Vyhledávání

Z historie okruhu a závodění v Mostě

Z historie okruhu a závodění  v Mostě

Své první motoristické akce se město Most dočkalo nedlouho po druhé světové válce, když byl 25. května 1947 na trati kolem pivovaru odstartován první rychlostní závod motocyklů. O pět roků později se v Mostě uskutečnilo také první klání automobilů.

V průběhu dalších let se místa konání závodů často měnila, jezdilo se ve městě i v jeho těsné blízkosti a mostecké závody automobilů byly zanedlouho zařazeny do mistrovského kalendáře. První mistrovské body se rozdělovaly v roce 1965 na okruhu ve Stalingradské čtvrti. Na začátku sedmdesátých let se začalo o bojovat na okruhu, jenž byl vytyčen na komunikaci dálničního typu u nového vlakového nádraží. Trať v délce 3450 metrů získala velkou popularitu i v zahraničí a v roce 1979 se stala poprvé dějištěm jednoho z podniků prestižního seriálu závodů sportovních vozů a sportovních prototypů Interserie. Ovšem při stále vyšších nárocích kladených především na bezpečnost neměl klasický okruh příliš velkou naději na dlouhou existenci. Proto se začala na opačném okraji města stavět speciální závodní dráha. Její dobudování v roce 1983 definitivně uzavřelo dlouhou historii závodů na improvizovaných silničních tratích. Než byl před stotisícovou diváckou kulisou odstartován první závod na novém speciálním okruhu, konalo se v Mostě a jeho blízkém okolí od druhé světové války celkem 57 závodů, z nichž bylo 35 automobilových a 22 motocyklových.

Autodrom Most, tehdy ještě bezejmenný, se začal stavět v roce 1978 v místě bývalého povrchového dolu Vrbenský. Závodní okruh měl být součástí tzv. branně-sportovního areálu. Studii okruhu v roce 1976 vyhotovila skupina lidí vedená Václavem Paurem a zdá se až neskutečné, že návrh trati vznikal bez možnosti důkladnější prohlídky projektu některého ze zahraničních okruhů. Autoři návrhu trati sice absolvovali návštěvu německých autodromů Hockenheim a Nürburgring, při projektování však měli k dispozici pouze předpisy mezinárodních federací FIA a FIM a poznatky získané z odborného motoristického tisku a televizních přenosů.

Opomenut při projektu nebyl ovšem žádný detail, porovnávány byly rychlosti různých vozů v jednotlivých zatáčkách a přitom se muselo vycházet z místních podmínek, které z velké části udávaly konečný tvar okruhu.

Po čtyřech letech intenzivní práce se na staveništi o rozloze 140 ha začala rýsovat konečná podoba závodního okruhu. Dva měsíce před konáním prvních zkušebních závodů trať ještě nebyla celá průjezdná, nakonec ale bylo vše včas dokončeno.

Nový mostecký okruh získal tříletý licenční certifikát Mezinárodní motocyklové federace FIM pro konání motocyklových mistrovských závodů a na stejnou dobu mu byla udělena licence Mezinárodní automobilové federace FIA, jenž vedle závodů cestovních automobilů umožňovala také klání vozidel skupiny C, formulí 3 a vozů Interserie.

Nápad na stavbu autodromu sice vznikl v souvislosti s automobilovými a motocyklovými závody, hned od počátku se ovšem počítalo s jeho využitím i pro jiné účely. A autodrom také brzy ožil testováním závodních i nově vyvíjených vozů, výcvikem řidičů speciálních vozidel sanitních, hasičských nebo policejních, či závodnickými školami a kurzy bezpečné jízdy.

V roce 1995 začal být areál okruhu spravován společností Autodrom Most s r. o. V několika předchozích letech nebylo bohužel o autodrom pečováno tak, jak by si první česká speciální závodní dráha zasloužila. Trať i další součásti autodromu začaly být znatelně zanedbávány, okruh chátral a ztratil licenční certifikáty pro pořádání automobilových i motocyklových mistrovských závodů. Prvořadým úkolem nového majitele proto bylo obě licence opět získat. To si ovšem vyžádalo rozsáhlou rekonstrukci, jejíž první fáze se týkala především bezpečnostních prvků trati. Během rekordní doby pěti měsíců byla postavena 330 metrů dlouhá opěrná zeď za retardérem, na autodrom bylo navezeno více než dvacet tisíc tun štěrkopísku do bezpečnostních zón, trať byla na vybraných místech opatřena novými záchytnými ploty a vybavena novým typem svodidel vyhovujícím nejpřísnějším reglementům FIA. 9. května 1995 poté proběhla licenční homologační prohlídka FIA a FIM.

Před zahájením sezóny 1996 se autodrom dočkal svého prvního reklamního přemostění vybudovaného na konci cílové rovinky. Ve druhé fázi bylo rekonstruováno sociální zařízení na diváckém svahu, odkud se také mohli návštěvníci dostat do parkoviště závodních strojů zprovozněným podchodem pod tratí. Instalována byla i nová záznamová zařízení pro činnost řídícího dispečinku. Před zářijovým závodem Czech Truck Prix ´96 bylo dokončeno druhé reklamní přemostění.

Do jubilejní patnácté sezóny mostecký autodrom vstoupil při absolvování inspekční prohlídky komisaře Mezinárodní motocyklové federace FIM, po jehož hodnocení dostal okruh nový licenční certifikát pro mistrovské motocyklové závody. Mezinárodní automobilová federace poté v souvislosti s přísnějšími bezpečnostními předpisy udělila Autodromu Most výjimku pro závody Interserie, které byly uvolněny starty pouze na okruzích s druhou nejvyšší licencí kategorie B.

Těmto schvalovacím řízením předcházely úpravy na odvodnění trati, doplnění bezpečnostních zón novou štěrkopískovou náplní a zároveň také vzniklo nové zdravotnické centrum vyhovující novým předpisům. Do barevnějšího "kabátu" se poté oblékly i obě kryté tribuny na diváckém svahu.
Významnou událostí nejen pro mosteckou závodní dráhu, ale i pro samotné město, celý region a vlastně i republiku byl Dopravní den České pojišťovny a Škody Auto v srpnu 1998.

Ještě před vstupem do nového milénia bylo na startovní rovince vybudováno třetí reklamní přemostění a parkoviště závodních strojů vyasfaltováním dalších prostor zvýšilo svoji kapacitu. Jezdcům a týmům se tak zároveň zlepšilo jejich zázemí.

Do roku 2000 vstoupila společnost Autodrom Most už přetransformována v akciovou společnost a celá sezóna vzhledem k novému miléniu byla pojata tak, aby byla v porovnání s předchozími roky zcela výjimečná. V sezóně 2000 připravil Autodrom Most premiérový den otevřených dveří a červnový závodní víkend byl vedle rozšířeného doprovodného programu zpestřen i prvním open air koncertem na diváckém svahu. V rámci závodů historických ušlechtilých vozů formule 1 šampionátu Thoroughbred Grand prix tu vystoupila v současnosti nejpopulárnější česká hudební skupina Lucie. Při závodech historické formule 1 opět navštívil mostecký autodrom současný pilot královské formule Skot David Coulthard, který se v roce 1999 stal patronem prvního českého speciálního okruhu. Při Czech Truck Prix 2000 se v prostorách autodromu opět shromáždilo přes sto tisíc diváků a byla to znovu především výzva do dalších sezón a podniků.

Také sezóna roku 2001 byla zahájena Dnem otevřených dveří, který už si získal velkou přízeň motoristických fanoušků. V kalendáři sezóny opět nechybí mistrovské podniky silničních motocyklů na republikové i evropské úrovni, červnová Thoroughbred Grand Prix F1, srpnové mezinárodní závody automobilů a tradiční evropský šampionát trucků na přelomu srpna a září.

Trať autodromu získala další reklamní přemostění, celý okruh také změnil barvy s příchodem nového generálního sponzora, kterým je slovenský pneumatikářský koncern MATADOR. V dalších aktivitách se Autodrom Most snaží pomoci svému regionu, který patří mezi nejvíce poznamenané nezaměstnaností. Mnoho pracovních příležitostí se naskytne nejen při realizaci, ale i po dokončení plánované výstavby zkušebního cvičiště - polygonu pro školu bezpečné jízdy v prostoru diváckého svahu. V prostoru parkoviště závodních strojů vyrostly dvě nové budovy, v blízkosti věže je to moderní centrum sociálních zařízení, tedy WC a sprch. Na konci boxů směrem, k retardéru je to pak moderní a špičkově vybavené Medical centre, které opět posunuje úroveň okruhu k vyšším metám a ke kvalitnějším podnikům.

Jedním z nich byl srpnový závodní víkend European Le Mans Series, jenž se podařilo do Mostu získat poté, co definitivně padla možnost, aby supersilné vozy startovaly na rakouském okruhu u Salzburgu. Závod připomínající legendární francouzskou čtyřiadvacetihodinovku nejen svým systémem střídání jezdců, přezouvání pneumatik a doplňování paliva, ale především účastí špičkových vozů a jezdců zvučných jmen, sklidil obrovský úspěch. Zazněl také příslib, že i v následujících letech se jeden z evropských podniků bude jezdit právě zde, ale ekonomické i politické okolnosti po 11. září nakonec rozhodly jinak. Evropská série Le Mans se už svých dalších ročníků bohužel nedočkala.

Novým podnikem, který se v Mostě objevil v následujícím roce 2002 byl seriál NDS Euro Boss, v němž startovaly starší vozy F1, F3000 a sportovní prototypy. Svou atmosférou a prestiží se stal plnohodnotnou náhradou předchozích špičkových bojů historiků z TGP, či sportovních speciálů z ELMS. Červencový závod se zapsal do historie okruhu jednak novým pokořením traťového rekordu, ale bohužel i tragickou nehodou rakouského pilota Frederica Carecy. Vrcholem sezóny byla opět Matador Czech Truck Prix, kterou shlédly desítky tisíc nadšených návštěvníků nejen z domova, ale ze všech koutů Evropy.

Ještě před zahájením sezóny 2003 prošla mostecká dráha pravidelným licenčním a homologačním řízením s činovníky bezpečnostních komisí FIA, FIM a UEM. V některých místech došlo k opravám svodidel, k výměně obrubníků a k mnoha dalším drobným změnám. Jednoznačným výsledkem všech jednání a plánů bylo ale hlavní zjištění a posléze i rozhodnutí akcionářů: AUTODROM MOST potřebuje generální rekonstrukci, která bude zahrnovat například změnu profilu první zatáčky po startu, takzvaného retardéru, doplnění některých prvků v technickém zázemí, rozšíření některých administrativních prostor, zkvalitnění zázemí pro novináře a mnoho dalších věcí. Začalo se tedy s projekčními přípravami, aby se generální rekonstrukce mohla začít postupně realizovat od roku 2004.

Motoristický rok 2003 se v Mostě nesl ve znamení klasického sportovního kalendáře, jehož červnový podnik byl obohacen o v Mostě dosud neviděnou velice úspěšnou sérii Ferrari Challenge Cup. Druhý dech začaly nabírat i podniky republikového okruhového mistrovství, kterého se účastní stále větší množství vozů nejen v divizích cestovních vozů, ale i formulí. Pravidelnou ozdobou motoristických víkendů bývají závody nejprestižnějšího domácího poháru, kterým je Česká pojišťovna - Škoda Octavia Cup. Na výsluní se začala vracet také stále bohatěji obsazená Intersérie, která se nově jezdí pod hlavičkou I.S.O. Racing Challenge. Mezi tradiční podniky je nutno počítat i pravidelné motocyklové bitvy v rámci českého, německého i evropského šampionátu. Tradiční vrchol sezóny, tedy český podnik evropského poháru tahačů, pak byl důstojným vyvrcholením jubilejní dvacáté motoristické sezóny Autodromu Duhové energie, jehož významným partnerem se nově stala také energetická společnost ČEZ.

V samém závěru roku 2003 byly na dvanácti hektarech plochy diváckého svahu konečně zahájeny práce spadající do první etapy výstavby Multifunkčního polygonu pro výcvik bezpečné jízdy, který po svém dokončení významně zvýší prestiž okruhu i regionu.

V lednu 2004 byly zahájeny také první stavební práce na přeložce inženýrských sítí v prostoru retardéru, kde vznikne zcela nová zatáčka v souladu s celosvětovými trendy, které razí bezpečnostní komise FIA. Krátce po začátku roku 2004 spatřila světlo světa i nová a moderní verze internetových stránek okruhu.


AUTODROM MOST a.s. je na prahu nové etapy...

 

 

Premiéry Autodromu Most v datech:

26.6. 1983     zkušební závod automobilů
14.8. 1983     slavnostní zahájení provozu - závody INTERSERIE
22.4. 1984     rychlostní zkouška mistrovské automobilové soutěže Rallye Sklo union
13.5. 1984     dojezd 4. etapy 37. ročníku cyklistického Závodu míru
10.6. 1984     závod mistrovství ČSSR silničních motocyklů
28.7. 1984     závod mistrovství Švýcarska silničních motocyklů
16.9. 1984     mezinárodní závody historických motocyklů a automobilů
16.9. 1984     závody supermotokár
13.10. 1984   rychlostní zkouška mezinárodní automobilové soutěže Tour d´Europe
26.5. 1985     mezinárodní závody tělesně postižených řidičů
23.8. 1986     pokus Jaroslava Kunského o překonání rychlostních rekordů
14.6. 1987     závod mistrovství Evropy silničních motocyklů
13.9. 1987     závod mistrovství Evropy historických automobilů
24.9. 1987     závod mistrovství Německa silničních motocyklů
2.6. 1991       závod mistrovství Německa automobilů
21.6. 1992     závody ekomobilů
6.9. 1992       mezinárodní závody tahačů
21.8. 1993     závod FIA Evropského poháru tahačů
11.9. 1994     jubilejní v pořadí 100. mistrovský závod - Czech Truck Prix ´94
15.5. 1996     výstavba přemostění na konci startovní rovinky
13.7. 1997     závod Světového poháru sajdkárů
21.6. 1998     závod historických vozů formule 1 FIA Thoroughbred Grand prix
20.8. 1998     návštěva jezdců Fina Miky Häkkinena a Skota Davida Coultharda a vedení mistrovského týmu formule 1 West McLaren-Mercedes a druhé světové představení dvousedadlového vozu formule 1 doubleseater McLaren- Mercedes MP4 98T
20.6. 1999     pilot formule 1 Skot David Coulthard se stal patronem Autodromu Most
18.3. 2000     den otevřených dveří
10.6. 2000     koncert rockové skupiny Lucie - Open Air
5.8. 2001       první start vytrvalostního závodu European Le Mans Series
14.7. 2002     první start vozů F1, F3000 a Indy Car v kategorii NDS EuroBOSS
8.6. 2003       první start cestovních vozů v seriálu Ferrari Challenge Cup
17.12. 2003   zahájena první etapa prací na výstavbě Polygonu na diváckém svahu
30.10. 2004     zahájena výstavba nové šikany na konci cílové roviny
27.4. 2005     otevření nové šikany a její představení novinářům
14.5. 2005     první oficiální závody cestovních a formulových vozů změněnou trasou trati
6.11. 2005 Slavnostní otevření Polygonu Most, Centra výuky bezpečné jízdy na diváckém svahu AUTODROMU MOST


Okruh 
AUTODROM MOST -
Technické údaje tratě:
 
délka tratě: 4222 m
šířka závodní tratě: 12 - 14 m
nejdelší rovina 792 m
nejkratší rovina 150 m
počet zatáček: 21
z toho 12 pravých a 9 levých
převýšení: 12,04 m
max. stoupání: + 2,8%
max. klesání: -3,2%
stoupání od startu: + 0,43%
směr jízdy: ve směru hodinových ručiček
pole position: vlevo


Nové traťové rekordy od roku 2005:

moto:
1:39.925 (prům. 151.998 km/h)
Christian ZAISER /A Superbike GSXR KS
30.7. 2005

auto:
1:29,846 min. (prům. 169.050 km/h)
Peter MILAVEC/A Lola F3000
3.9. 2005

truck:
2:08,299 min. (prům. 118.383)
Antonio ALBACETE/E MAN TGA 410
3.9. 2005


Staré traťové rekordy (profil s retardérem):

moto 1:29,851 min. (prům. 166,195 km/h)
Christer Lindholm (S)
Yamaha - 1999

auto 1:15,065 min. (prům 198,932 km/h)
Earl Goddard (SAF)
Benetton /Ford HB V8 - 2002

truck 1:50,260 min. (prům. 135,433 km/h)
Ludovic Faure (F)
Mercedes Benz Atego - 2000
 
Oficiální stránky okruhu : http://www.autodrom-most.cz/

 

Fotogalerie

Testy Audi A4 DTM týmu BRT v Mostě

foto archiv týmu ( P.Frýba)

Další fotografie 1 2

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu