Vyhledávání

AUTOSALON PETROL 2009. : Paliva s biosložkou kvalitativně obstála

AUTOSALON PETROL 2009. : Paliva s biosložkou kvalitativně obstála

Paliva s biosložkou kvalitativně obstála 

Dosavadní zkušeností s přídavkem bionafty do motorové nafty a bioetanolu do benzínu vyvrátily obavy odborníků, kteří se zavedení této ekologické legislativy bránili s poukazem na rizika pro spolehlivost provozu vozidel. Vyplynulo to z jednání odborné konference AUTOSALON PETROL 2009.

Tradiční setkání na téma „Moderní motorová paliva a maziva pro motorová vozidla“ na veletrhu uspořádala Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO). Úvodní příspěvek generálního sekretáře ČAPPO Miloše Podrazila shrnul současnou situaci na českém trhu a dosavadní zkušenosti s nízko koncentrovanými palivovými směsmi, jejichž užití nařizuje současná legislativa.

Majitelé vozů s dieselovými motory od září 2007 chtě nechtě lijí do nádrží i bionaftu, a to až v pětiprocentním podílu. Zejména výrobci vozů s moderními vznětovými motory v této souvislosti předem varovali před možnými negativními dopady na spolehlivost, poruchovost i údržbu. Zkušenosti potvrdily nižší oxidační a termickou stabilitu směsi nafty a bionafty a vyšší pěnivost, zjištění však nejsou nijak alarmující. V zimním období hrozí dřívější ucpání palivových filtrů, proto se do arktické nafty tř. 2, která se používá při extrémních mrazech, bionafta vůbec nepřidává. S ohledem na nižší trvanlivost ČAPPO doporučuje spotřebovat naftu s přídavkem biosložky do tří měsíců. První náplň nádrže od výrobce by podle expertů neměla obsahovat žádnou biosložku a pozor by si měli dát i sváteční řidiči, protože dlouhé skladování této nafty ve vstřikovačích autu rozhodně neprospívá.

Přídavku biosložky neunikli ani majitelé vozů se zážehovými motory, které ekologická legislativa dostihla v únoru 2008. Přídavek bioetanolu do benzínu znamená potenciální riziko při nedodržení kvalitativních parametrů, proto by se motoristé měli vyhýbat čerpacím stanicím s nepřiměřeně levnou nabídkou. Žádné zásadní problémy však zaznamenány nebyly. Také majitelům vozů se zážehovými motory ČAPPO radí spotřebovat natankovaný benzín s obsahem bioetanolu do tří měsíců.

O tom, že se vysokou kvalitu v České republice tankovaných pohonných hmot podařilo udržet i za nových legislativních podmínek, svědčí monitoring České obchodní inspekce, která v roce 2008 zachytila jen 0,9 % vzorků nevyhovujících jakostním normám. Podle ČAPPO je to propracovaným systémem kontrol a také zásluhou čerpacích stanic, které s ohledem na přítomnost biosložek prodávají nadstandardně aditivované pohonné hmoty (přidávají se detergenty, antikorodanty, mazivostní přísady, protipěnivostní přísady apod.).

Vliv na výkon motoru a spolehlivost provozu tak byl minimální až nepozorovatelný. Na druhé straně všichni, kdo tankují motorovou naftu nebo benzín BA 95, změnu legislativy pocítili ve svých peněženkách. Nižší výhřevnost a tím zvýšená spotřeba paliva se projevila zejména u zážehových motorů. Zároveň se do celkové ceny promítla vyšší cena biosložky. Cenové hledisko tak oživilo zájem o směsnou motorovou naftu s třicetiprocentním podílem bionafty, která zákazníky oslovuje díky daňovému zvýhodnění. Její prodej byl zahájen v lednu 2009.

 

BVV

 

Fotogalerie

Autosalon Brno 2009 objektivem Jardy Marečka

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu