V památném úseku Masarykova okruhu ve Farince byl odhalen pomník
FARINOVA zatáčka
památný úsek Masarykova okruhu
Památník zbudovala společnost Občanské sdružení Větrník Brno za finanční podpory statutárního města Brna
a AUTO RALL VE CROSS, s.r.o.
Na puvodní trati Masarykova okruhu se odehrávala slavná éra motoristického sportu v Československu v období let 1930 - 1986. Závodní okruh prošel proměnou čtyř podob, a to v letech 1930 -1937 v délce 29.1 km, 1949 - 1963 v délce 17.8 km, 1964 -1972 v délce 13.9 km a v poslední verzi v letech 1975 - 1986 v délce 10.9 km.
Od roku 1950 vstoupili na trať motocykloví závodníci.
V období 1965 - 1982 se pořádalo na trati Masarykova okruhu mistrovství světa silničních motocyklu.
Od roku 1987 se okruhové závody přemístily na nově zbudovaný Automotodrom, který převzal puvodní název Masarykuv okruh, který byl na této trati oficiálně užíván v rozmezí let 1930 - 1937. Poté z politických duvodu nesl označení odlišného znění.
V letech 1999 - 2008 se na této trati pořádalo mistrovství ČR v závodech automobilu do vrchu pořádaný společností Vonka Racing v AČR Modřice
25. září roku 1949 se na 2. verzi puvodní trati Masarykova okruhu pořádal první a zároveň i poslední závod formule 1 v Československu, v němž došlo k hromadné havárii s tragickými následky.
v prvním kole závodu havaroval v této zatáčce italský jezdec dr. Giuseppe Farina, jedoucí v té době na druhém místě na stroji Maserati.
Následek havárie měl bilanci dvou usmrcených diváku a 10 zraněných. Bezprostředně poté na stejném místě havaroval Angličan parnell.
O kolo později, k završení vší smuly, havaroval na témže místě vedoucí jezdec závodu siamský princ Bira. Závod vyhrál Angličan Whitehead na Ferrari.
K uctění této tragické události byl tento úsek pojmenován "Farinova zatáčka", která byla ve své dochované podobě přítomná ve všech čtyřech délkových variantách Masarykova okruhu.
Následný podtext této nešťastné události má význam v pozoruhodné skutečnosti, že jezdec Farina se o rok později stal historicky prvním mistrem světa v závodě formule jedna, který je v podobě mistrovství světa pořádán od roku 1950.
Další pozoruhodností a významu hlavního aktéra této havárie je skutečnost jeho příslušnosti do slavného italského rodu, proslulého pod firemním názvem Pininfarina, který je jednou z nejznámějších italských společností se zaměřením na design a vývoj karoserií pro automobily.
Giuseppe Farina dosáhl svého prvního vítězství v motoristickém závodě právě na této trati v Brně, roku 1934 v závodě automobilu do 1500 cm3. První mistr světa ve F1 zemřel roku 1966 při dopravní nehodě ve Francii ve věku 60 roku.
Tento památník a pietní místo je zbudováno rovněž k uctění slavné éry motoristického sportu v Československu, městě Brně a v připomenutí činnosti závodníktl, člentl týmtl, pořadatelských sbortl, a rovněž i všech diváktl, kteří se zúčastnili závodtl na klasické trati Masarykova okruhu v letech 1930 - 1986 a rovněž i v dalších ročnících.
Projektantem a realizátorem záměru zbudování památníku byl předseda Občanského sdružení Větrník Brno Jiří Řezáč, dlouholetý komentátor Masarykova okruhu, jehož komentátorský debut byl v roce 1985 na puvodním Masarykově okruhu.
PR