Vyhledávání

I v únoru stále aktuální téma: Jak správně nasadit sněhové řetězy

I v únoru stále aktuální téma: Jak správně nasadit sněhové řetězy

Jak správně nasadit sněhové řetězy

Řetězy jsou vám v předsíni na skříní nebo zahrabané ve sklepě k ničemu. Při cestě na hory je raději přibalte do auta. Při nákupu je vybírejte podle rozměru pneumatik a jejich nasazování si nacvičte. Řetězy po dědečkovi na jeho Škodu Favorit vám budou asi k ničemu, je třeba mít řetězy s rozměrem vhodným pro vaše auto. Když se pro řetězy vypravíte do prodejny, je potřeba znát přesný rozměr obuté zimní pneumatiky.

Správně mají řetězy "sedět" na pneumatice, nikoliv na ráfku. V případě nouze lze použít řetěz o něco málo větší, když vám ho spřátelený motorista v případě nouze půjčí, je to lepší než nic. Jako třeba na našem videu. U plastových poklic se moc neděje, pokud ale máte hliníkové ráfky, může přesahující řetěz kolo poškrábat.

Pozor i na to, zda automobilka povoluje na daný typ auta použít vybrané řetězy. Stále častěji se totiž prodávají vozy, jimž se standardní řetězy do podběhů nevejdou a vyžadují speciální provedení s tenčími články.

Nejčastěji se dnes prodávají řetězy s H stopou. V nabídce jsou i s Y stopou, ale ty se hodí hlavně pro pracovní stroje.

Rozdíl mezi řetězy spočívá také v jejich montování. Všechny se dnes na kolo nasazují, aniž se s vozem musí popojíždět. U běžných modelů se však po nasazení a ujetí několika desítek metrů musí zastavit, vystoupit a ještě je dotáhnout. K dostání jsou však i dražší provedení, která se nasadí na kolo, rozjedete se a řetězy se samy dotáhnou.

Látkové řetězy se neosvědčily
Klasické řetězy lze nyní nahradit látkovými. Prodávají se za 1 500 až 2 500 korun a jejich hlavní výhodou oproti klasickým řetězům je snazší nandavání. Problémem je však jejich trvanlivost. Prakticky vůbec se s nimi nesmí vyjet na asfalt, protože se ihned ničí.

Test řetězů provedený rakouským autoklubem ÖAMTC prokázal, že po 16 kilometrech jízdy na asfaltu byly na vyhození a oproti běžným řetězům nedopadly dobře ani při porovnávání jízdních kvalit na sněhu a ledu. Ze sedmi testovaných řetězů byly čtyři klasické a tři látkové. A právě všechny látkové v celkovém hodnocení skončily poslední.

Jak spoutat kolo do řetězů
Řetěz rozložíme před hnacím kolem. Upravíme případné překroucení řetězových částí. "Obvodové lanko zasuneme za kolo zprava doleva a oba konce lanka přitáhneme k sobě," vysvětluje Martin Šimoník, vedoucí autoparku ÚAMK Jinonice. Oba konce lanka pak zvedneme nahoru na dezén pneumatiky a spojíme je.

Spojené lanko položíme nahoru na dezén. Spojíme boční řetěz spojovacím háčkem do koncového článku bočního řetězu. Znovu zkontrolujeme, zda řetězy nejsou překroucené. Lanko zasuneme za pneumatiku a celý řetěz na pneumatice symetricky urovnáme.

"Musíme řetěz usadit rovnoměrně na celou pneumatiku, tak aby nikde neplandal," popisuje Šimoník.

Napínací řetěz s pryžovým napínačem pevně utáhneme. Přebývající část napínacího řetězu provlékneme kolem bočního řetězu a pryžový napínač zaklesneme do vhodného článku na něm. Zkontrolujeme rovnoměrnost řetězu.

Při jízdě pak po třiceti až padesáti metrech ještě překontrolujeme a v případě potřeby dotáhneme," upozorňuje vedoucí pražské flotily žlutých andělů ÚAMK.


Nacvičte si to! více zde.

Infoservis UAMK

www.uamk.cz

 

Fotogalerie

Winter Trial 2008 - noční Hradec a zasněžené Orlické hory objektivem Jirky Rohleny

Další fotografie 1 2

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu