Vyhledávání

Automobil Art Car Jeffa Koonse se zúčastní závodu 24 hodin Le Mans.

Světová premiéra vozu Art Car Jeffa Koonse v pařížském Centre Pompidou.
Automobil se zúčastní závodu 24 hodin Le Mans.

Prvního června se v jednom z nejprestižnějších center moderního umění – v pařížském Centre Pompidou – představil v pořadí již 17. vůz BMW série Art Car. Před třemi stovkami VIP hostů automobil odhalil jeho tvůrce Jeff Koons, který jej na místě osobně podepsal. Lokace této významné události nebyla zvolena náhodně, protože právě zde v roce 1977 představil a podepsal svůj výtvor ze série Art Car také Roy Lichtenstein.

V duchu kreací umělců Caldera, Stelly, Lichtensteina či Warhola BMW již s předstihem oznámilo, že nejnovější, v pořadí již 17. Art Car, tentokrát od Jeffa Koonse, se zúčastní vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mans, který se na známém závodním okruhu koná od 12. do 13. června 2010. Koonsovo dílo proto zdobí skutečný homologovaný závodní vůz BMW M3 GT2.
2. června mezi 11. a 21. hodinou mohou návštěvníci centra Pompidou tento vůz spatřit na vlastní oči. V 17.30 se objeví také Jeff Koons, který bude mít v místním obchodu s knihami autogramiádu. Po ní v 18 hodin vystoupí s proslovem prezident centra Pompidou Alain Seban.
Návrh designu
Jednou z částí tvorby designu nového vozu Art Car bylo sbírání fotografií závodních vozů, jejich návrhů či vzrušujících barev symbolizujících rychlost a exploze. Výsledkem jsou zářivé odstíny, kterým Koons dodal schopnost emotivně zprostředkovat zážitek z výkonnosti, pohybu a sálající energie. Art Car se stříbrným interiérem a dynamickým vnějším designem zaujme na první pohled. Působí totiž dojmem pohybu již při stání na místě.
„Závodní automobily jsou jako život. Jsou plné síly a energie,“ vysvětluje Koons svůj záměr. „Můžete těmto vlastnostem jít naproti a nechat se jejich energií okouzlit. Pod kapotou má toto auto značný výkon a já jsem se svým výtvorem snažil tuto sílu expresivně vyjádřit.“
Koons při návrhu svého vozu strávil mnoho měsíců v Mnichově se závodním týmem BMW. Jen tak si mohl být jistý, že jeho návrh je připraven tak, aby mohl být v pořadí 17. Art Car nasazen ve vytrvalostním závodě 24 hodin Le Mans. Ladily se i ty nejmenší detaily, aby bylo spojení potřebné aerodynamiky a estetiky v dokonalé harmonii. Pro svůj návrh Koons hojně využíval trojrozměrných počítačových modelů (CAD), které mu umožnily, aby svoji představu sledoval ze všech možných úhlů.
Pod dohledem Jeffa Koonse byl jeho návrh Art Caru BMW realizován společností Schmid Design z Bavorska. Používaly se moderní a lehké materiály s odolností potřebnou pro nasazení ve vytrvalostních závodech. Nesmírně náročná byla také samotná výroba, na niž byl vyčleněn časový prostor pouhých dvou měsíců. Jednotlivé barevné pásy se z trojrozměrného návrhu přepočítaly na dvourozměrné vinylové pláty, které byly následně rozděleny tak, aby je bylo možné aplikovat na karoserii a další díly vozu.
Koons vyjadřuje sílu a dynamiku spojením kontrastních barev. Stejný efekt má i směrem vzad jakoby se rozpadající shluk barev. Dvojice naznačených barevných kruhů na zádi má za úkol symbolizovat „supersonickou“ akceleraci vozu.

Koons a BMW
Semínko spolupráce Koonse a BMW bylo zaseto dříve než v roce 2003, kdy tento umělec projevil zájem o návrh dalšího Art Caru BMW. Ve skutečnosti to bylo ještě o dvě desetiletí dříve, kdy Koons jel vozem BMW ze svého tehdejšího bytu v Mnichově do ústředí společnosti BMW. Koons je svým nadšením pro automobily pověstný. Letos o něm dokonce Bono z U2 prohlásil, že právě Koons je ideálním umělcem, jenž je schopen navrhnout automobil, který v lidech opět dokáže zažehnout lásku k těmto strojům.
Závod 24 hodin Le Mans

Již v dubnu zveřejnil ředitel BMW Motorsport Mario Theissen jezdecké složení pro letošní závod 24 hodin Le Mans. V novém voze Art Car číslo 79 pojede Andy Priaulx (Velká Británie), Dirk Müller (Německo) a Dirk Werner (Německo). Jörg Müller (Německo), Augusto Farfus (Brazílie) a Uwe Alzen (Německo) pojedou tento závod s vozem BMW číslo 78.
Závod 24 hodin Le Mans se koná od roku 1923 a je nejstarším vytrvalostním automobilovým závodem světa. Závod, který se jede na okruhu Sarthe ve francouzském městě Le Mans a je tvořen uzavřenými, převážně veřejnými silnicemi, pořádá autoklub Automobile Club de l’Ouest (ACO).
BMW M3 GT2

Závodní BMW M3 GT2 vychází z výkonného sportovního vozu BMW M3. Jeho motor V8 s objemem 4,0 litru disponuje nejvyšším výkonem 500 k, upravený je podvozek, brzdy dostaly závodní specifikaci a na řadu přišlo také intenzivní použití lehkých kompozitních materiálů. BMW M3 GT2 je schopné
z klidu na 100 km/h zrychlit během 3,4 s. Své kvality tento vůz jasně dokázal celkovým vítězstvím v závodě 24 hodin Nürburgringu v polovině května letošního roku.
BMW pro svůj návrat do závodu 24 hodin Le Mans spolupracuje s mnoha úspěšnými partnery. Z tohoto důvodu jsou na karoserii BMW M3 GT2 přítomna loga společností Castrol, Crowne Plaza, Dunlop, Randstad, Sympatex, LuK, H&R, BBS a NGK.
BMW oslavuje 35. výročí série vozů Art Car

Od roku 1975 se do tvorby vozu BMW, který by reprezentoval jejich dobu, zapojili výjimeční umělci z celého světa. V letošním roce se tato kolekce, jež slaví 35. výročí, rozroste již o 17. vůz. Jeho tvůrcem je Jeff Koons.

V pořadí již 17. „pohyblivá socha“, jež se právě představila, navazuje na první dílo Alexandera Caldera, Franka Stelly, Roye Lichtensteina, Andyho Warhola, Roberta Rauschenberga, A. R. Pencka, Davida Hockneye, Jennyho Holzera a Olafura Eliassona. Automobily Art Car svojí specifickou formou ukazují unikátní spojení designu, technologie a kreativity, které je prezentováno v hlavních světových muzeích po celém světě. I v budoucnu bude tato mezinárodní prezentace vozů ze série Art Car pokračovat.
Za vznikem série vozů Art Car stojí francouzský závodník a aukční licitátor Hervé Poulain, jehož napadlo nechat si design závodního automobilu navrhnout umělcem. Této iniciativy se chopil Alexander Calder, který svoji představu ztvárnil na karoserii závodního BMW 3.0 CSL.

První automobil spojující svět umění a motoristického sportu se vrhl v roce 1975 do závodu 24 hodin Le Mans. Doslova nadšené přijetí tohoto vozu bylo inspirací i pro další umělce a pro skutečný zrod série vozů BMW Art Car.
Mezi roky 2006 a 2009 absolvovaly vozy BMW Art Car rozsáhlé světové turné, během nějž navštívily muzea v Malajsii, Singapuru, na Filipínách, v Koreji, Austrálii, Indii, Tchaj-wanu, Číně, Rusku, Japonsku, Africe, Spojených státech amerických a Mexiku.

Chronologický seznam vozů BMW Art Car:
1. Alexander Calder (USA) 1975 BMW 3.0 CSL
2. Frank Stella (USA) 1976 BMW 3.0 CSL
3. Roy Lichtenstein (USA) 1977 BMW 320I Group 5 Race Version
4. Andy Warhol (USA) 1979 BMW M1 Group 4 Race Version
5. Ernst Fuchs (A) 1982 BMW 635 CSi
6. Robert Rauschenberg (USA) 1986 BMW 635 CSi
7. Michael Jagamara Nelson (AUS) 1989 BMW M3 Group A Race Version
8. Ken Done (AUS) 1989 BMW M3 Group A Race Version
9. Matazo Kayama (J) 1990 BMW 535i
10. César Manrique (E) 1990 BMW 730i
11. A.R. Penck (D) 1991 BMW Z1
12. Esther Mahlangu (ZA) 1991 BMW 525i
13. Sandro Chia (I) 1992 BMW 3-Series Racing Touring Car Prototype
14. David Hockney (GB) 1995 BMW 850CSi
15. Jenny Holzer (USA) 1999 BMW V12 LMR
16. Olafur Eliasson (DEN) 2007 BMW H2R World Speed Record Hydrogen Car, “Your mobile expectations: BMW H2R project”
17. Jeff Koons (USA) 2010 BMW M3 GT2


PR

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu