Vyhledávání

Interview poskytl: Jozef Kabaň, šéfdesignér Škoda Auto

"Profese designéra je jednou z nejkrásnějších, jakou si dokážu ve svém životě představit," říká Jozef Kabaň, šéfdesignér značky Škoda. Internetu Škoda Auto poskytl Jozef Kabaň rozhovor na téma automobilový design, budoucí podoba modelů Škoda a prozradil nám i něco málo ze svého soukromí. Dnes přinášíme první část rozhovoru.

Rodák ze slovenského Námestova a absolvent fakulty umění a designu Vysoké školy výtvarných umění v Bratislavě se stal šéfdesignérem značky Škoda v únoru 2008. Předtím se ovšem téměř patnáct let věnoval designu automobilů koncernových značek VW, Audi a Bugatti.

Před příchodem do Škoda Auto jste pracoval na několika koncernových vývojových pracovištích. Pro VW dokonce deset roků a posledních pět let i pro Audi. Jsou Vašemu designérskému „naturelu“ bližší návrhy sportovního nebo klasického „střihu“ a na který z Vašich návrhů jste nejvíce pyšný?
J.K.: Už mnohokrát jsem se vyjadřoval v tom smyslu, že svoje kouzlo má jakýkoli projekt. Není to jen o tom řešit věci, které by člověk řešit chtěl. Každé zadání je především výzvou vytvořit něco nového, kvalitativně lepšího a smysluplnějšího, co je také pro firmu, pro níž pracujete, nejdůležitější.

Měl jsem možnost „setkat se“ pracovně prakticky s celou škálou koncernových modelů - od nejmenšího Lupa až po ty největší, jako je například Bugatti. A musím říci, že každé z těch aut mělo mnoho zajímavých věcí a každý z těchto projektů byl v něčem výjimečný.

A jsou-li mi bližší návrhy sportovních nebo klasických aut? Teď pracuji pro značku Škoda, která vyvíjí vysoce hodnotná auta, jen pro poněkud jinou cílovou skupinu. Takže touha navrhovat sportovní auta by byla v tuto chvíli z mého pohledu tak trochu nesmyslná.

Podle Vašeho profesního životopisu, který je k dispozici i na našich internetových stránkách, se zdá, že jste se ve své kariéře zatím věnoval výlučně designu exteriéru. Návrhy interiérů nebo třeba jen dílčích komponentů nových modelů Vás nikdy nelákaly? V současné funkci se budete muset jistě věnovat i těmto oborům.
J.K.: Ano, víceméně jsem se věnoval hlavně exteriéru. Měl jsem sice možnost nahlédnout několikrát i do světa interiéru, ale můj svět byl a je z velké míry exteriér. Samozřejmě to neznamená, že bych díky své nynější pozici nějakým způsobem interiér znevýhodňoval nebo ho „vyčleňoval“, naopak.

Nový Superb se už prodává, Octavia po faceliftu se zanedlouho představí v Paříži a práce na modelu Yeti jsou prakticky v závěrečné fázi. Zbývá tak vlastně jen Roomster, který "má nárok" na větší či menší proměnu svého vzhledu. Bude tento model se svým originálním designem, který jste Vy sám nazval "odvážným krokem", jedním z Vašich příštích úkolů pro značku Škoda, nebo se domníváte, že jeho podobu zatím není třeba měnit?
J.K.: Podle mého názoru se tento model značnou měrou podílí na zviditelnění značky Škoda na mnoha zahraničních trzích. Toto auto má určitě něco do sebe a porovnávat ho třeba s jinými podobnými auty prostě není možné. Osobně si myslím, že Roomster je velmi zajímavý a odvážný produkt se silným charakterem. Jako každý výrobek, i ten sebeúspěšnější, má před sebou období, ve kterém se dočkáme buď tzv. faceliftu, nebo zcela nového modelu. Každé věci se dá něco vytknout, nic není dokonalé. Kdyby to tak bylo, bylo by složité tvořit věci nové, nebyl by žádný prostor pro nová řešení.

 

Škoda auto

Pokračování příště...

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu