Vyhledávání

Autosalon Brno : Automobilový průmysl sešlápl plyn a prý již jede opět na plno

Autosalon Brno : Automobilový průmysl sešlápl plyn a prý již jede opět na plno

 Automobilový průmysl sešlápl plyn

3. 6. 2011 (Tiskové středisko BVV) – „Z krize jsme se dostali rychleji, než jsme čekali,“ konstatoval na tradiční veletržní konferenci Sdružení automobilového průmyslu ČR (AutoSAP) jeho prezident Martin Jahn. Z výsledků zveřejněných při zahájení Autosalonu Brno vyplývá, že v České republice jedou naplno nejen automobilky, ale už i dodavatelé.

Za pozitivním obratem podle Martina Jahna stojí především šrotovné zavedené v řadě zemí a rychle rostoucí trhy jako Čína, Indie a Brazílie. Tržby členských firem AutoSAP loni meziročně vzrostly o 16,5 % a export se zvýšil o 17 %. Celý automobilový průmysl se v roce 2010 podílel na tuzemské průmyslové produkci 21,2 %, což Martin Jahn označil za zdravé číslo a upozornil, že na Slovensku tento podíl činí dokonce 35 %.

Nejhmatatelnějším dokladem překonání krize je rekordní výroba osobních automobilů, která se loni meziročně zvýšila o 9,5 % a poprvé překročila hranici milionu kusů. Na historickém výsledku se Škoda podílela 576 tisíci vozů, téměř 300 tisíc aut vyrobilo kolínské TPCA a 200 tisíc nošovický Hyundai. Česká republika byla loni pátým největším výrobcem osobních vozů v Evropě a v přepočtu na obyvatele druhým největším na světě po Slovensku. Podle Martina Jahna však potenciál tuzemských automobilek není ani zdaleka vyčerpán a všichni finální výrobci osobních vozů chtějí dále zvyšovat produkci.

S výjimkou autobusů se loni dařilo navýšit produkci také producentům dalších silničních vozidel. Ještě důležitější však je růst dodavatelského sektoru, který se v České republice propadl do hlubší krize než finalisté. Dodavatelé přežili především díky šrotovnému a poptávkám ze strany tuzemských automobilek, kterým se v krizi dařilo lépe než zahraniční konkurenci. V loňském roce již tržby za dodávky autodílů vzrostly o 16 %. " V současnosti čeští dodavatelé jedou většinou na tři směny, ale s velmi nízkou profitabilitou," uvedl generální ředitel Brano Group a viceprezident AutoSAP Pavel Juříček. Zdůraznil, že přes nárůst výroby firmy většinou nenabírají nové zaměstnance, protože se jim v období recese podařilo zvýšit produktivitu. „Jsme na „čínských“ cenách za evropské náklady, což ukazuje na sílu a schopnosti českých dodavatelů a dává nám dobré šance do budoucna,“ konstatoval Juříček.

Rovněž domácím finálním výrobcům se v období recese podařilo zvýšit produktivitu práce a tím i konkurenceschopnost. Jak uvedl Martin Jahn, současná situace na trzích totiž nedovoluje automobilkám nabízet nové modely s lepší výbavou za vyšší cenu než předchozí. Proto je nezbytné vyrábět s nižšími náklady a vyšší produktivitou. Přesto brzy nastane doba, kdy se rostoucí automobilový průmysl bez náboru nových zaměstnanců neobejde. Přilákat je mohou atraktivní podmínky: průměrná měsíční mzda v oboru loni stoupla o šest procent na 27.821 korun měsíčně, což o 16 % překračuje celostátní průměr. Limitující však je nedostatek technicky vzdělaných odborníků.

„Pro další rozvoj automobilového průmyslu v České republice vidíme jako jednu z hlavních priorit otázku vzdělávání v technických oborech, a to systémově na všech stupních vzdělávací soustavy,“ řekl v této souvislosti Martin Jahn. AutoSAP se touto problematikou dlouhodobě zabývá a v současnosti je zapojen do projektů zaměřených na podporu vzdělávání v technických oborech Auta nás baví a IQ Industry. V dalším projektu AutoAdapt se věnuje rozvoji lidských zdrojů a v rámci Technologické platformy „Vozidla pro udržitelnou mobilitu“ se zaměřuje na budoucí vývoj silničních vozidel.

 

BVV

 

Fotogalerie

Autosalon Brno 2011 a kočičky objektivem Honzy Pořízka

Další fotografie 1 2 3 4 5

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu