Vyhledávání

Dopravní nehody zaviněné řidiči nákladních automobilů v České republice

Dopravní nehody zaviněné řidiči nákladních automobilů v České republice
Řidiči nákladních vozidel tvoří, s ohledem na polohu České republiky ve středu Evropy, velkou část dopravní zátěže na našich pozemních komunikacích. Přítomnost těžkých nákladních vozidel s ohledem na jejich velikost a hmotnost je zdrojem potenciálních konfliktů s ostatními účastníky silničního provozu, které končí nezřídka závažnými dopravními nehodami.
 
Následující text uvádí některé základní fakta týkající se této problematiky, a to i ve vztahu k víkendovému provozu, kde dochází ke směšování vysokých intenzit individuální osobní dopravy a provozu nákladních vozidel.

Základní fakta. Potenciální konfliktní situace při interakci osobní versus nákladní vozidlo, základní fakta ze statistiky dopravních nehod.

  • rozdíl v rychlosti mezi osobními a těžkými nákladními vozidly vyvolává potenciální konflikty, které nezřídka končí usmrcením nebo těžkým zraněním účastníků,
  • v pátek, sobotu a neděli tvoří velkou část dopravního proudu "víkendoví" nezkušení řidiči,
  • v pátek a v neděli odpoledne je zvýšená intenzita provozu, ve které velkou část řidičů osobních automobilů tvoří právě "víkendoví" nezkušení řidiči,
  • dlouhodobě registruje statistika Policie ČR nejvíce usmrcených osob u sobotních, případně nedělních nehodách (v roce 2006 bylo při sobotních nehodách usmrceno 18% z celkového počtu usmrcených osob),
  • i přes celkový pokles dopravních nehod ve srovnání let 2005/2006 stále k nejvíce dopravním nehodám dochází v pátek (v roce 2006 se stalo 17,68% dopravních nehod v pátek),
  • v červenci 2006 došlo k nejvíce dopravním nehodám v pátek v 15:00 hodin (na dálnici v 16:00 hodin), v sobotu v 10:00 hodin (na dálnici v 9:00 hodin), v neděli v 18:00 hodin, a to jak u všech dopravních nehod, tak i u nehod na dálnici,
  • v červenci 2007 došlo k nejvíce dopravním nehodám v pátek v 15:00 hodin (na dálnici v 16:00 hodin), v sobotu v 10:00 hodin (na dálnici v 9:00 hodin), v neděli v 18:00 hodin, a to jak u všech dopravních nehod, tak i u nehod na dálnici,
  • v srpnu 2006 došlo k nejvíce dopravním nehodám v pátek v 16:00 hodin, na dálnicích v 16:00 a ve 23:00 hodin, v sobotu v 10:00 hodin, a to i na dálnicích, v neděli v 18:00 hodin, na dálnici v 18:00 hodin,
  • při dopravních nehodách v pátek, sobotu a neděli (celkem) je usmrceno 48,5% všech osob (rok 2006) a dochází k přibližně 38% všech dopravních nehod (v roce 2006 37,4%),
  • řidiči nákladních automobilů o hmotnosti nad 12 tun zavinili v roce 2006 nejvíce dopravních nehod z dopravních nehod zaviněných řidiči nákladních vozidel (10905 dopravních nehod) při kterých bylo i nejvíce osob usmrceno (53 usmrcených osob),
  • řidiči nákladních automobilů zavinili v roce 2006 téměř 18% všech dopravních nehod zaviněných řidiči motorových vozidel, v 1. pololetí 2007 zavinili řidiči nákladních automobilů 17,4%všech dopravních nehod zaviněných řidiči motorových vozidel,
  • v roce 2006 zavinili řidiči nákladních automobilů na dálnicích 29,9% všech dopravních nehod zaviněných touto skupinou řidičů (nejvíce podle typu pozemní komunikace),
  • v roce 2006 bylo na dálnicích usmrceno 30% osob z celkového počtu usmrcených při dopravních nehodách zaviněných řidiči nákladních automobilů; jinými slovy: nejvyšší podíl zaviněných nehod mají řidiči nákladních automobilů na dálnicích, v roce 2006 zavinili tito řidiči 1 455 nehod, tj. 29,9% ze všech nehod na dálnicích. Na silnicích je tento podíl nižší – dosahuje jen 19,2% atd. Podobně i podíl počtu usmrcených osob je nejvyšší na dálnicích – 32,3% (bezmála 1/3 obětí mají na svědomí řidiči nákladních automobilů.
  • V roce 2006 způsobili řidiči nákladních automobilů při jimi zaviněnými dopravními nehodami celkovou hmotnou škodu ve výši 1 991 746 500 Kč, což činí 21,84% z celkových hmotných škod u dopravních nehod zaviněných řidiči motorových vozidel
  • průměrná hmotná škoda u dopravních nehod zaviněných na jednu dopravní nehodu je u řidičů nákladních automobilů 4,8x vyšší než průměrná hmotná škoda na jednu nehodu obecně,
  • průměrná hmotná škoda u dopravních nehod zaviněných na jednu dopravní nehodu je u řidičů nákladních automobilů 2,26x vyšší než průměrná hmotná škoda na jednu nehodu zaviněnou řidiči osobních automobilů,
  • nejvyšší průměrná hmotná škoda u dopravních nehod zaviněných na jednu dopravní nehodu je u řidičů nákladních automobilů s návěsem, druhá nejvyšší je u dopravních nehod zaviněných řidiči nákladních automobilů s přívěsem.

Infoservis UAMK

Zdroj: Policejní prezídium Policie ČR, ŘSDP

 

Fotogalerie

ME Sosnová 2007, dramatický karambol - Bermingrud, 24 x foto Pavel Douša

foto Pavel Douša

Další fotografie 1 2

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu