Vyhledávání

Brněnské výstaviště na týden zaplnil jeden z největších veletrhů užitkových vozidel na světě.

Brněnské výstaviště na celý týden zaplnil jeden ze tří největších veletrhů užitkových vozidel na světě.

3. 6. 2008 – Novinky z produkce finálních dodavatelů, ale také výrobců dílů a servisní techniky, počet vystavovatelů překročil 600 a plocha přibližně 74 tisíc metrů čtverečních. Počet zastoupených zemí od posledního ročníku poskočil z 21 na 26. AUTOTEC v prostoru střední a východní Evropy nemá konkurenci...

Takto zní zpráva oficiální. A ty neoficiální dojmy? Novinář se cítí jao v ráji, mávne na první projíždějící auto s logem AUTOTEC a jede kam chce, tiskovky stíhají jedna druhou jako kopyta cválajícího koně sebe samy, informace už dávno dostaly podobu tsunami. Ve smečce novinářů co jméno, to pojem ve speciálním světě motoristických „opinion makerů“, hodnotitelů a samozřejmě obdivovatelů světa rychlých – a v našem případě i silných kol.

A firmy automobilového průmyslu sem přivezly to nejlepší ze své produkce. Třetí generace vozu Mercedes-Benz Actros s úsporným motorem BlueTec, nová generace Renault Magnum, dvě premiéry z nabídky značky Irisbus Iveco: autobus Irisbus Crossway LE a luxusní autokar Irisbus Magelys. Poprvé zde jsou k vidění těžké nákladní vozy s hybridními motory, mezi nimi například i prototyp DAF vycházející z úspěšné řady LF45 s paralelním naftovým či elektrickým pohonným systémem.

Lákadlem je terénní polygon netradičně umístěný v prostoru výstavby nového pavilonu P, kde se v testovacích jízdách představuje na čtyřicet nákladních i terénních vozidel. Hloupé na tom je, že nelze zároveň psát i užívat si – tak alespoň ať si ty, návštěvníku, přijdeš na své!

Brány veletrhu AUTOTEC 2008 zůstanou otevřeny až do neděle 8. června, kdy jimi projdou poslední z vás, očekávaných sedmdesáti tisíc návštěvníků.

Truck Trial na Autotec 2008

3. 6. 2008 – Exhibice AVIA 4x4, Mistra Evropy 2007.



Truck Trial je terénní disciplína nákladních vozů, která se jezdí v sedmi kategoriích podle velikosti, rozvoru a náprav vozu. Tento sport představuje jezdecké umění, schopnost soutěžících překonat zdánlivě nepřekonatelné, vše pro opravdu silné jedince. Už deset let se na startovních soupiskách v kategorii S2 objevují jména Bohouš Čáp a Radek Švanda s vozem AVIA 4x4. Po pěti prvenstvích v domácím poháru a vicemistrovském umístění na evropském kolbišti v roce 2006 se v sezóně 2007 AVIA TEAMU podařilo získat titul Mistrů Evropy. Tento úspěch byl událostí pro celou domácí truck-trialovou komunitu a obrovským vyznamenáním pro tradiční českou automobilovou značku.

Také letošní sezóna se prvními dvěma závody ukazuje být pro team AVIA úspěšnou. V prvním závodě v Německém Karlsfeldu skončili třetí, ve Francii už byli druzí. V časově náročném kolotoči mezinárodních a domácích závodů se Bohouš Čáp uvolnil a ve středu 4. června přijíždí do Brna, aby na závodním polygonu v areálu Autotecu představil své umění a schopnosti dnešního vozu AVIA. Při autogramiádě ve stánku AVIA v hale V brněnského výstaviště bude možnost Bohouše Čápa poznat a získat podpis Mistra Evropy.



Předváděcí jízdy se uskuteční 4. 6. 2008 v 10.30 a 15.30 hod., autogramiáda bude od 13.30 hodin na stánku AVIA v hale V.


Návěsy s puncem německé kvality
3. 6. 2008 – Už jste si také všimli, že na silnici každou chvilku potkáváte slona? No vážně – podívejte se na logo firmy SCHMITZ Cargobull.

Na českém trhu se dovozce této značky, firma EWT truck & trailer pohybuje již třináctý rok, návěsy téhle značky u nás ale jezdily už dříve. Konec konců jedná se o největšího evropského výrobce návěsové techniky. A na druhé straně – není ani divu, že se Česká republika pro výrobce návěsů, nástaveb a jejich nejrůznějších účelových variant stala doslova zemí zaslíbenou. Přirozená geografická poloha nás jednoznačně předurčuje k tomu stát se – ať se to komu líbí nebo ne – logistickou velmocí se všemi důsledky. A jedním z nich je trend „co Čech, to dopravce“. Což žene vodu na mlýn výrobcům užitkových vozidel včetně těch, jejichž užitek „dotahují“ výrobci návěsů, přívěsů, nástaveb a vestaveb.

V posledních třech letech se stala značka SCHMITZ Cargobull v Česku nejprodávanější, a také proto byl třikrát po sobě vyhodnocen návěs se slonem ve znaku jako nejúspěšnější. Ve stejné nebo podobné pozici se pohybuje rovněž v Polsku a na Slovensku, a to vše díky svojí české partnerské prodejní a servisní firmě EWT – poslední čísla hovoří o prodeji 5000 návěsů za rok.

Díky orientaci českého hospodářství na automobilový průmysl se poslední dobou stal dominantním prodejním hitem návěs VARIOS. „Ono je to tak,“ začíná vysvětlovat na moji němou otázku Michal Žižák, jednatel EWT. „Češi jsou nápadití, a tak jim jako jedněm z prvních začalo být proti mysli jezdit vytíženým – a přitom dost drahým – návěsem jen jednu cestu. Když například veze někdo do TPCA svitek oceli, zpátky ze stejného místa už rozhodně nepoveze podobný materiál. Proto – jakmile se sešlo pár nápadů na úpravu – jsme nechali u konstruktérů připravit návěs, který stejně dobře lze naložit ocelí jako typizovanými klecemi nebo paletami. A rázem po vyložení svitku oceli může řidič nakládat boxy malého zboží z TPCA na další úsek cesty a cena návěsu se stále umořuje...“



V České republice vyrostla za poslední dvě desetiletí řada nových výrobců. Nemusí se potýkat s dražší německou pracovní silou ani s dlouhými vzdálenostmi – jak se s těmito výhodami konkurence vyrovnává klasický dovozce?

„Celý svět se postupně, ale stále jistěji vrací k prověřené kvalitě. A to bude i za úspěchem prodeje této značky. Ono skutečně jinak zní „Made in Germany“ než třeba – a prosím bez urážky „Made in China“, zvláště u tradičních strojírenských výrob. Navíc, dokonce by to mohlo být i West Germany, protože výroba stále zůstává v západní části Německa, se vším, co k tomu patří, tedy s vyššími náklady na pracovní sílu – ale zas s vyšší spolehlivostí této síly. Kromě toho hodně velkou roli hraje i zvládnutí logistiky, vnitřních toků materiálu a dalších sofistikovaných postupů, takže musím říci, že naše ceny na trhu se prakticky neliší od konkurence,“ tiše, s integrovaným úsměvem skromné pýchy vysvětluje Michal Žižák.

Na veletrhu Autotec vystavují s veškerou odpovědností. „Jsme toho názoru, že každý klient má nárok na odbornou odpověď na každou odbornou otázku, proto tady máme kompletní „brain tým“ našeho servisního zázemí,“ vysvětluje jednatel firmy a dodává: „Odtud také přichází nejvíc nápadů na změny, úpravy, tady získáváme zpětnou vazbu a požadavky trhu, na takových setkáních se vlastně rodí příští prodejní úspěchy.“

Sklápěcí návěsy na převážení sypkých materiálů mají rozvor 1410 mm jen a pouze v Česku – bylo to na přání tuzemských přepravců a v souvislosti s tím, že naše předpisy tuto variantu dovolují. Již zmiňovaný VARIOS se zas dá mj. naložit celý, i s podvozkem a koly, na železniční vagon a tak se prakticky beze ztráty času zapojuje do kombinované přepravy. „Podle mého soudu je to právě kombinovaná přeprava, která bude v Evropě hrát stále důležitější roli,“ soudí Michal Žižák.



A jak je vystavovatel a největší prodejce návěsové techniky v Evropě spokojen se svojí účastí na AUTOTEC 2008?

„Podle posledních údajů se Česko dostalo před Nizozemsko v počtu nákladních aut na obyvatele – a to znamená, že se doopravdy v oboru přepravy, spedice a logistiky stáváme v Evropě jedničkou. I z toho se dá odvodit význam veletrhu AUTOTEC,“ reaguje Michal Žižák. Jinde v Evropě bude na podobném veletrhu menší účast prostě proto, že tou křižovatkou Evropy je právě Česko. Kromě toho síla produkce stoupá například v Polsku, kolem Krakova, a Poláků sem do Brna jezdí spousta. Jen dneska jsem použil v hovorech s odbornými návštěvníky kromě angličtiny a němčiny samozřejmě češtinu a právě polštinu,“ dokládá jednatel důvody spokojenosti s veletrhem.



A jak se vyrovnává výrobce návěsů se stále více skloňovaným tématem bezpečnosti – má konstrukce návěsu vůbec nějaký vliv na bezpečnost provozu na silnici?

„Samozřejmě že má,“ živě se chápe tématu Žižák. „Tahače i kamiony jsou dnes vybavovány kromě skoro již standardních systémů EBS zabezpečením proti vypadnutí nákladu – například i zde vystavovaný návěs bude jezdit s tzv. DEKRA certifikátem: speciální výztuže zabrání při náklonu tomu, aby náklad zatarasil silnici. Samotný náklon by totiž neznamenal ztrátu rovnováhy celého přívěsu, ale právě vysypání nákladu na vozovku nebo do okolí je tím hlavním problémem. Rovněž hlásiče vybočení z jízdního pruhu, zatím montované jen do kamionů a tahačů, jsou dalším očekávaným krokem na cestě k větší bezpečnosti návěsů. A ve všech těchto krocích vpřed můžete firmu Schmitz Cargobull najít na samé špičce.“



Tohle logo, které pořád citujeme, je často vidět i na mrazírenských návěsech...

„...a v tomto segmentu máme v Čechách 50 % trhu,“ Michal Žižák jako by čekal na nahrávku na smeč. „Hlavně proto, že se trh zásobování za posledních 5-6 let neuvěřitelně rozšířil, především díky masivnímu nástupu obchodů nového typu, řetězců a velkoprodejen vůbec. Ty již nezásobují středními a malými vozy, ale právě celými návěsy. Naše mrazicí návěsy mají jednu výhodu – izolační kombinaci ferroplast. To znamená že mezi dvěma plášťovými plechy (0,6 mm pozink, abych byl přesný) je 6-8 cm polyuretanové pěny – a to je vše. Když se plášť poškodí – a to stává jak na běžícím pásu, návěs při zajíždění do nejrůznějších prostor odřete hned – není problém poškozený kus vyříznout a nahradit novým. Překytovat, nalakovat – a hotovo,“ už neskrývaně se usmívá jednatel firmy, která svoji prosperitu postavila na dovozu návěsové techniky. Prý by neměnil – říká už „off record“.


Irisbus Iveco: Komfortní bezpečí
3. 6. 2008 – V prostorném stánku o velikosti 300 m2 v pavilonu G 1 přitahují pozornost kamiony Iveco, autokary a autobusy Irisbus a užitková vozidla Fiat Professional ze skupiny Fiat.

Významné zastoupení Irisbusu na veletrhu AUTOTEC 2008 komunikuje jeho vůdčí postavení na českém trhu. Společnost dodala v roce 2007 316 vozů a získala 33,3 % tuzemského trhu vozidel hromadné dopravy o celkové hmotnosti se zátěží nad 3,5 tuny

V expozici je devět vozů ze širokého sortimentu Irisbusu. Tři z nich mají v Brně evropskou premiéru (autobus Crossway LE 3dveřový, zájezdový midibus Proxys a meziměstský midibus Proway. Česká premiéra čeká Magelys HD, autokar pro dálkovou turistiku. Irisbus Iveco předkládá zákazníkům zcela novou nabídku složenou z moderních vozů s lákavým designem, vybavených spolehlivou a výkonnou mechanikou šetrnou k životnímu prostředí.



Nová 3dveřová verze vozu Crossway LE

Crossway LE, verze meziměstského autokaru Crossway s označením Low Entry, je k dispozici ve dvou délkách: 12 m a 12,80 m. Jedná se o autobus se sníženou podlahou vpředu nebo autokar s vysokou podlahou vzadu. Vůz, který představuje vyvážený poměr mezi kvalitou a cenou, byl zkonstruován tak, aby vyhovoval různým trhům, jak potřebám příměstské, tak i meziměstské dopravy. Všechny tyto trhy požadují, aby vozy splňovaly dvě základní podmínky: velkou přístupnost a maximální počet míst k sezení. Střední schody mohou být vybaveny výklopnou rampou usnadňující nastupování osobám na vozíku. Třídveřová verze Crossway LE je významnou novinkou, protože vyhovuje většině poptávek na trzích střední a východní Evropy. Standardizace mechanických komponent navíc optimalizuje provozní spolehlivost a úspornost.



Nové vozy Proxys a Proway

Obsaditelnost nové verze zájezdového Proxys a meziměstského Proway se pohybuje v rozmezí od 28 do 36 cestujících. Vozy nabízejí vysokou úroveň komfortu, řidič má prostorné a ergonomické pracoviště, které mu zajišťuje optimální pracovní prostředí. Obě verze jsou vybaveny stejným motorem, šestilitrovým Tectorem Euro 5 o výkonu 160 kW (217 HP). Součástí výbavy je i zcela pneumatické pérování. U vozu Proway mohou být druhé dveře umístěny vzadu, což umožní instalovat vybavení pro dopravu jedné osoby se sníženou pohyblivostí díky zdviži na invalidní vozík. Oba vozy budou k dispozici ve dvou délkách podle potřeb trhů: 7,75 a 8,45 m.



Unikát mezi autokary pro dálkovou turistiku: Magelys

V roce 2003 spustil Irisbus projekt, jehož cílem byl hloubkový průzkum vývoje zájezdového autokaru. Šlo V něm o přehodnocení a přepracování způsobu cestování autokarem. Byly zkoumány všechny parametry a všechny součásti autokaru, které mají vliv na pohodlí při cestování. Irisbus vycházel z požadavku, že je nutné poskytnout každému cestujícímu životní prostor, jenž přispívá ke zpříjemnění cestování s maximálním možným komfortem.

V oblasti bezpečnosti Irisbus nabízí více, než vyžadují předpisy. Vůz je vybaven nezávislými předními koly, která představují spolu s odpružením poslední stupeň technologického vývoje. Skvělá stabilita na silnici, dokonalé držení směru, odstranění podélného i příčného kývání jsou hlavními přednostmi tohoto pérování a nabízejí větší komfort cestujícím. Vůz je vybaven systémy Cruise Control s kontrolou bezpečné vzdálenosti, ESP, a také bezpečnostním systémem kontroly trasy pro dálkové cesty. Navíc vybavení bixenonovými světlomety, které výrazně zlepšují noční viditelnost. Tak se zrodil Magelys, autokar pro dálkovou turistku, určený nejnáročnějším dopravcům, kteří chtějí nabízet svým cestujícím nový pohled na svět.



Evadys H, nový horizont pro turistiku

Autokary Evadys jsou poháněny motory řady Cursor nové generace Euro 4, které se vyznačují velmi příznivým poměrem mezi výkonem a spotřebou umožňující snížené pořizovací ceny na kilometr. Evadys H je opatřen šestiválcem Cursor 8 o výkonu 380 HP (280 kW), zatímco Evadys HD má Cursor 10 o výkonu 450 HP (330 kW). V opci jsou tyto motory nabízené ve verzi vyhovující ekologické normě Euro 5, která vstoupí v platnost v roce 2009, a dokonce i evropské normě EEV.



Irisbus Iveco, přední výrobce plynových autobusů

Citelis vystavený na Autotecu má motor na zemní plyn (anglicky CNG: Compressed Natural Gas), který je do doby, než vzniknou technologie budoucnosti jako palivový článek, skutečnou čistou alternativou nafty. Irisbus Iveco působí v oblasti zemního plynu již patnáct let a s téměř 400 autobusy CNG prodanými ve světě potvrzuje své vůdčí postavení. Díky své stechiometrické technologii má motor Iveco Cursor 8 CNG obzvláště nízkou úroveň emisí, která bohatě splňuje evropskou normu EEV (Enhanced Environmental friendly Vehicle). Velmi nízká úroveň hlučnosti autobusů Iveco na zemní plyn je oceňována jak cestujícími, tak obyvateli měst.



Iveco vyvíjí, vyrábí a prodává široký sortiment průmyslových vozidel malé, střední a velké tonáže, terénní kamiony, autokary a autobusy pod značkou Irisbus i vozidla pro speciální využití jako zdolávání požárů, civilní obranu a ochranu.

Automobilka zaměstnává 26 000 lidí a vlastní 27 výrobních jednotek v 16 zemích světa plus 5 středisek výzkumu a vývoje. Za účelem doplnění své činnosti v Evropě podniká společnost rovněž v Číně, v Rusku, v Austrálii, v Argentině, v Brazílii a v Jižní Africe. Přes 4 600 servisních středisek ve více než 100 zemích zaručuje technickou pomoc všude tam, kde jezdí vozidla Iveca.



Irisbus Iveco

Prvořadou ambicí firmy Irisbus Iveco, předního aktéra osobní dopravy v evropském měřítku, je usnadňovat život cestujícím a zpříjemňovat jim cestování, aby bylo stále pohodlnější, příjemnější a bezpečnější. Iveco se rovněž snaží zjednodušit každodenní práci řidiče a nabízí provozovatelům vozy s optimalizovanou rentabilitou.


BVV

Více na : www.autotec.cz

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu