Vyhledávání

Autoklub ČR pro zimu 2010/2011 připravil test zimních pneumatik 195/65 R15

Autoklub ČR pro zimu 2010/2011 připravil test zimních pneumatik 195/65 R15

AUTOKLUB ČESKÉ REPUBLIKY
Opletalova 29, 110 00 Praha 1

AUTOKLUB ČR TESTOVAL PNEUMATIKYTEST ZIMNÍCH PNEUMATIK 195/65 R15 (ROK 2010)

I. ZÁKLADNÍ ÚDAJE

Autoklub ČR pro zimu 2010/2011 připravil test zimních pneumatik, tentokrát o rozměru 195/65 R15. Jde o nejběžnější velikost, kterou používají vozy nižší střední třídy jako Škoda Octavia nebo VW Golf. Testování se po roce opět uskutečnilo na zasněžených zkušebních drahách ve švýcarském Ulrichenu a na mokrém a suchém povrchu polygonu poblíž německého Hannoveru.

Testované pneumatiky (uvedeny v pořadí podle celkových výsledků testování):
1. Continental ContiWinterContact TS 830
2. Barum Polaris 2
3. Pirelli W190 Snowcontroll II
4. Kleber Krisalp HP2
5. Hankook Icebear W440
6. Debica Frigo 2
7. Kormoran Snowpro B2
8. Linglong Winter-Hero

K testování byly použity vozy Volkswagen Golf 6, VW Touran, Audi A4 a Audi A3.


II. TESTOVÁNÍ

Jako referenční pneumatika, od jejíchž výkonů se odvíjí porovnávání ostatních testovaných pneumatik, byl zvolen plášť z prémiového segmentu – Continental ContiWinterContact TS 830.

Referenční pneumatika Continental nakonec uhájila vítězství, protože dokázala předvést vyrovnané výkony na všech třech površích, a to i přesto, že nebyla nejlepší na sněhu. Pozitivně překvapil výkon pneumatik Barum Polaris 2, které s přehledem obsadily druhé místo; navíc je třeba připomenout i jejich bezkonkurenčně nejnižší cenu. Ani čínské pneumatiky Linglong se za své výkony nemusí stydět.

Sníh
Při testu nejlépe obstál při brzdění, trakci a ovladatelnosti na sněhu produkt Debica Frigo 2. Za ním následují Continental ContiWinterContact TS 830 a Barum Polaris 2, s jistým odstupem pak čínské Linglong Winter-Hero. Následují Pirelli W190 Snowcontroll II, Kleber Krisalp HP2, Kormoran Snowpro B2 a Hankook Icebear W440. Žádná z testovaných pneumatik na sněhu vyloženě nepropadla.

Mokro
Pneumatika Continental ContiWinterContact TS 830 naprosto dominovala také při druhé ze tří rovnocenně hodnocených disciplín. Jednalo se o jízdu na mokru, kde se sledovalo například ovládání při aquaplaningu, brzdění či ovladatelnosti na mokré trati. Právě s deštěm nebo s uježděným rozbředlým sněhem se v české zimě setkáváme nejčastěji. S téměř desetiprocentním odstupem skončily pneumatiky Pirelli a Kleber. Za nimi se umístily pneumatiky Barum a Hankook. S velkým odstupem skončily pláště Kormoran, dále pak čínský Linglog a vítěz první zasněžené kategorie Debica, který propadl.

Sucho
Na suchu se opět smazaly rozdíly mezi všemi testovanými pneumatikami. Mezi nejlepším vzorkem Continental ContiWinterContact TS 830 a nejhorším Kormoran Snowpro B2 činil rozdíl zanedbatelných pět procent. Co se týče hlučnosti, k nejtišším patřily dezény Debica Frigo 2 a Barum Polaris 2.


III. PODROBNÉ VÝSLEDKY TESTŮ

Kompletní tabulku výsledků ze všech testovaných disciplín obsahuje další příloha; tabulka bude zveřejněna též na www.autoklub.cz , část „Informace pro motoristy a novináře – Tiskový servis Autoklubu ČR“.


IV. JAK VYBÍRAT PNEUMATIKY

Je třeba vždy zohlednit individuální nároky a styl jízdy každého řidiče, a také jak budou pneumatiky používány, tzn. jak často a na jaké vzdálenosti, na jak výkonném vozidle atd.
Používání letních pneumatik v zimě je naprosto nevhodné, i když je povrch vozovky suchý nebo mokrý. Při nízkých teplotách běhounová směs letních pneumatik tvrdne a ztrácí adhezní vlastnosti, které má za vyšších teplot. Kromě toho hrozí nebezpečí lokálních zmrazků (mosty, lesní úseky, atd.).
Velmi nebezpečná je jízda v případě, kdy na jedné nápravě jsou pneumatiky zimní, a na druhé letní. V takovém případě náprava se zimními pneumatikami na kluzkém povrchu drží, zatímco náprava s letními pneumatikami roztočí vozidlo.

V. DŮVODY PRO POUŽÍVÁNÍ ZIMNÍCH PNEUMATIK

· při použití zimních pneumatik má vozidlo výrazně kratší brzdnou dráhu. Např.:

RYCHLOST POVRCH DRUH PNEU BRZDNÁ DRÁHA
z 50 km/h na sněhu zimní 35 m
letní 43 m
na ledu zimní 57 m
letní 68 m

· běhounová směs zimních pneumatik je vyrobena z výrazně odlišných směsí než běhounová směs pneumatik letních. Díky této specifické směsi mají zimní pneumatiky dobré vlastnosti právě i při nižších teplotách, tj. i v podmínkách, kdy běhounová směs letních pneumatik tvrdne a ztrácí adhezní vlastnosti. Proto jedině zimní pneumatiky mohou zaručit dostatečný záběr a maximální zkrácení brzdné dráhy, stejně jako stabilní ovladatelnost vozidla. Zimní pneumatiky jsou tedy při nižších venkovních teplotách výrazně bezpečnější (a přitom vůbec nemusí jít jen o jízdu po zasněžených nebo zledovatělých vozovkách),

· tvar a uspořádání dezénu a jednotlivých drážek zimních pneumatik jsou voleny tak, aby byly optimální právě pro zimní provoz. Zimní pneumatiky mají lepší záběrové a samočisticí vlastnosti,

· zimní pneumatiky jsou v chladném období výrazně bezpečnější i na suchých vozovkách. Jednoduchým příkladem proč používat zimní pneumatiky i za suché zimy je rozdíl v délkách brzdné dráhy s letními x zimními pneumatikami – v zimě se již při teplotě mezi +7 až 0 °C brzdná dráha BEZ použití zimních pneumatik prodlouží při brzdění z rychlosti 60 km/h o 3 metry (přitom 3 m představují šířku přechodu pro chodce!). Při teplotě -10 °C se délka brzdné dráhy na suchu BEZ POUŽITÍ zimních plášťů prodlužuje již o 7 metrů, při teplotě -20 °C bez použití zimních pneu je brzdná dráha na SUCHÉ vozovce delší dokonce o celých 12 metrů!

· pravidlo čtyř pro používání zimních pneumatik:
1. na všech 4 kolech (kombinace zimních a letních pneumatik je velice nebezpečná, zejména při brzdění)
2. minimální hloubka dezénu 4 mm (brzdná dráha při hloubce 4 mm je oproti brzdné dráze nových pneumatik o polovinu delší; při hloubce 2 mm dokonce o 70 %)
3. po dobu 4 zimních měsíců (rozhodující je průměrná denní teplota pod +7 oC)
4. 4 sezóny (materiál běhounu časem tvrdne a ztrácí své „zimní“ vlastnosti),

· pro výměnu pneumatik jsou rozhodující průměrné denní teploty pod +7 °C,

· neexistují univerzální pneumatiky, které by v našich klimatických podmínkách byly vhodné pro celoroční provoz; buď mají dobré jízdní vlastnosti při vyšších teplotách (letní pneumatiky), anebo jsou vhodné pro provoz při teplotách nižších (zimní pneumatiky),

· komfort jízdy v zimě se zimními pneumatikami je srovnatelný s jízdou v létě na letních, a to včetně nízké hlučnosti. Současné moderní zimní pneumatiky nemají nepříznivé vlastnosti dřívějších zimních pneumatik!

· Namontovat zimní pneumatiky včas znamená mnohem vyšší bezpečnost i lepší ovladatelnost vozidla v zimních podmínkách a výrazné snížení rizika nehody.



Říjen 2010

Infoservis AČR

 

Fotogalerie

Nepodceňujte zimní výbavu !!

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu