Vyhledávání

Do 20. století na pneumatikách plněných vzduchem a s dezénem běhounu

Svět bez pneumatik“, část 2:

Vstup do 20. století na pneumatikách plněných vzduchem a opatřených dezénem běhounu

Hannover, 18. září 2009. Od roku 1888 se pneumatiky plněné vzduchem stávaly stále více rozšířenými. Přece jen slibovaly podstatně více pohodlí a přilnavosti než jejich předchůdci z plné pryže, železa nebo dřeva. Vzduch je krásně pružný a pryž poskytuje lepší přilnavost. Přestože kvůli ostrým kamenům, hřebíkům a úlomkům na cestách bylo nemyslitelné, aby cestování za pomoci raných plášťů plněných vzduchem probíhalo bez nutnosti jejich zalepování, přecházelo na ně stále více cyklistů. Avšak v této době ještě pláště nebyly opatřeny žádným vzorkem.

Široká řada drážek a přilnavých výstupků, které jsou dnes běžné, tehdy ještě nebyla vynalezena. Pokud byla cesta z jakéhokoli důvodu kluzká, cyklisté buď sesedli, nebo skončili v příkopu.

Vynálezci v pneumatikářském průmyslu však již na tomto problému pracovali. Německý časopis „Der Radmarkt“ ve svém čísle 204 z roku 1894 uvedl článek o novém „protiskluzném“ plášti společnosti Continental – prvním plášti, který byl opatřen vzorkem. Jeho hladký dezén s plochými podélnými proužky „definitivně zabraňoval klouzání“. Časopis dále pokračoval tvrzením, že „v důsledku toho lze dosáhnout té nejvyšší rychlosti“ a „bude zabráněno také rozstřikování výkalů“. Aha, tak už víme, proč byly cesty kluzké. Pokud člověk neměl na ráfcích „protiskluzné“ pláště, bylo mu důrazně doporučeno sesednout. Tak začal triumfální rozvoj pneumatik se vzorkem, zpočátku na pláštích bicyklů.

V roce 1899 byla v Hannoveru zahájena výroba pneumatik pro osobní automobily – byly to typy, které byly v podstatě plášti pro jízdní kola, ale měly vhodné rozměry a vyšší nosnost. Ještě neměly žádný dezén – vždyť boční síly byly omezené – a průměrné rychlosti se pohybovaly kolem 15 km/h, takže zdatný cyklista dokázal raná auta snadno předjet. V této době ještě pojem „aquaplaning“ neexistoval. V roce 1908 bylo v Německu zaregistrováno více než 34 000 osobních automobilů – a pouze 65 z nich mělo vyšší výkon než 40 HP.

Avšak i přesto stálo za to, pro těchto několik automobilů, pokračovat ve vývoji výrobku označovaného jako „pneumatika pro automobily". A tak se v roce 1908 na trhu objevila první pneumatika pro automobily s dezénem. Tuto „převratnou novinku“, označovanou také jako „neklouzavý“, „drážkovaný“ model, představila společnost Continental. První drážkovaný dezén je viditelný v ploché části běhounu.

Čistě drážkované běhouny se v dnešní době stále ještě v některých případech používají, například ve formuli 1. Společnost Continental již v roce 1905 měla ve svém sortimentu model pneumatiky „s protiskluznou ochranou pomocí nýtů“ – předpokládalo se, že hřeby upevněné k povrchu běhounu poskytnou lepší ochranu před kameny a hřebíky.

Pneumatika byla navržena tak, aby na kluzkých cestách zajišťovala lepší přilnavost. Nýty použité jako kolíky lze najít i na dnešních pneumatikách. Ačkoliv se ve střední Evropě již téměř nepoužívají, mnoho motoristů ve Skandinávii stále ještě spoléhá na to, že jim kolíky poskytnou lepší přilnavost na zledovatělých vozovkách.

Dezén běhounu pneumatik se v následujícím období dále vyvíjel. S tím, jak se drážky dezénu rozšiřovaly, technici v pásech začali dělat kolmé zářezy – a tak se objevily první dezény, které zajišťovaly přilnavost při zatáčení. Kvůli tomu však byly pneumatiky hlučnější, a aby se tento problém překonal, byl na konci 20. let minulého století u balonové pneumatiky společnosti Continental použit první směrově orientovaný dezén. Postupně do svého sortimentu zařadili pneumatiky s přesazenými řadami výstupků běhounu i další výrobci. Zároveň se provedení pneumatik stalo ještě propracovanějším, včetně složitých log výrobců a označení pneumatik na bočnicích. Avšak tyto pneumatiky ještě měly daleko do poskytování standardizovaných informací, které lze dnes běžně na bočnicích spatřit. První zimní pneumatiky, vyvinuté v roce 1938 společností Semperit a nazvané „Goliath“ (Goliáš), měly velmi výrazný dezén, který dobře zabíral na sněhu a umožňoval motoristům jezdit na cestách, z nichž se v té době sníh neodklízel.

Od padesátých let minulého století se v navrhování pneumatik postupovalo podle hesla „všechno jde“ – vzorky cikcak, lichoběžníkovité, ve tvaru činek nebo tvaru „S“ – všechny z nich měly své výhody i nevýhody pro použití v létě a v zimě. V roce 1969 společnost Uniroyal uvedla na trh první pneumatiku do deště – rallye 180. Když byly hroty zakázány, na zimní podmínky se specializovaly řady pneumatik vyznačující se složitými systémy drobných zářezů, které se staly dobře zavedenými od poloviny sedmdesátých let minulého století. Jemné drážkování ve výstupcích běhounu se vyvíjelo v mnoha směrech a tvary drážek se stávaly stále složitějšími – což vyvrcholilo propracovanými, přesazenými příčně zesíťovanými jemnými lamelami společnosti Continental. Všechny tyto dezény měly společného to, že při zatížení – to znamená během rozjíždění, brzdění a zatáčení – vytvořily velký počet přilnavých hran a tím zajišťovaly zvýšenou tažnou sílu.

Práce vývojářů pneumatik v této oblasti začaly být ovlivňovány změnami podmínek. Automobily zřídka musely v zimě jezdit na neuježděném sněhu, protože silnice byly obvykle uklizené nebo vrstvy sněhu byly pevně uježděné. Proto pneumatiky musely mít více hran, aby dokázaly automobily, které se zrychlovaly a byly stále těžší, zabrzdit a udržovat je v jízdě správným směrem. Aby bylo možné tento úkol splnit ještě lépe, byly na konci 20. století uvedeny na trh první asymetrické pneumatiky s dezénem navrhovaným nyní podle příslušné „funkce“. Pravá, levá a středová část dezénu běhounu byla vysoce specializována a navrhována pro různé úkoly, s každou oblastí zodpovědnou za přenos pokynů řízení. Tyto dezény byly vyvíjeny pro letní a zimní pneumatiky. Nicméně, každý, kdo hledá pneumatiky pro sportovní jízdu a zaručující rychlé rozptylování vody z kontaktní plochy pneumatiky, by si vybral vzorek ve tvaru „V“ – ten vypadá nejen stylově, ale navíc také snižuje riziko aquaplaningu.

Dezén pneumatiky má nyní za sebou přibližně 101 let svého bouřlivého vývoje. Odborníci předpovídají, že tento vývoj bude pokračovat, takže pneumatiky budou schopné nabízet ještě vyšší přilnavost, rozptylovat vodu ještě účinnějším způsobem a budou i tišší. Události kolem dezénu pneumatiky tak stále zůstávají svým způsobem vzrušující. A doufejme, že tomu tak bude i v dalším vydání „Světa bez pneumatik", kde svůj debut zaznamená syntetická pryž.

S obratem přesahujícím v roce 2008 24 miliard EUR představuje společnost Continental jednoho z předních světových dodavatelů pro automobilový průmysl. Jako dodavatel pneumatik, brzdných systému, systémů a součástí pro pohonné ústrojí a šasi, přístrojové techniky, automobilové elektroniky a technických elastomerů, přispívá Continental ke zvýšení jízdní bezpečnosti a také k ochraně globálního klimatu. Společnost v současné době zaměstnává přibližně 130 000 zaměstnanců na téměř 190 místech v 35 zemích.
Continental je v Evropě tržním lídrem v oblasti pneumatik pro osobní a lehká užitková vozidla. Celých 30 % nových automobilů vyrobených v Evropě opouští výrobní linky na pneumatikách Continental. Divize pneumatik koncernu Continental je oficiálním partnerem FIFA World Cup 2010TM, který se bude konat v roce 2010 v Jihoafrické republice. Další informace naleznete na stránkách www.ContiSoccerWorld.com, www.ContiFanWorld.com a www.conti-online.com.

Barum Continental spol. s r. o.
Divize marketing
www.conti-online.cz
www.barum-online.cz

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu