V závěrečném závodě F1 v Brazílii si svůj debut odbudou dvě nové směsi pneumatik
VELKÁ CENA BRAZÍLIE 2011
Pirelli svou pamětihodnou první sezonu zakončí nasazením dvou nových pneumatik
Jaký je příběh?
Milán, 21. listopadu 2011 – Po 18 závodech a 5488 najetých kilometrech se Pirelli na okruhu Interlagos v brazilském Sao Paulu chystá na zakončení své povedené první sezony. Ta se může chlubit nejvyšším počtem předjetí v jedenašedesátileté historii mistrovství světa vozů formule 1. Brazílie hostila v minulosti řadu dramatických závodů. Nyní se ovšem Pirelli více soustředí na budoucnost. V závodě si svůj debut odbudou dvě nové směsi pneumatik.
V pátečních volných trénincích budou mít jezdci k dispozici dvě sady experimentální tvrdé směsi. Tu již v soukromých testech v Barceloně a Jerezu letos vyzkoušel Lucas di Grassi ve voze Toyota TF109. Tato směs je o poznání měkčí než současné tvrdé pneumatiky. Nasbíraná data budou předána inženýrům Pirelli. Budou využita v přípravách na sezonu 2012, stejně jako tomu bylo ve volných trénincích v Abú Zabí. Tam pro změnu přišly ke slovu experimentální měkké pneumatiky.
Pro závod samotný byly nominovány měkké pneumatiky PZero Žlutá a střední pneumatiky PZero Bílá. Onou měkkou směsí bude ovšem odlišná nová verze, jež byla ozkoušena minulý týden v testu mladých jezdců v Abú Zabí a v trénincích na Nürburgringu.
Interlagos je dobře známý díky svým vášnivým fanouškům, četným převýšením a také tím, že vede proti směru hodinových ručiček. Ke klíčovým bodům okruhu patří sekce za desátou zatáčkou. Jedná se v podstatě o jednu extrémně dlouhou levotočivou zatáčku, která silně namáhá pneumatiky i krční svalstvo pilotů.
V tuto roční dobu jsou v Brazílii dešťové přeháňky téměř na denním pořádku. Počasí může průběh závodu zcela zvrátit. Také sem Pirelli přiveze dešťové pneumatiky PZero Oranžová a také přechodnou směs PZero Modrá. Jezdci mají o víkendu k dispozici pět sad přechodných (to ovšem, pokud bude pršet i v pátek, jinak mohou využít čtyři sady) a tři sady mokrých pneumatik.
Ředitel oddělení Pirelli Motorsport Paul Hembery řekl: „Přípravy pro sezonu 2012 jsou na dobré cestě. Bude velice zajímavé vyslechnout si názory jezdců na nové měkké a tvrdé pneumatiky, které si budou moci v Brazílii vyzkoušet. O měkké směsi jsme nasbírali mnoho informací už v testu mladých jezdců. Porovnání s reálnými daty ze závodního víkendu bude velice užitečné. Je ovšem důležité nelpět tolik na jménech pneumatik – to, čemu nyní říkáme měkká směs, může být v příští sezoně směsí střední. O tom v podstatě celý testovací proces je. Budeme-li mluvit obecně, budou pneumatiky v příští sezoně méně konzervativní. Druhá polovina sezony ukázala, že týmy našim produktům rozumí. To nám umožnilo několik agresivních strategií, jako například nasazení měkké a superměkké směsi v Koreji. Jsme potěšeni, že sezona končí právě v Brazílii. Tamní okruh je legendární a oplývá úžasnou atmosférou. Zároveň se jedná o jeden z klíčových trhů pro Pirelli.“
Muž za volantem Bruno Senna (Lotus Renault) říká: „Interlagos je velice náročná trať. Je to jeden z mála okruhů, které se jede proti směru hodinových ručiček. Oproti většině moderních tratí je zároveň užší a hrbolatější. Zejména zadní pneumatiky budou mít hodně práce, jsou tu zóny, kde je potřeba velká trakce, máme tu velká převýšení, vysoké teploty asfaltu a poměrně drsný povrch trati. Víme, že to pro nás nebude snadný víkend, jelikož většina zatáček patří k těm pomalejším, což nám zatím příliš nesvědčilo. Věřím ale, že dokážu sezonu ukončit ve formě a bodovat. Není jisté, jaké bude počasí, jelikož nedaleko trati se nachází velká vodní nádrž. I díky tomu ale bude závod o to napínavější.“
Technické poznámky:
Okruh Interlagos měří 4309 metrů. Závod je vypsán na 71 kol. Povrch trati je velice hrbolatý. Pneumatiky tudíž mají problém s trakcí a jezdci čelí větší fyzické námaze.
S Interlagosem nemá Pirelli zkušenosti. Několik důležitých faktorů se projeví až v závodě. Jelikož tu prakticky nejsou žádné vysoké laterální zátěže, neměl by být Interlagos vůči struktuře pneumatiky extra náročný.
Široká škála rychlých a pomalých zatáček společně s četnými změnami nadmořské výšky znamenají, že nebude snadné nastavit aerodynamiku vozu. Poslední sektor okruhu je velice důležitý a do velké míry rozhoduje o celkovém čase na kolo. Proto mívá při nastavování vozů prioritu.
Prozatímní výběr pneumatik:
|
PZero Červená
|
PZero Žlutá
|
PZero Bílá
|
PZero Stříbrná
|
Austrálie
|
|
Měkká
|
|
Tvrdá
|
Malajsie
|
|
Měkká
|
|
Tvrdá
|
Čína
|
|
Měkká
|
|
Tvrdá
|
Turecko
|
|
Měkká
|
|
Tvrdá
|
Španělsko
|
|
Měkká
|
|
Tvrdá
|
Monako
|
Superměkká
|
Měkká
|
|
|
Kanada
|
Superměkká
|
Měkká
|
|
|
Evropa
|
|
Měkká
|
Střední
|
|
Británie
|
|
Měkká
|
|
Tvrdá
|
Německo
|
|
Měkká
|
Střední
|
|
Maďarsko
|
Superměkká
|
Měkká
|
|
|
Belgie
|
|
Měkká
|
Střední
|
|
Itálie
|
|
Měkká
|
Střední
|
|
Singapur
|
Superměkká
|
Měkká
|
|
|
Japonsko
|
|
Měkká
|
Střední
|
|
Korea
|
Superměkká
|
Měkká
|
|
|
Indie
|
|
Měkká
|
|
Tvrdá
|
Abú Zabí
|
|
Měkká
|
Střední
|
|
Brazílie
|
|
Měkká
|
Střední
|
|
Pirelli v Brazílii:
Brazílie je pro Pirelli jedním z klíčových trhů. Italská společnost tam má pět továren (nikde jinde tomu tak není, a to ani v Itálii). Vyrábí se v nich pneumatiky pro osobní vozy, nákladní vozy, zemědělské stroje, motocykly a také ocelová lana.
Latinskoamerický trh se rychle vyvíjí. V roce 2015 by měl zaujímat třetinu celosvětového příjmu Pirelli, jež je už nyní lídrem v regionu.
Pirelli v Brazílii působí již více než 80 let. Mezi lety 2008 a 2011 do brazilských továren investovalo více než 300 milionů dolarů. Celosvětově dnes Pirelli zaměstnává více než 10 000 lidí.
***
Pirelli Tyre Press Office
Další fotografie 1 2