Sebastian Vettel přetavit své postavení na startu v další letošní vítězství ve VC F1
VETTEL S PIRELLI POKRAČOVALI V BELGII V DOMINANTNÍCH VÝKONECH
Spa-Francorchamps, 28. srpna 2011 – V dějem nabitém závodě na 44 kol, jehož průběhu dominovaly správně zvolené strategie ve využití pneumatik, dokázal pilot stáje Red Bull Racing Sebastian Vettel přetavit své postavení na čele startovního pole v další letošní vítězství ve Velké ceně. Jednalo se o celkově již sedmnácté vítězství jeho kariéry ve formuli 1. Vítězstvím v Belgii přesáhlo Vettelovo současné bodové skóre celkový počet bodů, který získal ve své loňské vítězné sezoně.
Poté, co déšť zkrápěl trať jak během volných tréninků, tak i kvalifikace, bylo dnes poprvé za celý závodní víkend počasí stabilní a suché. Vettel ve svém vítězném závodě použil strategii tří zastávek v boxech. Odstartoval na měkkých žlutě značených pneumatikách P Zero a závod dokončil na bíle značených středně tvrdých P Zero.
Jeho stájový kolega Mark Webber zastavil na své cestě k druhému místu v boxech dvakrát a dokázal skvěle využít vlastností středně tvrdých P Zero. Na druhou pozici se dostal devět kol před cílem závodu.
S výjimkou Jensona Buttona na McLarenu a Michaela Schumachera na Mercedesu odstartovali všichni jezdci do závodu na žlutě značený měkkých pneumatikách P Zero. Jak Button, tak Schumacher startovali do závodu z horších pozic, než před kvalifikací doufali, a rozhodli se proto použít pro závod jinou strategii než zbytek startovního pole. Do závodu startovali na středně tvrdých pneumatikách a dokončovali ho na pneumatikách měkkých.
Před startem závodu došlo k celé řadě diskuzí, jejichž tématem se staly blistry neboli puchýře na pneumatikách, které se objevily během kvalifikace. Tento jev nastává při přehřátí směsi, následkem čehož dochází k lokální degradaci běhounu. Během nočních hodin byl proveden důkladný rozbor situace, jehož závěrem bylo zjištění, že jev nastal důsledkem příliš agresivního nastavení některých vozů, které ovlivnilo životnost směsi, ale nikoliv strukturální pevnost pneumatik. Jak se následně ukázalo, tento jev neovlivnil během závodu závažným způsobem jízdu žádného z předních jezdců. Nikdo z vedoucí skupiny jezdců nemusel zastavit k výměně pneumatik později než ve 32. kole, a tak poté, co během prvních osmi kol došlo ke čtyřem změnám na vedoucí pozici, byl zaručen i vzrušující konec závodu.
Ředitel oddělení Pirelli Motorsport Paul Hembery: „Okruh ve Spa-Francorchamps přináší vždy vzrušující závody, i když dnes překvapivě během celého závodu nepřišel žádný déšť. Před startem závodu neměly týmy mnoho informací o tom, jak se budou chovat pneumatiky na zdejší suché trati, což bezpochyby ještě zvětšilo výzvu, před kterou stály. Byl zde problém s tvorbou puchýřů na předních pneumatikách, ale jsme si jisti, že pokud budou dodržována naše doporučení, tento jev už nenastane. Zdá se, že problém vzniknul tím, že některé vozy zatěžovaly díky svému nastavení příliš vnitřní ramena předních pneumatik. Následkem toho sice docházelo k přehřátí směsi, nedošlo však k porušení strukturální integrity pneumatiky.
Vzhledem k tomu, že nebyla nijak ovlivněna bezpečnost jezdců a navíc by byly poškozeny týmy, u jejichž vozů tento jev nenastal, bylo rozhodnuto, aby všichni odstartovali do závodu na kvalifikačních pneumatikách, tak jak je uvedeno v řádech. Přestože jsme měli dostatečné zásoby pneumatik, abychom mohli nahradit pneumatiky použité v kvalifikaci, nebylo to nakonec třeba. Tvrdší pneumatiky pracovaly během celého víkendu zcela bez problémů. Jak Michael Schumacher, tak Jenson Button odstartovali do závodu na středně tvrdých P Zero Bílá, jejichž kvality se staly neodlučitelnou součástí jejich skvělých stíhacích jízd z hloubi startovního pole.“
PŘEHLED ZASTÁVEK V BOXECH – VELKÁ CENA BELGIE 2011
Vettel SU SN (5) SN (13) MN (30) 3
Webber SU MN (3) MN (31) 2
Button MN SN (3) SN (13) SN (32) 3
Alonso SU SN (8) MN (29) 2
Schumacher MN SN (4) SN (13) SN (31) 3
Rosberg SU SN (11) MN (30) 2
Sutil SN SN (13) MN (31) 2
Massa SU SN (9) MN (30) MN (32) 3
Petrov SN SN (12) MN (30) 2
Maldonado SN SN (12) MN (29) 2
Di Resta SN SN (14) MN (30) 2
Kobayashi SN SN (14) MN (29) 2
Senna SU SN (1) DT (8) MN (21) 3
Trulli SN SN (13) MN (31) 2
Kovalainen SN SN (1) SN (13) MN (33) 3
Barrichello SN SN (13) MN (31) SN (40) 3
D’Ambrosio SN SN (13) MN (36) 2
Glock SN SN (1) DT (6) SN (14) MN (35) 4
Liuzzi SN SN (11) MN (27) 2
Perez SU SN (5) MN (22) DT (23) 3 NC
Ricciardo SN SN (13) 1 NC
Hamilton SU SN (10) 1 NC
Buemi SU 0 NC
Alguersuari SU 0 NC
První sloupec udává typ pneumatik, na kterých jezdec odstartoval.
Poslední sloupec udává celkový počet zastávek v boxech.
S = měkká směs
M = středně tvrdá směs
N = nová směs
U = použitá směs
NC = neklasifikován
DT = průjezd boxy
Pirelli Tyre Press Office