Vyhledávání

Auto s vrtulí nebo letadlo bez křídel? I to je na Autosalonu Brno 2011

Auto s vrtulí nebo letadlo bez křídel?

Takové otázky si návštěvníci Classic Show kladou expozice společnosti Ecorra, která do Brna přivezla unikátní repliku vozu Helica francouzského konstruktéra Marcela Leyata z roku 1919. Automobil poháněný vrtulí patří k nejfotografovanějším exponátům ročníku.

Helica nezapře, že ji navrhoval původně letecký konstruktér. Cestující ve voze sedí za sebou stejně jako v letadle pohon zajišťuje vpředu umístěná vrtule. Aerodynamický tvar spolu s nízkou hmotností umožňovaly na tehdejší dobu velmi vysokou rychlost. Není divu, že na návštěvníky pavilonu A2 Helica působí jako zhmotnění dávné sci-fi z časů Julese Verna. „Jeden pán se mě zeptal, pro který film jsme vůz dělali,“ usmívá se majitel společnosti Ecorra Vítězslav Hinner, který s Helicou upoutal velkou pozornost. „Vrtule není moc praktická, ale zaujme. Kupodivu si ji fotí hlavně ženy,“ dodává známý restauratér veteránů.


Helica je unikátním exponátem i v evropském měřítku. Automo- bily poháněné vrtulí jsou velmi vzácné a většinou šlo o proto- typy. Sériově je vyráběl pouze Marcel Leyat a dodneška se zachovaly jediné dva jeho originály. K vozu vystavenému v pavilonu A2 se dochovala pouze dokumentace, podle níž firma Ecorra postavila dokonalou repliku.

Kopřivnická společnost je v oboru velmi známá, restaurování veteránů, úpravám vozidel a stavbě prototypů se věnuje již osmnáct let a většinu klientů má v zahraničí. „Na Classic Show jsme poprvé a zatím mám z výstavy dobrý pocit. Lidí přišlo opravdu dost, víc už by ani nebylo dobré. Mohu říci, že návštěvníci mají docela přehled. S některými jsme i jednali, ale veterán není nové auto, které chce každý hned. Tady musí rozhodnutí zrát delší čas,“ hodnotí účast Vítězslav Hinner. Schopnosti společnosti Ecorra v Brně dokumentuje také dokonale renovovaný vůz Wikov 40 s luxusní karoserií kabriolet.

Zájem o veterány v České republice v posledních letech mírně roste a nahrává mu i současná retro vlna. „Lidé si plní sny ze svého mládí, kdy na ně neměli. Třeba Škodu 130, které v polovině 70. let vyhrávaly rallye, si dnes pořizují pro radost,“ soudí Jiří Mewald z Ateliéru Kupka, vydavatele časopisu Motor Journal a organizátora výstavy Classic Show. Jak dodává, v každé zemi je zájem hlavně o domácí značky a automobilové ikony. „Historická vozidla se u nás dochovala lépe než třeba v Polsku, kterým se prohnala válka, ale zase jich hodně padlo za oběť železným nedělím a sběrným surovinám. Na druhé straně díky novým technologickým možnostem jsou dnes k dispozici třeba náhradní díly, které dříve nebyly,“ upřesnil J. Mewald. Největší problém je v tomto směru u plastových dílů na tzv. youngtimerech ze sedmdesátých let, zatímco starší modely s díly ze dřeva a kovu se do původního stavu navracejí relativně snadněji.

Blíže se s možnostmi renovace veteránů seznámíte v pavilonu A2, kde až do 9. června pokračuje Classic Show 2011 – největší přehlídka svého druhu v České republice.


BVV

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu