Jozef Kabaň, šéfdesignér automobilky Škoda Auto. Druhá část rozhovoru
Interview - Jozef Kabaň, šéfdesignér Škoda Auto
"Profese designéra je jednou z nejkrásnějších, jakou si dokážu ve svém životě představit," říká Jozef Kabaň, šéfdesignér značky Škoda - 2. část Rodák ze slovenského Námestova a absolvent fakulty umění a designu Vysoké školy výtvarných umění v Bratislavě se stal šéfdesignérem značky Škoda v únoru 2008. Předtím se ovšem téměř patnáct let věnoval designu automobilů koncernových značek VW, Audi a Bugatti.
Jozef Kabaň námposkytl rozhovor na téma automobilový design, budoucí podoba modelů Škoda a prozradil nám i něco málo ze svého soukromí. Dnes přinášíme druhou část rozhovoru.
Předseda představenstva Škoda Auto Reinhard Jung se letos v rozhovoru pro časopis Auto TIP vyjádřil, že značka Škoda musí pro pokrytí většího dílu trhu v krátké době zásadně rozšířit paletu modelových řad. Uvedl také, že Škoda uvažuje o obsazení segmentu minivozů malým, ale praktickým autem. Přitom naznačil, že by mohlo jít o vlastní „Škoda verzi“ úspěšné koncernové studie Up!, se kterou by mohla Škoda přijít po roce 2011. V případě, že mají tyto úvahy reálný základ, byla by to pro Vás osobně i pro Váš tým velká výzva?
J.K.: Ano, k malému autu na bázi studie Up! už se pan Jung v médiích vyjadřoval. Já se s názorem vedení plně ztotožňuji. Okruh zákazníků, zájemců o takový malý vůz opravdu existuje a od tak sympatické značky, jakou Škoda je, by to byl správný krok.
V médiích a také na motoristických internetových serverech se objevují spekulace, že Škoda Auto chystá (jako odpověď levnější korejské konkurenci) novou podobu mezi zákazníky stále velmi oblíbené Octavie první generace, známé pod označením Tour. K tomu se přidávají „zaručené“ informace o tom, že se v Mladé Boleslavi připravuje i sedmimístné MPV. Mají některé z těchto informací reálný základ nebo se jedná opravdu jen o nepodložené dohady a fámy?
J.K.: Octavia první generace se vyrábí (dnes jako model Tour) vlastně už od roku 1997 a je to úspěšný model. Stále má velký okruh zákazníků a proto nabídnout následníka představuje další logický krok.
MPV je pro nás velmi důležitým segmentem. Hovoříme o značce, která má výjimečný vztah k rodině a bez MPV by jeho naplnění nebylo možné. Škoda se snaží podpořit rodiny jak nejvíc to jde a MPV představuje ideální vůz pro pár s dětmi protože splňuje nároky na vysokou variabilitu. Jeden takový již máme, Roomster, další není vyloučen.
Podle některých informací "staršího data" mělo „mini MPV“ dokonce zaujmout místo Fabie Combi. Z rozhodnutí koncernu byl prý projekt tehdy zastaven z důvodu, že připravované MPV bylo údajně pro Škodu příliš „hezké“! Nevychází tedy náhodou právě z toho nynější úvahy o vývoji a výrobě MPV Škoda?
J.K.: Podívejte, i kdyby měl vzniknout nový segment, určitě to neznamená, že by Fabia neměla mít verzi kombi. Za výběrem produkovaných vozů vždy stojí velmi promyšlená komplexní strategie. Myslím, že rozhodnutí ve prospěch verze kombi je správné.
Je také důležité správně interpretovat „prohlášení“ koncernu. Koncern VW tyto věci neřeší tak, že by řekl máte příliš hezký produkt, ten Škoda dělat nebude; tímto způsobem se v koncernu určitě nejedná!
Víte, každý má třeba rád sportovní auta. Kdyby tomu nechal koncern volný průběh, tak by každý dělal kabriolety a kupé, ať už je to VW, Škoda, Seat nebo jiné značky. Je důležité vědět, že koncern musí fungovat podle určitých pravidel, která tu ale nejsou proto, aby věci "ničila", ale naopak, aby vytvářela prostor pro kreativitu! A pravidla kreativitu rozhodně neomezují a neomezují ani prostor pro další vývoj.
Naším cílem musí být především snaha hledat konkurenci ne uvnitř koncernu, ale mimo něj. Aby značka jako Škoda byla zdravá a úspěšná, potřebuje jednoznačně "čisté" rozdělení trhu. To ovšem znamená, že bude respektovat pozice ostatních značek a vice versa, tzn. že i ostatní koncernové značky budou respektovat pozici Škody.
Prozradíte našim uživatelům také něco o sobě, o Vašich zálibách a rodině?
J.K.: Nevím, co by návštěvníky našich internetových stránek asi tak nejvíce zajímalo. Jsem ženatý, máme krásnou roční dceru a rodina je se mnou tady v Čechách. Koníčků mám více, ale přiznám se, že v současné době na ně nemám kvůli pracovnímu vytížení příliš času. Studoval jsem produktový design a vždy mě fascinovala auta. Teď auta tvořím a fascinují mě i nadále, stejně tak design jako takový.
A co třeba hudba...
J.K.: Vždy jsem se věnoval výtvarnému umění, takže hudba nebo hra na hudební nástroje nikdy nebyly mojí silnou stránkou. Hudbu ale rád poslouchám. Hudba je motivující. Vždy, když jsem se snažil něco vytvořit, hrála u toho velmi důležitou roli jako zdroj inspirace a relaxace.
Na závěr ještě jedna "zásadní" otázka. Vlastnil jste někdy nějakou škodovku a měl jste s vozy Škoda osobní zkušenost ještě než jste přišel ke značce Škoda?
J.K.: Já osobně jsem vůz Škoda nikdy předtím nevlastnil, ale mí rodiče ano. Své rané řidičské zkušenosti v autoškole jsem ovšem získal právě se škodovkou. Moje první kroky tedy byly spojené se škodovkami a nyní jsem se k nim vlastně jen vrátil. Jezdím s Octavií RS Combi, a musím říci, že velmi rád. Toto auto mi opravdu vyhovuje. Jezdím ale i s novým Superbem.
Díky za rozhovor,
Škoda Auto Internet tým
PR