40. výročí výročí autokrosu v Nové Pace : Jak se měnila Štikovská rokle
Jak se měnila Štikovská rokle
Čtyřicátiny, to už je pro člověka pěkný věk, natož pak pro autokros. V dnešních informacích k výročí autokrosu v Nové Pace se zaměříme na změnu trati a zázemí v rokli. První zářezy na zdejší trati zaznamenaly nejprve motokrosové speciály, čtyřkolová monstra zde začala závodit v roce 1971, když se, jak již bylo řečeno, nejprve hledala pro autokros nějaká jiná lokalita v blízkosti Nové Paky. Byly zde obavy, že pro auta tu nebude trať úplně vhodná.
„První autokrosový okruh měřil něco přes sedm set metrů a v letech 1971 – 1977 byl start v prostoru dnešního cíle. Ihned po startu byla terénní vlna, dále se jelo nahoru k tzv. borovici, následovala otočka dolů ke sloupu k dnešnímu přemostění a bokem se jelo na buben, následovala otočka pod břehem a dále přes potok do pravé zatáčky pod lesem, esíčko a sjezd vedle skoků do cíle a naplno přes skok do dalšího kola,“ říká Bohumil Kužel, předseda Autoklubu Nová Paka. A pokračuje: „ V letech 1972 – 1977 se u „borovice“ jelo přes další skok ihned doprava a dozadu, asi tak pod dnešním mostem trať uhýbala doprava dolů a na stávající trať přes buben.“.
K podstatné úpravě trati došlo v roce 1978, kdy po zatrubnění potoka byl start na současném místě a nad stanovištěm 2 došlo k vykácení stromů a vytvoření úseku ke stanovišti 3 a 4 a na ně navazoval prudký sjezd ke stanovišti č. 5 přes potok k lesu. Došlo také k rozšíření sjezdu do cíle.
„K zázemí a přípravě strojů nejprve využívali závodníci prostoru dnešního depa, později ( od roku 1978 – 1988) hostovali jezdci a jejich doprovodné týmy v malém depu pod hotelem Štikov, a to až do roku 1987, kdy se přestěhovali na louku nad budovu autoklubu. Paradoxem je, že již několik let musíme při Evropě využívat obě depa, neboť by se zde jinak početné startovní pole závodníků nevtěsnalo. Malé depo slouží především mladým jezdcům Junior buggy,“ říká činovník pro bezpečnost Josef Grof.
Autokrosy se v sedmdesátých letech jezdily na mnoha místech a stačilo především najít nezpevněný terén (někdy se autokrosu přezdívalo hanlivě jezeďácká disciplína) a na ostatní se moc nekoukalo, ale ve Štikovské rokli byla již v roce 1973 instalována první bezpečnostní svodidla, a to od startu ke komentátorské věži. Další přibyla v roce 1978.
V roce 1982 pak byla započata doposud největší úprava trati a to prodloužením nad „studánku“. Mezi dnešní stanoviště šest a sedm navozily desítky „tater“ sutě z bývalé hospody ze Staré Paky a právě proto se tomuto místu říká „na staré hospodě“. Byla také rozšířena první zatáčka po startu. Trať má stejnou podobu s minimálními úpravami od roku 1983. Směr startu se několikrát změnil, od roku 1999 se jede v dnešním směru.
Zázemí depa a další vybavení, včetně ředitelské a hlasatelské věže, se v průběhu sezón stále vylepšovalo. V roce 2006 došlo k rozvodu elektrického proudu v depu, o rok později bylo vybudováno a zkolaudováno přemostění závodní trati, které slouží k rychlejšímu a bezpečnému přesunu diváků na hlavní divácké místo doprostřed závodiště. V případě potřeby zde projede i sanitní vůz.
Vloni na podzim byla dána do provozu nová otočná tribuna, která poslouží ke sledování jak autokrosové, tak i motokrosové trati. Nejnovějším záměrem Autoklubu Nová Paka je vybudovat asfaltový prostor startu, který by zajistil závodníkům rovnocenné podmínky.
Pavel Vydra
Tiskové středisko AK NP
Foto1: Podoba trati ještě s obráceným startem
Foto2: Zajímavé souboje sváděly škodovky s vozy Porsche
Foto: Archiv autoklubu Nová Paka