Vyhledávání

V Turecku zahájí sedmý ročník formulového šampionátu GP2 s 26 jezdci. Téměř vše o GP2.

V Turecku zahájí sedmý ročník formulového šampionátu GP2 s 26 jezdci. Téměř vše o GP2.

SEDMÁ SEZONA FORMULE GP2

O druhém květnovém víkendu zahájí v Turecku sedmý ročník formulového šampionátu GP2. Představí se v ní již třetí generace formulí, které v minulosti vozily piloty formule 1, mezi nimi i mistra světa Lewise Hamiltona. Na start se letos postaví hned 26 jezdců ze 13 týmů – nejvíce v historii.

Popularitě a oblíbenosti seriálu nepomáhají jen dramatické a napínavé závody, atraktivní formát závodního víkendu, ale také skutečnost, že se závody GP2 jezdí jako součást velkých cen formule 1. Zajištěna je tak nejen pozornost velkého množství mezinárodních médií, ale také odborníků a manažerů z nejvyšších sfér motorsportu. Série se také těší velké podpoře ze strany Mezinárodní automobilové federace (FIA), která dohlíží na organizační a bezpečnostní aspekty soutěže, a společnosti Formula One Management, zajišťující televizní přenosy a marketingovou podporu.

Vozy seriálu GP2 s každou další generací šasi zrychlují. Ti v posledních řadách startovního roštu velkých cen formule 1 jsou stejně tak rychlí, jako jezdci GP2. To jen dokazuje, jak blízko si GP2 a F1 jsou: úroveň výkonnosti vozů GP2 dosahuje přibližně 90 % ve srovnání s formulí 1. Ve skutečnosti je těžší řídit vůz GP2. To proto, že aerodynamická výkonnost vozů GP2 je podstatně menší než u F1. Absence jakýchkoli elektronických pomocníků tak způsobuje, že pilot GP2 má na celkovou jízdu, čas na kolo a celkový výsledek větší vliv, než je tomu v případě formule 1.

Tým v šampionátu GP2 se dá provozovat na úrovni 1 % rozpočtu stáje ve formuli 1, jezdí se přitom na stejných tratích a závody mnohdy bývají dramatičtější. Hlavními faktory pro dosažení menších nákladů jsou centrální nákupy, omezené testování a zákaz vývoje. O úspěchu a přínosech GP2 hovoří skutečnost, že prakticky polovina startovního pole F1 prošla seriálem GP2.


JOSEF KRÁL

V sezoně 2010 se poprvé v historii soutěže představil také český závodník.
Jednadvacetiletý Josef Král debutoval ve španělské Barceloně, ale ve stejné zemi, byť na jiném okruhu, jej na dlouhou dobu vyřadilo zranění po nehodě ve Valencii. Úspěšná vystoupení v závodech asijské odnože seriálu, GP2 Asia, po návratu z rekonvalescence dávají příslib dobrých výkonů v hlavní sezoně GP2 2011. „Loňská konkurence byla snad největší v historii seriálu a letos se zdá, že to bude ještě náročnější,“ řekl před startem nové sezony GP2 Josef Král. „Budeme závodit s auty nové specifikace, takže z tohoto pohledu začínají všichni od nuly. Arden je velmi profesionální tým s velkým množstvím zkušeností, a to by mohlo být naší výhodou. Doufám, že po náročné loňské sezoně, ve které jsem kvůli zranění zad vynechal některé závody, si to vše vynahradím. S Ardenem jsme již ukázali, že se spolu dokážeme pohybovat na špici výsledkové listiny a proto cítím, že je tento krok správným rozhodnutím. Jsem si také
jist, že zkušenosti Ardenu budou velmi přínosné ve vývoji nového modelu auta a udělám všechno pro to, abych dokázal, že volba týmu byla tou správnou.“

Josef Král – základní údaje
Národnost: česká
Datum narození: 15. června 1990
Bydliště: Hradec Králové, Česká republika
Výška: 182 cm
Váha: 71 kg
Jazykové znalosti: angličtina, španělština
Záliby: snowboarding, squash, hudba, tenis

Závodní profil
2011 hlavní série GP2 (Arden International)
asijská série GP2 (Arden International) – 1x pódium
2010 4-denní zimní test GP2 – 6x top 5 z 8 testovacích cyklů
F1 test mladých jezdců (HRT Formula 1 Team) – dokončených 61 kol
hlavní série GP2 (Super Nova Racing) – 3x top 10
(5 zmeškaných závodů kvůli těžké havárii ve Valencii)
asijská série GP2 (Super Nova Racing) – 1x pódium
2009 série Formula Master (JD Motorsport) – 3.místo (2 x 1.místo, 6 x podium)
2008 série Formula Master (JVA) – 6.místo (1 x 1.místo, 3 x podium)
A1 GP – závod v Durbanu (JAR), tým ČR
2007 britská série Formula BMW (Räikkönen Robertson Racing) – 2.místo
světové finále Formula BMW (Mücke Motorsport) – 2.místo (později
diskvalifikován kvůli nehomologované součástce)
2006 německá série Formula BMW (Mičánek Motorsport) – 12.místo
světové finále Formula BMW (Josef Kaufmann Racing) – 2.místo (později
diskvalifikován kvůli nehomologované součástce)
2005 Národní Formule 1400 (České Mistrovství) – 3.místo
Formula BMW – testy a tréninky
2004 - 1998 motokáry – několikanásobný mistr ČR
Přehled výsledků Josefa Krále v šampionátech GP2 a GP2 Asia
Josef Král - Hlavní série GP2 Josef Král - GP2 Asia
Závod Start Cíl Závod Start Cíl
2010 Catalunya / 1 18 12 2009/10 Abu Dhabi / 1 9 5
2010 Catalunya / 2 12 19 2009/10 Abu Dhabi / 2 4 3
2010 Monaco / 1 20 13 2009/10 Abu Dhabi / 3 14 9
2010 Monaco / 2 13 8 2009/10 Abu Dhabi / 4 9 neklas.
2010 Instanbul / 1 17 15 2009/10 Bahrain / 1 22 21
2010 Istanbul / 2 15 14 2009/10 Bahrain / 2 21 11
2010 Valencia / 1 17 neklas. 2009/10 Bahrain / 3 19 16
2010 Valencia / 2 24 neklas. 2009/10 Bahrain / 4 16 10
2010 Yas Marina / 1 13 8 2011 Abu Dhabi / 1 8 6
2010 Yas Marina / 2 1 5 2011 Abu Dhabi / 2 3 2
2011 Imola / 1 6 12
2011 Imola / 2 12 9

BRT – Bohemia racing team a.s.
Společnost BOHEMIA RACING TEAM a.s. provozuje závodní okruhový tým, který patří k největším a nejprofesionálnějším českým závodním týmům. BRT se účastní závodů v rámci Mezinárodního Mistrovství ČR, Mistrovství SR a Zóny Střední Evropy. Na svém kontě má několik mistrovských titulů, aktuálně loňského Mistra Slovenské Republiky ve sprintu i absolutně.
Kromě provozu závodního týmu se BRT věnuje také podpoře a managementu několika závodních jezdců. Josef Král je ten, který je momentálně na pomyslném kariérním žebříčku nejvýše.

ARDEN INTERNATIONAL
Název týmu Arden International Motorsport Ltd
http://www.arden-motorsport.com/
Založen 1997
Šéf týmu Christian Horner, Garry Horner
Manažer týmu Richard Dent
Jezdci Josef Král, Jolyon Palmer
Sídlo Oxfordshire, Velká Británie
Stránky týmu www.arden-motorsport.com

Tým Arden International se vyznačuje bohatou tradicí. Jedním ze zakladatelů již velmi zkušeného týmu je současný šéf stáje formule 1 Red Bull, Christian Horner. V předchůdci GP2, Mezinárodním mistrovství formule 3000, závodil Arden již od roku 1985 a získal v něm celkem tři tituly šampiona. Arden spolupracoval s celou řadou pilotů zvučných jmen, jako jsou například Christian Danner, Jean Alesi, Luca Badoer, Olivier Panis, Ricardo Zonta, Juan Pablo Montoya, Nick Heidfeld, Sébastien Bourdais nebo šampioni Björn Wirdheim či Vitantonio Liuzzi. Již v barvách GP2 za tým Arden startovali Heikki Kovalainen, Bruno Senna, Sébastien Buemi nebo nováček formule 1 Sergio Pérez.

Manažer týmu Arden International Richard Dent po podpisu smlouvy řekl: „Josefa jsme nějakou dobu sledovali a naše přesvědčení získalo na síle po společných testech na konci
roku 2010. Ukázal nám schopnost technické zpětné vazby a rychlost, dva důležité faktory, které nám pomohou ve vývoji třetí generace monopostu GP2.“ „Jsme nadšení tím, že Josef a Jolyon jsou členy našeho týmu pro GP2 Asia a GP2 Series. Oba jezdci jsou hodně mladí, ale mají velký talent, který budou mít možnost letos ještě projevit,“ řekl Christian Horner. „Navzdory Josefově omezené účasti v loňské sezoně prokázal, že formulím GP2 rozumí a během oficiálních testů v Abú Zabí s týmem spolupracoval skvěle.“

PRAVIDLA GP2
Formát závodního víkendu formule GP2 je velmi jednoduchý, a přitom atraktivní. Je ale současně náročný na samotné jezdce. Stačí totiž do víkendu vstoupit špatně a ztráty už se hodně těžko eliminují. V pátek se jede půlhodinový trénink a půlhodinová kvalifikace. Následují dva závody: jeden v sobotu (po kvalifikaci F1) a druhý v neděli (před velkou cenou F1). Tyto dva závody spojuje následující: do druhého se startuje podle výsledků prvního, jen prvních osm si otočí pořadí. To znamená ten, kdo dojel v prvním závodě osmý, do nedělního startuje z pole position. Toto pravidlo je zárukou atraktivních takzvaných nedělních sprintů. Nedělní závod je totiž kratší a není v něm povinný pitstop.

Hlavní závod se jede na hodinu, nedělní na 45 minut. V prvním závodě se boduje podle klíče 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1, ve sprintu 6, 5, 4, 3, 2, 1. Dva body se udělují za vítězství v kvalifikaci a jeden bod za nejrychlejší kolo v každém ze závodů. To ale pouze tehdy, dojede-li závodník v nejlepší desítce a startoval-li řádně ze startovního roštu a ne z boxů.

KALENDÁŘ GP2 SEZONY 2011
GP2 MAIN SERIES 2011
06.05. – 08.05. Istanbul Turecko Velká cena Turecka
20.05. – 22.05. Barcelona Španělsko Velká cena Španělska
26.05. – 29.05. Monte-Carlo Monaco Velká cena Monaka
24.06. – 26.06. Valencie Španělsko Velká cena Evropy
08.07. – 10.07. Silverstone Velká Británie Velká cena Velké Británie
22.07. – 24.07. Nürburgring Německo Velká cena Německa
29.07. – 31.08. Budapešť Maďarsko Velká cena Maďarska
26.08. – 28.08. Spa Belgie Velká cena Belgie
09.09. – 11.09. Monza Itálie Velká cena Itálie
GP2 ASIA SERIES 2011
11.02. – 12.02. Yas Marina Abu Dhabi
18.02. – 19.02. Sakhir Bahrain ZRUŠEN
19.03. – 20.03. Imola Itálie

FORMULE GP2
· Auto je 5065 mm dlouhé, 1800 mm široké a 1072 vysoké (včetně televizní kamery)
· Rozvor náprav je 3120 mm
· Celková váha 688 kg včetně pilota
· Osmiválcový motor Mecachrome o objemu 4 litrů
· Výkon 612 koní při 10000 ot./min., repase po 4000 až 4500 kilometrech
· Točivý moment 500 Nm při 8000 ot./min.
· Zrychlení z 0 na 100 km/h: 2,9 s
· Zrychlení z 0 na 260 km/h: 6,6 s
· Maximální rychlost 332 km/h
· Maximální přetížení při brzdění: 3,5G
· Maximální příčné přetížení (v zatáčkách): 3,9G
· Šestistupňová sekvenční převodovka Hewland, elektro-hydraulické řazení páčkami pod volantem
· Elektronika Magneti Marelli Marvel 8 ECU/GCU
· Brzdy Brembo
· Pneumatiky Pirelli, ráfky OZ Racing


GP2 SOUPISKA + NOVINKY
Tým Startovní číslo Jezdci
Rapax 1 Fabio Leimer
2 Julián Leal
Barwa Addax team 3 Charles Pic
4 Giedo van der Garde
Lotus ART 5 Jules Bianchi
6 Esteban Gutiérrez
Racing Engineering 7 Dani Clos
8 Christian Vietoris
iSport International 9 Sam Bird
10 Marcus Ericsson
DAMS 11 Romain Grosjean
12 Pål Varhaug
Arden International 14 Josef Král
15 Jolyon Palmer
Super Nova Racing 16 Fairuz Fauzy
17 nepotvrzeno
Scuderia Coloni 18 Michael Herck
19 nepotvrzeno
Trident Racing 20 Rodolfo González
21 Stefano Coletti
Ocean Racing Technology 22 Kevin Mirocha
23 Johny Cecotto
Carlin Motorsport 24 Max Chilton
25
Team AirAsia 26 Luiz Razia
27 Davide Valsecchi
Pro rok 2011 došlo k těmto potvrzeným změnám:
Přesuny mezi týmy:
· Josef Král se přesouvá z týmu Super Nova do Ardenu
· Sam Bird přechází z týmu ART do iSportu
· Marcus Ericsson se přesouvá ze Super Novy do iSportu
· Max Chilton bude závodit pro Carlin Motorsport poté, co loni závodil pro Ocean
Racing
· Rodolfo Gonzáles se vrátí do Tridentu poté, co opouští Arden
· Michael Herck končí u DPR a bude závodit pro Scuderia Coloni
· Fabio Leimer opouští Ocean Racing a přechází do Rapaxu
· Luiz Razia přechází z Rapaxu do nového týmu AirAsia
· Do AirAsia přechází z iSportu Davide Valsecchi

Nováčci nebo navrátilci:
· Stefano Coletti se vrací do Tridentu po dvou závodech pro Durango v roce 2009
· Fairuz Fauzy bude závodit pro Super Novu, závodil pro ni již v letech 2006 a 2008
· Esteban Gutiérrez bude závodit pro Lotus ART
· Julián Leal bude debutovat pro tým Rapax
· Kevin Mirocha bude závodit pro Ocean Racing
· Šampion formule 2 Jolyon Palmer bude týmovým kolegou Josefa Krále v týmu Arden
· Pål Varhaug povýšil ze série GP3 do týmu DAMS
Sérii GP2 opouští:
· Jérôme d'Ambrosio závodí ve formuli 1 po boku Tima Glocka v týmu Virgin, v GP2
závodil pro DAMS
· Pastor Maldonado získal pro Rapax titul a závodí ve formuli 1 za Williams
· Sergio Pérez závodil pro Barwa Addax a letos závodí ve formuli 1 za Sauber
Změny v týmech:
· Sérii opustil tým DPR
· Novými týmy jsou Carlin Motorsport a AirAsia
· ART se přejmenovává na Lotus ART

WEB – VÝSLEDKY, FOTOGRAFIE, ZPRAVODAJSTVÍ
Aktuální informace o Josefu Královi během celé sezóny 2011 naleznete na následujících webových stránkách:
 Oficiální stránky pořadatele: http://www.gp2series.com
 Oficiální stránky Josefa Krále: http://www.josefkral.cz
 Oficiální stránky BRT: http://www.brt.cz
TV PŘENOSY GP2
Přenosy ze závodů GP2 nabídne televize NOVA Sport:
 hlavní závod GP2 vždy v sobotu cca 1 h po kvalifikaci F1
 nedělní závod přibližně v 10:30 místního času

 

PR

 

Fotogalerie

Josef Král bude letos závodit v GP2 za Arden International

foto týmu

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu