Vyhledávání

Analýzy dopravních nehod jsou stále náročnější. Analytici řešili na konferenciu i pojistné podvody

Analýzy dopravních nehod jsou stále náročnější. Analytici řešili na konferenciu i pojistné podvody

Škoda analyzuje dopravní nehody

Společnost Škoda Auto v rámci odborného doprovodného programu představila výsledky vlastního výzkumu dopravní bezpečnosti. Její specializovaný tým zatím vyjel k necelé stovce nehod a definoval tři nejvýznamnější faktory, které zapříčiňují vážné následky: nepoužití bezpečnostních pásů, vysokou rychlost a nepozornost.


Tým Výzkumu dopravní bezpečnosti operuje v rámci oddělení technického vývoje Škoda Auto déle než rok. Za tu obu vyjel k bezmála stovce dopravních nehod ve Středočeském, Libereckém a Ústeckém kraji, od lehčích až po smrtelné. Ve všech figuroval vůz značky Škoda starý maximálně tři roky a došlo buď ke zranění účastníků nehody nebo k aktivaci airbagů. Jak vysvětlil Petr Kraus, vedoucí oddělení bezpečnost a zkoušky vozu Škoda Auto a. s., výsledky výzkumu jsou využívány nejen pro technický vývoj bezpečnosti automobilů, ale také v preventivní kampani BESIP nebo při výuce dopravní výchovy.

Hloubkovou analýzu nehod realizují i další automobilky, již v roce 1970 s ní začalo Volvo a od roku 1999 Volkswagen. Získají se tak data z širšího spektra nehodových situací než v laboratorních podmínkách, které mohou poskytnout ideje pro vývoj nových vozů. Zjištěné chování vyráběných vozů v reálném prostoru poskytuje podklady pro další rozvoj pasivní a aktivní bezpečnosti. Mj. se takto ověřilo, jak velký potenciál pro snížení počtu závažných nehod přináší postupné zavádění systému ESC do nových vozů.

Vyhodnocení dopravní nehody zahrnuje detailní prohlídku vozidla i místa nehody, medicínskou část od zjištění druhu poranění až po návrh optimalizace jednotlivých komponent vozu a pohovor s účastníky, zaměřený mj. i na zjištění jízdních návyků řidiče a jeho názoru na možnost odvrácení nehody. Přestože počet nehod zkoumaných týmem Škoda zatím není příliš vysoký, získané poznatky podle Petra Krause ukazují na časté chyby cestujících v automobilu, zejména nepoužívání zádržných systémů a špatné zajištění převážených věcí.

„V současnosti vyvíjíme aktivitu směrem k nehodám, kdy automobil srazí chodce,“ informoval vedoucí projektu. Proto se činnost výzkumného týmu rozšiřuje na území hlavního města Prahy, kde jsou tyto nehody nejčastější. 


Analýzy dopravních nehod jsou stále náročnější 

XIV. mezinárodní konference analytiků dopravních nehod se zaměřila na aktuální problémy analýzy silničních nehod včetně zjišťování pojistných podvodů. Na výstavišti jednalo 120 odborníků ze čtyř zemí.


„Letošní program je koncipován tak, aby postihl všechna aktuální témata analýzy silničních nehod. Je tady plný sál odborníků, což svědčí o tom, že jsme témata vybrali dobře a mezi znaleckou veřejností je o ně zájem,“ konstatoval odborný garant konference Aleš Vémola, vedoucí odboru znalectví ve strojírenství, analýza dopravních nehod a oceňování motorových vozidel Ústavu soudního inženýrství VUT v Brně.

V první části konference se přednášky zaměřily na moderní elektroniku a její využití ve znalecké praxi. Profesor Egon-Christian von Glasner, prezident Evropské společnosti pro výzkum a analýzu nehod EVU, posluchače seznámil s nejnovějšími poznatky o vývoji elektronických systémů používaných v automobilech. Pozornosti neunikly ani digitální tachografy, které mohutně nastoupily do kamionové dopravy a znalcům často komplikují práci, protože využití dat už není tak snadné jako u mechanických tachografů. „Digitální tachografy mají v současné verzi sekundový snímací krok, což je pro nás příliš dlouhý časový úsek. Zjistit, kdy došlo k nárazu, je u digitální techniky daleko složitější,“ vysvětlil Aleš Vémola. Jak si s tímto problémem poradit, posluchačům vysvětlili odborníci ze Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA.


Také další moderní elektronika aplikovaná v automobilech paradoxně znaleckou práci spíše ztěžuje. „Narážíme zde třeba na problém ochrany osobních dat,“ popisuje garant konference. „Data uchovaná v pamětech elektronických systémů jsou majetkem majitele vozidla. V Německu výrobci, kteří jako jediní dokáží přečíst paměti, sdělují tyto informace pouze znalci, a to na základě žádosti soudu. U nás tento problém zatím není řešen vůbec.“

O zajímavých případech ze své praxe v Brně pravidelně referují analytikové dopravních nehod z Polska. Letos prezentovali, jak ověřit poškození vozidla, které bylo způsobeno nárazem na sloup. Simulace nárazu do sloupu či stromu se často používá při pojistných podvodech. Na znalci pak je, aby odhalil, že k nehodě nedošlo popisovaným způsobem, ale třeba již dříve, za jiných a pro řidiče nepříznivých podmínek, například po požití alkoholu.

„Pojistné podvody nás skutečně trápí a budou ještě více, když teď policie nejezdí k nehodám se škodou do sta tisíc korun. Jako znalci zatím dopad této novely nepociťujeme, ale v pojišťovnách už určité signály mají,“ říká Aleš Vémola.

K nejproblematičtějším úkolům, s nimiž se analytikové musejí vypořádat, patří také rozhodnutí, kdo řídil v době tragické nehody s vícero účastníky. V těchto případech se s železnou pravidelností stává, že přeživší účastník nehody s odstupem času tvrdí, že vozidlo neřídil on, ale ten, kdo kolizi nepřežil. Jak doložila prezentace Eduarda Procházky a Marka Semely, zejména po nehodách s vícenásobným převrácením vozidla bývá dokazování velmi složité, technicky náročné, a jsou i případy, kdy je jednoznačný závěr vyloučen. „I když lze poměrně detailně popsat pohyb vozidla, jeho rychlost, směr a okamžik možného odpoutání osob, nelze často stanovit, kdo vozidlo řídil, a to ani po konzultaci se znalci z oboru zdravotnictví,“ tvrdí analytikové. Zadavateli znaleckého posudku pak nelze vyhovět, ať už je tlak orgánů činných v trestním řízení nebo poškozených jakkoli silný.

Pozornost se zaměřila také na nehody motocyklů, které u nás jsou stále častější. „Motocyklů u nás přibývá a jsou ekonomicky dostupnější mladším řidičům, čímž riziko nehody stoupá,“ vysvětlil Aleš Vémola. Jím prezentovaná nehoda skončila tragicky a rodiče oběti se snažili dokázat, že příčinou havárie byla technická závada. Motocykl před havárií prošel servisní prohlídkou, která sice nebyla 100% v pořádku, ale znalecký posudek prokázal, že v žádném případě nemohla ovlivnit vznik a průběh nehody.
Česká republika patří k zemím s nejpropracovanějším systémem analýzy dopravních nehod. Výuku soudních znalců v tomto oboru jsme zavedli jako první na světě již v roce 1967, a to na VUT v Brně, kde je centrum této specializované výuky dodnes.

 

Stovky lidí sledovaly zásah IZS

Praktické ukázky zásahu likvidace následků dopravní nehody dvou vozidel s vyprošťováním zraněných osob předvádějí před pavilonem Z jihomoravští hasiči. „Jde o zásah Integrovaného záchranného systému, při němž se provádí uhašení hořícího automobilu, vyproštění osob a první pomoc zraněným. Na akci se podílí mimo jiné nejmodernější záchranářský vrtulník EUROCOPTER,“ uvedl por. Mgr. Jaroslav Haid, tiskový mluvčí HZS Jihomoravského kraje.


Akce působila věrohodně, po nehodě jedno vozidlo zůstalo na kolech a druhé skončilo zdemolované a převrácené na střeše. Z havarovaného vozidla byla vyproštěna figurantka se zlomenou nohou, ve druhém automobilu byla jedna osoba zraněna lehce a druhá s těžkým zraněním převezena vrtulníkem do nemocnice. Policie po odvozu zraněných klasicky vyšetřila nehodu. Celý zákrok IZS trval asi dvacet minut. Ukázky na volné ploše R sledovalo stovky lidí a budou pokračovat i v neděli.


V pavilonu Z jihomoravští hasiči prezentují nejnovější i historickou zásahovou techniku.
„Ve stánku uvidí tři zásahová vozidla a techniku, nejnovější reprezentuje zejména speciální technický automobil ADR na podvozku Volkswagen Transporter, předurčený k zásahům s použitím výbušnin a s nasazením záchranných psů. Vozidlo je mj. vybaveno akumulátorovou mečovou pilou, elektrocentrálou, laserovým dálkoměrem do vzdálenosti cca 300 metrů, dálkovým teploměrem, detektorem nebezpečných plynů a vzduchovým dýchacím přístrojem s náhradní lahví,“ upřesnil Haid.

V bohaté výbavě vozidla pro trhací práce pomocí výbušnin například nechybí vrtací zařízení do průměru 30 milimetrů, roznětnice, bedna na přepravu výbušnin a další zařízení a pomůcky střelmistra.

Pro práci ve výškách a nad volnou hloubkou je vozidlo vybaveno mj. kompletní lezeckou výstrojí pro střelmistry a kynology včetně psů, neoprenovým oblekem pro práci ve vodě. Osádka automobilu má k dispozici také týlové vybavení pro dlouhodobé zásahy - stan pro tři osoby, spací pytle, karimatky, stravu na několik dnů a také vařič a nádobí. Protože osádku tvoří paramedik, jsou ve vozidle kromě tašky a batohu s pomůckami k poskytování první pomoci a kyslíkového křísícího přístroje i nosítka a fixační prostředky.


BVV

www.autosalon.cz

 

Fotogalerie

Havárie : Ferrari na šrot ....

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu