Vyhledávání

Autosalon § Autotec Brno : Petrolejáři chtějí lobovat za snížení spotřební daně

Autosalon § Autotec Brno : Petrolejáři chtějí lobovat za snížení spotřební daně

Petrolejáři chtějí lobovat za snížení spotřební daně

8. června 2010 Tiskové středisko BVV - Místo příjmu do státní kasy vedlo zvýšení nepřímých daní k řádově desetiprocentnímu poklesu prodejů motorových paliv. Jejich výrobci a prodejci se na konferenci AUTOTEC PETROL 201 shodli, že mají dost argumentů, aby přesvědčili nově se rodící vládu ke změně daňové politiky.

Neuvážený krok. Tak po pěti měsících hodnotí Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) zvýšení spotřební daně u motorových paliv. Spolu s jednoprocentním zvýšením DPH vedlo k plošnému růstu cen motorových paliv o přibližně 1,25 korun za litr a snížení konkurenceschopnosti českých čerpacích stanic. „V prvním čtvrtletí 2010 jsme zaznamenali meziroční pokles dodávek benzínu o 10,5 % a motorové nafty o 12 %,“ zhodnotil dopady na petrolejářský průmysl generální sekretář ČAPPO Miloš Podrazil. Připustil, že na snížení dodávek má svůj podíl také doznívající krize a nepřízeň počasí, nicméně za hlavního viníka pokládá novou legislativu, která podle ČAPPO navíc ani nevedla k očekávanému výnosu. Nejenže se poklesem prodeje pohonných hmot snížil výběr spotřební daně, ale státní pokladna nutně pocítí také ekonomickou ztrátu prodejců pohonných hmot a dopravců. S vyšší cenou pohonných hmot navíc sílí motivace k daňovým únikům, které jsou v tomto odvětví velkým problémem.

Samostatnou kapitolou pak je tankovací turistika, která ve srovnání s minulostí změnila směr. Českým motoristům se vyplatí jezdit pro benzín i naftu k sousedům a u hranic se Slovenskem a Polskem to má na některé čerpací stanice až likvidační dopad. Ale snížení konkurenceschopnosti pociťují i jinde, protože zvýšení daní vedlo k odklonu části mezinárodní kamionové dopravy a snaze zahraničních dopravců omezit tankování v České republice na minimum. Těží z toho zejména Slovensko, které spotřební daň z prodeje nafty naopak snížilo a prodej motorové nafty následně vzrostla o 14 %. ČAPPO z toho vyvozuje, že spíše než státní rozpočet České republiky z naší nové daňové legislativy profitují okolní země a jejich petrolejářské průmysly.

Pokles odbytu potvrzuje také Společenství čerpacích stanic ČR. Předseda představenstva Ivan Indráček na konferenci AUTOTEC PETROL 2010 konstatoval, že pokles výběru spotřebních daní u motorových paliv v letošním prvním čtvrtletí dosáhl pěti až šesti procent. Výběr mýtného ve stejném období meziročně vzrostl o osm procent, čili je zřejmé, že se dopravci českým čerpacím stanicím vyhýbají. S apelem na nově se rodící vládu Ivan Indráček souhlasí, ale zdůrazňuje nutnost rychlého postupu. Je totiž zřejmé, že v současné situaci státního rozpočtu nebude vládní prohlášení snižování daní příliš nakloněno. Účastníci konference se shodli, že o spornosti dopadu nové legislativy je politiky třeba přesvědčit co nejdříve.




BVV

PR

 

Fotogalerie

Autosalon Brno 2010 a krásné kočičky i Motormix atd objektivem Petra Matějíčka

Další fotografie 1 2

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu