Vyhledávání

Velké ceny F1 jsou nejvýnosnějšími sportovními událostmi světa

Praha, 31. března 2008 - Formule 1 je sportovní událostí, která generuje nejvyšší výnosy na světě – 18 „Velkých cen“ v roce 2007 vydělalo v průměru 217 milionů dolarů. Tuto hodnotu je možné srovnat s příjmy ze zápasů národní fotbalové ligy ve výši 24 mil. USD, s příjmy anglické Premier League ve výši 8 mil. USD a s příjmy baseballové ligy v částce 2 milionů dolarů.
 
V absolutních číslech to znamená, že vyšší příjmy než F1 (celosvětově 3,9 miliardy dolarů; zdroj: Finance ve Formuli) vykazuje pouze americká národní fotbalová liga (6,5 mld. USD v roce 2006) a americká baseballová liga (5,1 mld. USD v roce 2006), ovšem při nesrovnatelně vyšším počtu zápasů. Souhrnné příjmy klubů anglické Premier League v sezóně 2006/07 činily 3 miliardy dolarů.
 
Příjmy F1 ve výši 3,9 mld. USD zahrnují centrální příjmy (z prodeje vysílacích práv, od sponzorů jednotlivých závodů a z akcí pořádaných pro firemní klienty), příjmy týmů (včetně peněz od sponzorů a příspěvků od obchodních partnerů a vlastníků) a z příjmů z akcí (ze vstupného a od sponzorů).
 
Formule 1 se díky své strategii, jejíž důležitou součástí je rozšiřování aktivit a pořádání závodů Velké ceny v nových lokalitách, dostává stále více do podvědomí lidí po celé planetě. Nejvíce závodů se stále koná v Evropě (10 z 18). V Asii se jede pět podniků a v této sezóně bude tento kontinent hostit historicky první noční závod F1. Stane se tak koncem září v Singapuru.
 
Celosvětový zájem o Formuli 1, z pohledu příjmů i návštěvnosti, z ní činí jeden z nejvýznamnějších sportů světa.
 
Alan Switzer, ředitel oddělení sportovních financí společnosti Deloitte, k tomu říká: „Celosvětové příjmy přesahující 3,9 miliardy dolarů a celkový počet 350 milionů návštěvníků za sezónu 2007 představují impozantní údaje. Vzhledem k asijské expanzi a za předpokladu, že se objeví noví ‘místní hrdinové‘ (zejména v Indii a Číně), a také díky zahájení nočních závodů se dá čekat, že tyto hodnoty ještě porostou.“
 
Oproti řadě dalších rozšířených sportů tvoří výtěžek z návštěv jednotlivých akcí v případě F1 jen malou část celkových příjmů. Částky vybrané ze vstupného a další výdaje návštěvníků závodů představují v současnosti pouze kolem 10 % celkových příjmů.
 
Organizátoři závodů F1 se snaží tyto příjmy navýšit a rozšířit tak zdroje, z nichž by bylo možné financovat rozvoj a modernizaci stávajících okruhů. Zároveň by rádi pomohli Silverstonu získat pořádání Velké ceny v roce 2010 i v letech následujících.
 
Kromě nočního závodu bude k novinkám roku 2008 patřit zákaz používání zařízení usnadňujících ovládání závodních vozů. Tyto kroky by měly přispět k větší atraktivitě F1 jak pro sponzory, tak pro diváky, a to jak diváky televizní, tak  i ty, kteří sledují závody přímo na okruzích.
 
Stephen Dunham, senior konzultant oddělení sportovních financí, k tomu dodává: „Přestože je Formule 1 z pohledu financí už dnes sportovní supervelmocí, je potřeba neustále věnovat pozornost takovým záležitostem, jako je místo konání velkých cen, sankce, náklady jednotlivých týmů, sponzorské smlouvy i otázky související se životním prostředím. Jen tak si Formule 1 zajistí rostoucí zájem diváků, udrží hodnotu značky a zvýší své příjmy.“
 
 
O společnosti Deloitte
 
Název Deloitte označuje švýcarské sdružení („Verein“) Deloitte Touche Tohmatsu, jeho členské firmy a jejich dceřiné a přidružené společnosti nebo kterýkoli z výše uvedených subjektů. Deloitte Touche Tohmatsu je organizací sdružující po celém světě členské firmy, jejichž cílem je poskytovat odborné služby a poradenství špičkové úrovně a které se při poskytování služeb klientům řídí jednotnou globální strategií uplatňovanou na místní úrovni ve více než 140 zemích světa. S možností využívat hluboký intelektuální potenciál zhruba 150 000 lidí po celém světě, Deloitte poskytuje služby ve čtyřech odborných oblastech - audit, daně, manažerské poradenství a finanční poradenské služby, přičemž mezi její klienty patří více než 80 procent největších společností na světě, jakož i velké národní podniky, veřejné instituce, významní místní klienti a úspěšně se rozvíjející globální společnosti. Výše zmíněné služby nejsou poskytovány sdružením Deloitte Touche Tohmatsu a, s ohledem na regulatorní a některé další důvody, některé členské firmy neposkytují služby ve všech čtyřech uvedených oblastech. Švýcarské sdružení Deloitte Touche Tohmatsu nenese odpovědnost za jednání či opomenutí svých členských firem a žádná z členských firem nenese odpovědnost za jednání či opomenutí jiné členské firmy. Každá z členských firem je samostatným a nezávislým právním subjektem působícím pod názvem „Deloitte”, „Deloitte & Touche“, „Deloitte Touche Tohmatsu“ nebo pod jiným podobným názvem.

Deloitte Central Europe je regionální organizací subjektů zastřešených společností Deloitte Central Europe Holdings Limited, která je členskou firmou Deloitte Touche Tohmatsu ve střední Evropě. Služby jsou poskytovány dceřinými a přidruženými společnostmi společnosti Deloitte Central Europe Holdings Limited, které jsou samostatnými a nezávislými právními subjekty. Dceřiné a přidružené společnosti Deloitte Central Europe Holdings Limited se řadí mezi přední poradenské firmy ve středoevropském regionu a poskytují odborné služby prostřednictvím více než 3 500 lidí působících ve více než 30 kancelářích v 17 zemích.

V České republice poskytují služby společnosti Deloitte Advisory s.r.o., Deloitte Audit s.r.o. a Deloitte BPO G&I a.s. (společně též „Deloitte Česká republika“), které jsou přidruženými společnostmi Deloitte Central Europe Holdings Limited. Deloitte Česká republika je jednou z hlavních organizací poskytujících poradenské služby v této zemi a poskytuje odborné služby v oblasti auditu, daní, manažerského poradenství a finančních poradenských služeb, a to prostřednictvím svých 650 místních i zahraničních odborníků.
 
 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu