Vyhledávání

V Malajsii není otázkou, zda bude pršet, ale kdy bude pršet. A jaké pneu zvolit!

VELKÁ CENA MALAJSIE Z HLEDISKA PNEUMATIK
Kuala Lumpur (Malajsie), 7. dubna 2011

V Malajsii není otázkou, zda bude pršet, ale kdy bude pršet. Dnešní slunecné pocasí s teplotami dosahujícími hodnot nad 35 °C bylo vystrídáno prívalovým deštem. A v takovém duchu probehne zrejme i zbytek víkendu.

Z tohoto duvodu je více než pravdepodobné, že se na malajsijském okruhu Sepang otevreném v roce 1999 dockají pneumatiky Pirelli do mokra a do prechodných podmínek svého závodního debutu. Behem zítrka týmy rovnež poprvé vyzkouší pneumatiky s experimentální tvrdou smesí. Pro pátecní volné tréninky dostanou stáje po dvou sadách techto tvrdých pneumatik, aby bylo možné vyhodnotit, jak se tato smes bude chovat v nárocných podmínkách panujících na malajsijském okruhu. Jinak zustalo pridelení pneumatik pro tento víkend beze zmeny.


PNEUMATIKY:
Stejne jako v Austrálii budou i v Malajsii tvrdé pneumatiky nasazeny jako primární, mekké pak jako volitelné. Vzhledem k castým deštovým prehánkám je však velmi pravdepodobné, že dojde k nasazení pneumatik pro mokré a prechodné podmínky.

Pneumatiky do prechodných podmínek jsou oznaceny svetle modrou barvou a jejich behoun je charakteristický melkými drážkami na celém povrchu pneumatiky.
Mokré pneumatiky s oranžovými logy mají behoun rešen asymetricky. Na vnejší cásti pneumatiky je vzorek hustší, zatímco centrální drážka a dve menší drážky na vnitrní strane behounu mají za úkol zvýšit efektivitu odvodu vody.

Množství odvedené vody je závislé na hloubce drážek. Drážky na pneumatikách do prechodných podmínek jsou hluboké tri milimetry, což znamená, že se dokážou vyrovnat se stojící vodou o hloubce dvou milimetru.

Pokud je na dráze vetší množství vody je nutné nasadit pneumatiky do mokra. Správné zvolení okamžiku, kdy je nutné prezout z prechodných pneumatik na mokré a naopak, aby vuz dosahoval nejrychlejších casu, je pro týmy strategicky duležité. V Malajsii pak tato volba bezpochyby klícove ovlivní taktiku týmu.

Pneumatiky do mokrých podmínek mají drážky s hloubkou pet milimetru a jsou schopné se vyrovnat až s peti milimetry stojící vody. Teprve pak muže dojít k aquaplaningu. Jedna pneumatika Pirelli do mokrých podmínek dokáže pri rychlosti 300 km/h odvést z povrchu trate až 60 litru vody. To znamená, že vuz formule 1 dokáže pri plné rychlosti odvést z trate až 240 litru vody za sekundu. Pneumatika do prechodných podmínek dokáže naproti tomu odvést 20 litru za sekundu. Pneumatika pro silnicní provoz odvede jen 10 litru za sekundu, ovšem pri podstatne menších rychlostech.

OKRUH:
Malajsie tvorí díky horkému a vlhkému pocasí kombinovanému s agresivním povrchem trate silný kontrast vuci prvnímu letošnímu závodu v Austrálii. To muže vést behem závodu ke trem až ctyrem zastávkám v boxech.

Okruh Sepang má délku 5,543 kilometru. Závodníci absolvují 56 kol, což dává celkovou délku závodu 310,408 kilometru. Je dobre známo, že okruh je velmi nárocný na pneumatiky, což je zcela evidentní již od první brzdné zóny do zatácky císlo jedna, kde se jde skutecne ostre na brzdy.

Druhá zatácka je ješte nárocnejší: nerovný povrch a tvrdé nastavení podvozku znamenají, že vnitrní prední kolo se casto dostává do vzduchu. Veškerá zátež se tak presouvá na kolo vnejší.

Po úvodní sekvenci zatácek následuje dlouhá pravá, která se typicky jezdí rychlostí 250 km/h. Vozy se zde stávají nedotácivými, což piloty nutí ke korekcím. Na levé prední kolo, které zde odvádí všechnu práci, zde pusobí vertikální zatížení 830 kilogramu.

Krome dvou rovinek propojených vlásenkou je zde i sekvence rychlých zatácek, ve kterých pusobí na vozy i pneumatiky prícné zrychlení vice než 3G. Behem akcelerace vozu ze zatácky roste teplota na vnitrní hrane levé zadní pneumatiky postupne až k maximální hodnote 150 stupnu. Proslulá vlásenka mezi rovinkami je nejnárocnejší cástí trate i z hlediska namáhání pneumatik, nebot se v jednom bodu spojuje brzdení, zatácení i následná akcelerace.

Reditel oddelení Pirelli Motorsport Paul Hembery: „Austrálie probehla z našeho hlediska velmi dobre, ale v Malajsii pujde o zcela jiný závod. Na jedinou vec se zde mužete spolehnout, a to že behem odpoledne bude silne pršet. Proto jsme presvedceni, že naše pneumatiky do mokrých podmínek zde budou hrát klícovou roli. Predpokládáme, že za sucha se s podmínkami v Sepangu velmi dobre vyrovnají naše tvrdé pneumatiky, nebot teplota okolního prostredí bude podstatne vyšší, než byla v Austrálii. Díky agresivnímu povrchu dráhy v Malajsii a horkému pocasí predpokládáme vetší pocet zastávek: pravdepodobne tri, ale toto císlo muže vzrust na ctyri, pokud budou týmy nuceny použít i pneumatiky do mokra, což je více než pravdepodobné. Pred závodem budou mít stáje behem pátecních tréninku šanci vyzkoušet novou experimentální pneumatiku z tvrdé smesi. Tato pneumatika predstavuje novou filosofii z hlediska prípravy smesí a bude velmi zajímavé znát zpetnou vazbu od jednotlivých týmu. Všeobecne receno se jedná o pneumatiku s vetší životností, ale musíme si dát pozor na príliš konzervativní prístup: duraz je stále kladen na zvýšení napetí a pritažlivosti závodu a dobrou show pro diváky.“

 

Sledujte nás na Twitteru @Pirelli_Media nebo na Facebooku na adrese www.facebook.com/Pirelli
***

Pirelli Tyre (Suisse) S.A. – Czech
Ing. Zdenek Vacl
Marketingový manažer

Comunica, a.s. – komunikacní agentura
Venceslava Šlechtová
Key Account Manager

Pirelli Tyre Press Office

www.pirelli.com

PR

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu