Vyhledávání

Tomáš Kostka toho na evropských okruzích má za sebou už dost. Bilance sezóny 2008

Tomáš Kostka toho na evropských okruzích má za sebou už dost. Bilance sezóny 2008

TOMÁŠ KOSTKA: TITUL JE ODMĚNOU HLAVNĚ PRO TÝM

Most, 25.11. 2008

Čtyřiadvacetiletý pilot Tomáš Kostka toho na evropských okruzích má za sebou už dost. Starty ve formulích s motory Ford, BMW, Nissan a Renault v prestižních evropských a dokonce světových sériích, za volantem Ferrari vyzkoušel legendární čtyřiadvacetihodinovku v LeMans, otestoval supersilnou formuli ze série GP2, s Mitsubishi, či Fiatem si tu a tam odskočil do rallye.

Od roku 2007 se objevoval v českém okruhovém mistrovství za volantem Audi A4 DTM v Bohemia Racing Teamu. Sezónu 2008 zakončil ziskem titulu šampióna ve sprintech a stříbrnou příčkou v celkovém hodnocení Divize 4. O pouhé dva body jej překonal expilot F1 Tomáš Enge...

Tomáši, rozhodující Epilog už je pár týdnů za námi. Necítíš nakonec hořkost z toho, že titul celkového mistra ti utekl opravdu jen o vlásek?
O hořkosti se určitě nedá mluvit. Byla to skvělá sezóna a skvělé bylo i to, že až do posledních minut rozhodující fáze posledního závodu nebylo jasné, jak to nakonec dopadne. Epilog byl rozjetý skvěle a měl jsem slušný náskok. To, že všechno zmařil defekt pneumatiky a vzniklou ztrátu nebylo možné dohnat, mě může mrzet. Jenže přesně to je motoristický sport.

Ztracený titul celkového mistra je spíš výzva do dalších sezón. Za obrovský úspěch každopádně považuji první místo ve sprintech. To vůbec není nějaká doplňková kategorie. Mistrovské sprinty jsou diametrálně odlišné od vytrvalostních závodů. Nejenom taktikou, ale spoustou dalších věcí...

Pojď trochu připomenout tu letošní sezónu. Byla opravdu dramatická do posledních sekund.
To byla. A zažil jsem během ní opojivé pocity z celkem čtyř vítězství i pocit opravdového zmaru, když se nedařilo. Předčasně získaný mistrovský titul ve sprintech jsem cítil jako splátku celému týmu.

Upřímnou radost z toho, že jsem pro BRT a značku Audi vyhrál titul, snad ani nedokážu popsat. Je to i srdeční záležitost. Tu značku mám moc rád odjakživa. Podílet se na tom, že po letité nadvládě mercedesů je na nejvyšším stupni právě ona, to se snad taky ani nedá vylíčit.

Jezdit na špičce v dnešní konkurenci nejspíš vyžaduje hodně velké nasazení celého týmu...
Pochopitelně. BRT je profi tým se vším všudy. Pokud se nesešly nějaké opravdu fatální okolnosti, neexistoval technický problém, který by kluci nedokázali vyřešit. Skvělá spolupráce s továrním oddělením Audi Sport byla taky prvkem, bez kterého by to nemohlo fungovat. A atmosféra v týmu? Ta byla naprosto dokonalá se vším všudy.

Příjemná, uvolněná a přitom profesionální. Dostal jsem vždycky dostatek potřebného prostoru a znovu musím děkovat Milanu Maděryčovi za důvěru, kterou mi dal. Jezdit se speciálem z DTM je fantastický zážitek a tak se mi snad letos povedlo za tu možnost se odvděčit. Byl to opravdu parádní rok a doufám, že mi pomůže posunout se zase o něco výše, tedy přesněji řečeno o kousek na západ...

Pojď trochu přiblížit svůj vztah k rychlosti. Zkus vylíčit pocity ve strojích, s nimiž se hned tak někdo svézt nemůže...
Nemá cenu zastírat, že jízdu na hraně miluju a užívám si ji. Myslím tím pochopitelně na trati, v běžném provozu se snažím o velice defenzivní jízdu. Hranu si navíc můžeš dovolit jet jedině s autem, které opravdu znáš. Vyžívám se především v kvalifikacích, kde je třeba vydat ze sebe i z auta maximum.

V tomhle ohledu jsem si sezónu užil už od prvních metrů na testech v Maďarsku. Jak malé děcko jsem se těšil na každé další závody a už jsem se nemohl dočkat, až zase sednu do kokpitu. Ano, speciál z DTM je asi to nejlepší auto, co jsem kdy řídil. Taky formule GP2 byla fantastická, ale DTM má trochu odlišnou koncepci, protože oproti formuli je v něm motor těsně za přední nápravou. Mluvil jsem o měřených trénincích, kdy se jede na limitu.

To si opravdu dokonale vychutnávám porce adrenalinu. Když je pak výsledek třeba takový jako před Epilogem, když se mi povedlo s rezervním a tedy pomalejším autem zajet v kvalifikaci vůbec nejlepší brněnský čas pro Audi, dostává to úplně jiné dimenze...

Máš nějaký závodnický, nebo životní sen?
Mám a souvisí právě s rychlostí. Je pravda, že pro ni žiju, je pro mě vším, souboj se stopkami za volantem DTM je nejkrásnější pocit, co znám. Ale existuje ještě cosi rychlejšího, než DTM i formule 1. Opravdová ostrá stíhačka, jako třeba Jas 39 Gripen. Jednou bych si právě v takovém stroji chtěl vyzkoušet jiné limity. Letos jsem totiž na jedné prezentační akci dostal možnost letět s cvičným proudovým letounem L39 Albatros. Samozřejmě jako pasažér. Ale oslovilo mě to opravdu hodně…

Bavíme se o radostech i strastech závodnického chlebíčku. Jsou situace, kdy se na závodech vyloženě zasměješ?
Nálada v týmu je v podstatě vždycky skvělá. Vtipkujeme s mechaniky, s hosteskami, nestressujeme se. Thed Björk se ukázal jako skvělý parťák. Mluví se o studených Švédech, ale Thed do téhle kategorie opravdu nepatří. Jeho smysl pro humor je fantastický. A komické situace? Ani o ty nebyla nouze.

Třeba když jsme s Thedem vozili V.I.P. hosty v Audi R8 při taxi jízdách. Jejich reakce byly naprosto dokonalé a budily salvy i slzy smíchu. No, je pravda, že jsme na okruhu nikoho z nich nešetřili...

Díky za rozhovor a hodně štěstí v sezóně 2009.


Více informací a aktuální fotografie naleznete v průběhu celé sezóny na: www.brt.cz.  

Kontakt: Petr Najman, BRT a.s., tel: 603 888 863, najman@brt.cz 

 

PR 

foto Jan Holub- Epilog 2008

 

Fotogalerie

Epilog 2008, zákulisí objektivem R. Holuba

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu