynoucí. Má nejmenší trakci v kalendáři. Jedinými dvěma místy, kde je trakce důležitá, je vlásenka (zatáčka číslo 11) a poslední šikana. Opotřebování brzd je jinak v Suzuce nízké.
130R je jednou z nejrychlejších zatáček. Piloti do ní vjíždí na sedmý stupeň rychlostí 310 km/h. Jedná se o dlouhou zatáčku, kde je dobrá přilnavost, což závodníkům umožňuje projet ji naplno. Pravá přední pneumatika přitom odolává síle rovnající se 800 kilogramů. Musí zároveň udržet vůz ve správné závodní stopě a přestát nezanedbatelné boční přetížení.
Poslední šikana, která je preferovaným místem pro předjíždění, byla v roce 1989 dějištěm známé kolize mezi Alainem Prostem a Ayrtonem Sennou. Skládá se ze dvou zatáček do pravého úhlu. Poté následuje startovní rovinka, kde jezdci opět mohou sešlápnout plyn k podlaze.
Myslet laterálně
Suzuka je díky unikátní kombinaci rychlých zatáček nejnáročnějším okruhem v kalendáři, co se boční (laterální) zátěže pneumatik týče. To je hlavní deviza Suzuky z pohledu pneumatik. Laterální zatížení je boční síla působící na pneumatiku. Tlačí ji na vnějšek zatáčky. Zároveň ale pneumatika musí za vzniku tření stále poskytovat přilnavost k povrchu trati. Laterální zátěž tudíž napíná strukturu pneumatiky a může zvyšovat opotřebování postranním posouváním běhounu při kontaktu s asfaltem.
Napínání a klouzání zvyšuje teplotu, zvláště pak v rameni pneumatiky. To je částí, která se pohybuje nejvíce. To pak může vést v důsledku lokalizovaného přehřátí k tvorbě puchýřů. Pokud tento problém není napraven, může se povrch pneumatiky potrhat a snížit tak její výkonnost. Proto je teplota pneumatik tak důležitým parametrem.
Na většině okruhů rovinky pneumatikám umožňují snížit teplotu. Vůz na nich totiž nezatáčí a nevznikají tak žádné boční síly. První polovina okruhu Suzuka se skládá z neustávající sekvence na sebe navazujících rychlých zatáček. Pneumatiky si zde nemohou odpočinout.
Proto je Suzuka na pneumatiky obzvláště náročná. Piloti se budou muset o svou alokaci pneumatik dobře starat a držet jejich teplotu pod kontrolou. Při největší zátěži na Suzuce mohou některé části pneumatik dosahovat 120° C.
***
PR
Další fotografie 1 2