Vyhledávání

Vonka kritizuje podivné praktiky pořadatelů Epilogu 2007

Vonka kritizuje podivné praktiky  pořadatelů Epilogu 2007
Epilog nedopadl podle našich představ
 
Zakončení sezóny jsme si chtěli užít, ale nebylo nám to dopřáno. Chování některých brněnských komisařů a ředitele závodu pana Aleše Holana bylo natolik hloupé a nepochopitelné, že jsme nemohli dokončit závod, ačkoliv naše auto bylo pojízdné. Ale postupně
Do boje jsme vyrazili s vozem BMW M3, ideálním pro dlouhé závody a pro začínající jezdce. Čtvrteční testování proběhlo bez problémů, Jan Vonka vychytával nastavení vozu a nováček Jiří Odehnal se učil stopu a sžíval se s autem. Stejně proběhlo i páteční dopoledne. První náznak toho, že s vedením závodu není něco v pořádku jsme postřehli už na rozpravě jezdců, při které pan ředitel nebyl schopen odpovědět na některé zásadní otázky jezdců týkající se pravidel.
 
Odpoledne probíhaly kvalifikace. Kvalifikační čas zajel hned v třetím kole první kvalifikace Honza Vonka. Jirka Odehnal pokračoval v učení. Druhou kvalifikaci jsme neabsolvovali kvůli práci na voze, měnil se diferenciál, dělala se geometrie a váhy. Třetí, večerní kvalifikaci, jsme pojali spíše jako trénink, doladily se světla a jezdci si okusili jízdu za tmy. Sobotní dopolední warm up jel Honza a konstatoval, že auto je pro závod dobře připraveno.
 
Další zajímavá a netradiční situace ze strany pořadatelů nastala tehdy, když se při startovní procedůře výjezd z boxů uzavřel již po pěti minutách, 10 minut před vypršením limitu. Více jak polovina aut byla ještě v boxech, ale na výjezdu už svítila červená. Po několika minutách, asi při pohledu na dlouhou frontu u výjezdu z boxové uličky, se někomu rozsvítilo, naskočila zelená a zbytek aut byl poslán na start. Tam se seřadilo celkem 52 aut, nám patřila 35. pozice.
 
Mokrý závod rozjížděl Honza, a že je skutečný profesionál a na vodě to umí, dokázal hned na začátku, kdy už ve 3. kole byl na 26. místě. V průběhu své dvouhodinové jízdy se dostal až na celkové 24. místo a 7. místo ve třídě do 3 500 ccm. A to i poté, co dostal 10 sec. penalizaci „stop&go“ za údajné předjíždění pod žlutou vlajkou.  Sám jezdec to komentoval slovy: „Pršelo a ve skupině aut, se kterou jsem přijel k nehodě si nejsem vědom toho, že bych někoho předjel. A pokud ano, tak to byly auta o kolo zpět, takže jsem stejně žádnou výhodu nezískal.“  
 
Těsně před pit stopem dostal další penalizaci „průjezd boxy“ za jedno nesvítící světlo na našem voze. A začaly se dít věci… Honza na pokyn ukazatele komisaře uposlechl a chtěl provést průjezd boxy, ale hned na začátku boxů mu komisař vstoupil do cesty, zastavil ho a řekl mu, že mu nesvítí jedno světlo a ať ihned jede do svého boxu, kde se mu musí světlo opravit. Honza však reagoval slovy: „Nemůžu zajet hned do boxu, mám penalizaci průjezd boxy. Takže projedu a v dalším kole přijedu opravit poruchu světla.“ Komisař mu ale nekompromisně nařídil zajet do boxu hned. (Pozn.: Dle standardních propozic ředitel závodu má pravomoc pouze rozhodnout o tom, že se zastaví vozidlo, jemuž nesvítí světlo(a). Za nesvítící světlo se penalizace neudělují).
 
Protože se toto odehrálo v ideální době pro pit stop, vystřídali se jezdci a dotankovalo se. Problém se světlem se také vyřešil. Jirka tedy vyjel na trať, ale v tu chvíli jsme již zase byli penalizováni průjezdem boxy. A za co? Za neuposlechnutí první penalizace… To už bylo trochu moc, a proto se Honza vydal k samotnému panu řediteli závodu. Už byl skoro u něj, když v tu chvíli se v poslední zatáčce objevilo naše auto, které nováček Jirka neměl zrovna pod kontrolou a havaroval o boxovou zeď. Pak už jsme jen nevěřícně přihlíželi dalším událostem.
 
„Když náš vůz havaroval do boxové zdi byl jsem právě na místě. Přijeli záchranáři a já se nestačil divit. Jeden z nich se snažil utrhnout volant. Křičel jsem na něj, že volat v našem voze je napevno. Všiml jsem si, že z motoru ani chlazení neunikala žádná kapalina, takže jsem byl přesvědčen, že auto je pojízdné, takže si ho dopravíme do boxu, opravíme a budeme v závodě pokračovat. Jenže jezdec byl násilně vytažen z vozu a auto bylo zapřaženo za odtahovku. Křičel jsem na ně, že si to do boxu dopravíme sami, ale proti mé i jezdcově vůli nám bylo auto odtaženo do boxů s tím, že to nařídil ředitel závodu.“
 
Auto nám tedy bylo do boxu odtaženo. To už je ale v předpisech popsáno jako cizí pomoc, a proto došlo k vyloučení ze závodu. „Běžel jsem na ředitelství do řídící místnosti. Chtěl jsem si pohovořit s ředitelem o možnosti pokračovat v závodě. Bylo mi však arogantně řečeno, že jsme využili cizí pomoci a tudíž nesmíme dále pokračovat.“ To, že jsme nikoho o pomoc nežádali, ba naopak jsme ji odmítali, o tom ředitel nechtěl nic slyšet. „Pochopím takové jednání, když půjde o mistrovský závod, ale při vytrvalostním závodě na konci sezóny, při kterém o nic nejde, si myslím, že správné posouzení situace ředitelem závodu by byla na místě.
 
            Takže jsme už nemohli v závodě pokračovat. Strašně nás to všechny vytočilo, protože vyrovnání blatníků, nastavení geometrie a rozsvícení světel nám zabralo asi 15 minut. Někomu asi uniká pravý význam pojmu endurance race – vytrvalostní závod. Tam se s opravami počítá. Ale opraví se a jede se dál. A i když to už třeba nevypadá na dobrý výsledek, tak se jede alespoň pro radost.
 
„Organizací Epilogu 2007 jsem byl strašně zklamán. V životě jsem absolvoval spousty závodů po celém světě, ale dojem, který na mně zanechal letošní Epilog bych zařadil k těm nejhorším.“
 
VONKA Racing
PR
 

Fotogalerie

Epilog 2007 objektivem Jaroslava Marečka

Další fotografie 1 2

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu