Vyhledávání

Velká cena ABÚ ZABÍ z pohledu pneumatik. A jak vypadá závodní trať

Velká cena ABÚ ZABÍ z pohledu pneumatik. A jak vypadá závodní trať

Velká cena Abú Zabí z pohledu pneumatik
Abú Zabí, 10. Listopadu 2011 – Předposlední závod letošního mistrovství světa konající se na okruhu Yas Marina je pro pneumatiky unikátní výzvou. Závod je vypsán na 55 kol, což odpovídá vzdálenosti 305,355 kilometru. Startovat se bude za soumraku a dojede se v noci. Teploty trati proto nejprve poklesnou a posléze se stabilizují. To ovlivňuje pneumatiky z hlediska rychlosti, životnosti a opotřebování. Na konci závodu jsou podmínky zcela odlišné od jeho začátku. Podívejme se na několik klíčových částí okruhu v Abú Zabí z pohledu pneumatik.

Trať:
První zatáčka začíná sekvenci plynulých zatáček. Vůz je při tom podroben bočnímu přetížení o hodnotě 4G. Vnější pneumatiky zajišťují tu nejlepší možnou přilnavost při rychlostech 250 kilometrů v hodině.

Na nejdelší rovince okruhu je struktura pneumatiky namáhána kvůli vysokým rychlostem – na plný plyn se jede kolem 15 sekund. Aerodynamický přítlak generuje zátěž rovnající se 800 kilogramům, kterou kompletně absorbuje pneumatika, která zároveň pohlcuje všechny nerovnosti a nedokonalosti povrchu tratě.

V jedenácté zatáčce vozy zpomalují ze 300 na 90 kilometrů v hodině na vzdálenosti 110 metrů. Decelerace se rovná 5G. Jezdci posléze vjíždí do pomalých esíček, které se musí projíždět s maximální precizností.

Poslední úsek okruhu od vozu vyžaduje optimální vyvážení. Sekvence zatáček postupně zahřívá běhoun pneumatiky. Teploty pneumatik stoupají na 130 stupňů Celsia. Přesto pneumatiky zajišťují nejlepší možné úrovně přilnavosti, odolnosti a stability, což jsou vlastnosti, které jsou na asfaltu v Abú Zabí klíčové.

Testování prototypů:
Abú Zabí bude opět pro Pirelli důležitým místem z hlediska testování. Na tamní trati Pirelli vyzkouší nejnovější řadu vyvíjených pneumatik. Stejně tak učinilo před rokem s pneumatikami PZero. V průběhu sezony Pirelli odjelo deset dní soukromých testů. Ve voze Toyota TF109 jezdil Lucas di Grassi. Monopost byl upraven tak, aby vyhovoval nejnovějším technickým a aerodynamickým regulím. Testy probíhaly na čtyřech tratích – v Istanbulu, Barceloně, Jerezu a Monze. Každý den Pirelli odjelo průměrně 700 kilometrů. První výsledky této práce budou viditelné v pátečním tréninku a v testu mladých jezdců.

Testy se soustředily na vylepšení poslední evoluce pneumatik PZero, která se bude používat v příštím roce. Využívaly se počítačové simulace, zpětná vazba jezdců a analýza získaných dat. Nová pneumatika je virtuálně testována na matematických modelech vývojovým centrem v Miláně. Následně se vyrobí série prototypových pneumatik v továrně v tureckém Izmitu. Než se prototypy dostanou na auto, jsou podrobeny několika mechanickým testům v Miláně za extrémních podmínek, které překračují běžné parametry. Pouze potom mohou na trať.

V průběhu testování pneumatiky testovací jezdec vždy odjede několik kol na prototypu a pak přezuje na referenční pneumatiky – těmi jsou v tomto případě již existující směsi, které se letos nasazují v závodech. Inženýři Pirelli tak získávají konzistentní základ pro svou práci. Také tím poznají, zda je výkonnost pneumatik ovlivněna některými nepředvídatelnými faktory.

V průběhu testu se nasbírají holá data o teplotě, zátěži a časech na kolo. Jezdec k nim přidá své subjektivní dojmy, informuje o době, za jakou se pneumatiky zahřejí, jak se ovládají a jak jsou precizní.

Většinou se dojmy jezdců s daty shodují. Běžně ale také mají nápady, jak pneumatiku dále vylepšit. Vzniklé výsledky mohou inženýři promítnout v samotné směsi. Ty se pak mohou opět testovat a ověřovat na další prototypové pneumatice. Jelikož se může před sezonou 2012 testovat jen po dobu deseti dnů, je práce di Grassiho a týmu klíčová.

Ředitel oddělení Pirelli Motorsport k tomu řekl: „Rychlost vývoje formule 1 je fenomenální. Týmům proto netrvalo dlouho plně porozumět našim pneumatikám a maximalizovat jejich potenciál. To znamená, že se musíme konstantně zlepšovat, aby pneumatiky pro další sezonu byly velkým krokem kupředu. Zpětná vazba a informace, které v Abú Zabí o víkendu a v následujících testech získáme, budou velice důležité pro design směsí PZero pro rok 2012.“
*** 

 

Pirelli Tyre Press Office  www.pirelli.com

 

Velká cena ABÚ ZABÍ – popis trati
3D video skript


Abú Zabí
5554 metrů.
55 kol dlouhý závod, což odpovídá vzdálenosti 305 kilometrů.
Teploty asfaltu jsou velmi vysoké. Tento faktor bude mít velký vliv na pneumatiky a jejich vlastnosti.

První zatáčka
Začíná sekvenci několika plynulých zatáček.
V rychlé levotočivé zatáčce je vůz podroben bočnímu přetížení o hodnotě 4G, které absorbují pneumatiky. Ty také zaručují přilnavost k povrchu trati. Stejně tak tomu je v následující pravotočivé zatáčce, ve které se jede na plný plyn rychlostí 250 kilometrů za hodinu.

Po úseku, kde se tvrdě brzdí, se dostáváme do nejpomalejší části okruhu. Ve večerních hodinách je teplota trati nižší, což má vliv také na úroveň přilnavosti. To vše ovlivňuje nastavení vozu.

Vjíždíme na nejdelší rovinku okruhu.
Struktura pneumatiky je namáhána vysokými rychlostmi, které se udržují po dlouhou dobu. Aerodynamický přítlak generuje zátěž rovnající se 800 kilogramům. Tu musí pneumatika kompletně pohltit a zároveň čelit různým nerovnostem a nedokonalostem asfaltu.

Zatáčka 11
Vozy na 110 metrech zpomalí z 300 na 90 kilometrů v hodině.
Decelerace se rovná 5G. Jezdci se dostávají do pomalé série esíček, které se musí projíždět s maximální precizností. Poslední sekce okruhu po voze požaduje co nejlepší vyvážení.
Sekvence zatáček postupně zahřívá běhoun pneumatiky.
Teplota se může vyšplhat až na 130 stupňů Celsia. Pneumatiky však přesto dokážou poskytovat nejvyšší možné úrovně přilnavosti, životnosti a ovladatelnosti vozu.

 

 

Fotogalerie

Formule 1 v Singapuru 2011 - noční závod

foto Pirelli

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu